Home » Artikelen (VPN, privacy en internetveiligheid) » Voorkomen dat reclamebedrijven je internet-gedrag volgen en opslaan

Voorkomen dat reclamebedrijven je internet-gedrag volgen en opslaan

big marketer is watching youReclame is absoluut noodzakelijk op het web om al die content die je krijgt gratis te houden (behalve hier dan, want dit is mijn hobby en niet mijn werk..). Anders zou je voor alles moeten gaan betalen, dus in feite zijn die reclames een noodzakelijk kwaad. Een probleem ontstaat naar mijn idee als die reclames niet alleen lichtelijk storend zijn, maar ook je privacy in gevaar gaan brengen. Het zogenaamde Behavarioral Targetting wordt door steeds meer advertentie(netwerken) gebruikt, in dit artikel leg ik uit hoe je de tracking door deze netwerken kunt tegengaan.

Behavioral Targeting op het Internet

Zoals te verwachten willenadverteerders een rendement op hun investering, en dat is waar de gebruiker zijn/haar demografische gegevens in het spel komen. Het zou niet juist zijn om geld te verspillen aan de marketing van de nieuwste Ford truck aan personen die verlamd zijn, dus online marketeers gingen op zoek naar een manier om online advertenties gerichter in te zetten en dus relevanter te maken voor de bezoeker. En website-eigenaren weten dat hoe gerichter de advertenties op het publiek is hoe meer adverteerders bereid zijn hen te betalen.

Vandaar de huidige wereld van behavioural advertising. En, nou … dat is iets waarvan ik niet vind dat wij als internetters aan moeten wennen, want het veroorzaakt een groot probleem voor je privacy.

behavioral targetting

Behavioral targeting trackt en analyseert uw online gedrag, het houdt bij wat je zoekt, welke websites je bezoekt en welke diensten je gebruikt. Dit kan gebruikt worden om te bepalen welke advertenties worden getoond waar en wanneer, zelfs met advertenties mee gaan van de ene site naar de andere site, een praktijk die bekend staat als retargeting (of remarketing). Buiten de reclame-industrie om wordt dat gewoonweg stalken genoemd!

Er zijn honderden, zo niet duizenden van deze van behavioral advertising bedrijven , maar je kunt ze tegenhouden!

Stap 1 Opting-Out met NAI

De meest eenvoudige aanpak omgerichte web-advertenties te bestreiden is via de Network Advertising Initiative (NAI), een samenwerkingsverband van online marketing en statistieken bedrijven die, die zoals ze zelf zeggen, “toegewijd aan het opbouwen van bewustzijn van de consument en tot oprichting van verantwoord ondernemen en data management streven.  ”

Om te beginnen kun je naar hun  Opt-Out tool . Op die webpagina, kunt u zien hoeveel van die aangesloten bedrijven een reclame-cookie-bestand op uw computer hebben geplaatst. Je zult verbaasd zijn !

Je kunt vervolgens kiezen welke cookies je wilt verwijderen.

Waarschuwing: dit betekent niet dat u geen advertenties meer te zien krijgt – opting out betekent dat alleen u advertenties ontvangt die specifiek afgestemd op uw online acties.

Stap 2 Opting Out met PrivacyChoice

PrivacyChoice.org biedt een meer geavanceerde oplossing, waaronder functies als een geconsolideerde opt-out bladwijzer waarmee je uit meer dan honderd ad-netwerken kunt kiezen om te blokkeren, waaronder die in het NAi netwerk zitten.

Stap 3 Ad-blockers installeren

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar het compleet blokkeren van advertenties en cookies, dan kunnen ze je ook niet tracken. Voor een perfect resultaat is het handig een combinatie van browser plugin’s te gebruiken.

Zelf gebruik ik de volgende drie plugins voor de Chrome browser van Google:

Adblock plus deze blokkeert een enorme hoeveelheid aan advertenties. hierdoor wordt het browser niet alleen veiliger, maar ook sneller en efficienter.

DoNotTrackMe: Bescherm uw privacy. Stop bedrijven en adverteerders van het bijhouden van je internetactiviteit en het sturen van spam e-mail. DoNotTrackMe creëert en beheert wegwerp e-mailadressen, telefoonnummers en creditcards om uw online privacy te beschermen. Ze zetten privacybescherming op je browser door het blokkeren van allerlei trackers en statistieken software.

Ghostery: Ghostery biedt in feite een aanvulling op de eerder twee genoemden, maar lijkt toch soms wat extra trackers te blokkeren.

Stap 4: niet onnodig inloggen

Toegegeven, het is niet simpel, maar zodra je inlogt op bv je gmail account of youtube account dan kan google alsnog al je activiteiten koppelen aan je (email)account. Het beste kun je dus niet onnodig inloggen en je browser gegevens wissen na het uitloggen (en je IP veranderen) voor totale ontrackbaarheid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *