Voorkomen dat reclamebedrijven je internet-gedrag volgen en opslaan

big marketer is watching youReclame is absoluut noodzakelijk op het web om al die content die je krijgt gratis te houden. Anders zou je voor alles moeten gaan betalen, dus in feite zijn die reclames een noodzakelijk kwaad. Een probleem ontstaat naar mijn idee als die reclames niet alleen lichtelijk storend zijn, maar ook je privacy in gevaar gaan brengen. Het zogenaamde Behavioral Targeting wordt door steeds meer advertentie(netwerken) gebruikt. In dit artikel leg ik uit hoe je de tracking door deze netwerken kunt tegengaan.

Behavioral Targeting op het internet

Zoals te verwachten willen adverteerders een rendement op hun investering, en dat is waar de gebruiker zijn/haar demografische gegevens in het spel komen. Het is niet efficiënt om geld te verspillen aan de marketing van de nieuwste Ford truck voor mensen zonder rijbewijs, dus online marketeers gingen op zoek naar een manier om online advertenties gerichter in te zetten en dus relevanter te maken voor de bezoeker van een website. En website-eigenaren weten dat hoe beter een advertentie aansluit op de behoeften van het publiek, hoe interessanter het wordt voor adverteerders om website-eigenaren te betalen voor het plaatsen van een advertentie.

Vandaar de huidige wereld van op surfgedrag gebaseerde advertenties (behavorial targeting). Een ontwikkeling die grote bezwaren met zich meebrengt op het gebied van privacy.

behavioral targetting

Behavioral targeting betekent dat het online gedrag gemonitord en geanalyseerd wordt. Er wordt bijgehouden welke zoekopdrachten je opgeeft, welke websites je bezoekt en welke diensten je gebruikt. Dit kan gebruikt worden om te bepalen welke advertenties waar en wanneer worden getoond. Zo trachten reclamemakers reclames te tonen die zo goed mogelijk bij iemands interesses aansluiten. Maar het betekent dus ook dat ze zo veel mogelijk informatie over jou als consument proberen te achterhalen.

Er zijn honderden, zo niet duizenden van deze van behavioral advertising bedrijven, maar je kunt ze tegenhouden!

Stap 1: Opting-Out met NAI

De meest eenvoudige aanpak om gerichte web-advertenties te bestrijden is via de Network Advertising Initiative (NAI), een samenwerkingsverband van online marketing- en statistiekbedrijven dat naar eigen zegt te streven naar bewustzijn onder consumenten. De NAI hecht waarde aan het verantwoord inzetten van data-management systemen.

Om te beginnen kun je naar hun Opt-Out tool navigeren. Op die webpagina kun je zien hoeveel van die aangesloten bedrijven een reclame-cookie-bestand op je computer hebben geplaatst. Je zult verbaasd zijn!

Je kunt vervolgens kiezen welke cookies je wilt verwijderen.

Waarschuwing: dit betekent niet dat je geen advertenties meer te zien krijgt. Opting out betekent dat de advertenties die je ontvangt niet langer specifiek afgestemd zijn op jouw online acties.

Stap 2: Opting Out met PrivacyChoice

PrivacyChoice.org biedt een meer geavanceerde oplossing, waaronder functies als een geconsolideerde opt-out bladwijzer waarmee je uit meer dan honderd ad-netwerken kunt kiezen om te blokkeren, waaronder de ad-netwerken die in het NAI-netwerk zitten.

Stap 3: Ad-blockers installeren

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar het compleet blokkeren van advertenties en cookies, dan kunnen ze je ook niet tracken. Voor een perfect resultaat is het handig een combinatie van browserplugins te gebruiken.

Zelf gebruik ik de volgende drie plugins voor de Chrome browser van Google:

Adblock plus blokkeert een enorme hoeveelheid aan advertenties. Hierdoor wordt het browsen niet alleen veiliger, maar ook sneller en efficiënter.

DoNotTrackMe: Bescherm uw privacy. Weerhoudt bedrijven en adverteerders van het bijhouden van je internetactiviteit en het sturen van spam e-mail. DoNotTrackMe creëert en beheert wegwerp e-mailadressen, telefoonnummers en creditcards om jouw online privacy te beschermen. Ze zetten privacybescherming op je browser door het blokkeren van allerlei trackers en statistiekensoftware.

Ghostery: Ghostery biedt in feite een aanvulling op de eerder twee genoemde adblockers, maar lijkt toch soms wat extra trackers te blokkeren.

Stap 4: Niet onnodig inloggen

Toegegeven, het is niet simpel, maar zodra je inlogt op bijvoorbeeld je G-mailaccount of YouTube-account dan kan Google alsnog al je activiteiten koppelen aan je (email)account. Het beste kun je dus niet onnodig inloggen en je browser gegevens wissen na het uitloggen (en je IP veranderen) voor totale anonimiteit.

Over Justin

Justin begeeft zich al jaren in de wereld van digitale communicatie, websites, internet beveiliging en privacy en is vanuit deze interesse VPNgids.nl gestart.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *