Anonieme Zoekmachines Uitgelicht

De Beste Anonieme Zoekmachines: Hoe Zoek je Zonder Zelf Gevonden te Worden?

Laatst bijgewerkt: 20 november 2019
Leestijd: 18 minuten, 16 seconden
Klik hier voor een korte samenvatting van de beste anonieme zoekmachines
Wat zijn de beste anonieme zoekmachines? - in het kort

Veel bekende zoekmachines verzamelen en verkopen jouw gegevens. Als je dit zat bent, kun je beter een anonieme zoekmachine gebruiken. Zo vind je online snel wat je zoekt, maar zonder daar jouw anonimiteit en privacy voor op te geven. De beste anonieme zoekmachines om hiervoor te gebruiken zijn:

  1. Startpage
  2. DuckDuckGo
  3. Qwant
  4. Swisscows
  5. Search Encrypt
  6. SearX
  7. Ecosia

Wil je meer weten over deze zoekmachines of eventuele ander alternatieven? Lees dan snel verder!

Sinds 2006 is het werkwoord ‘to google’ officieel aan onze woordenboeken toegevoegd. Google is een groot deel van onze (internet)cultuur geworden en lijkt haast onmisbaar. Toch wil dat niet zeggen dat Google ook daadwerkelijk de perfecte zoekmachine is. Zowel Google als veel andere zoekmachines gebruiken informatie over hun gebruikers om daar winst mee te maken. Jouw data levert hen veel geld op.

Gelukkig zijn er over de jaren heen veel anonieme zoekmachines verschenen die wél rekening houden met de privacy van hun gebruikers. In dit artikel leggen we je uit hoe grote bedrijven zoals Google jouw informatie gebruiken en waarom dat gevaarlijk kan zijn. Vervolgens zetten we een aantal anonieme alternatieven op een rij.

De nadelen van populaire zoekmachines

Computerscherm met VergrootglasZoekmachines zijn verreweg de beste manier om het internet te verkennen. Met de miljoenen websites en pagina’s die online staan, heb je een database nodig vanuit waar je kunt beginnen met het zoeken naar de juiste informatie. Zoekmachines bieden hier een platform voor. Zonder specifieke URL’s of websitenamen te hoeven onthouden, kun je invullen waar je naar op zoek bent. De zoekmachine laat vervolgens de websites zien die, volgens zijn database, het best aansluiten op jouw zoekopdracht.

Dit lijkt een fantastisch systeem, maar toch zitten er wat addertjes onder het gras. De toegang tot deze zoekmachines is veelal gratis: je typt een zoekwoord in en kunt gelijk aan de slag. Wat voor gevolgen heeft dit?

Zoekmachines en advertenties

Om te blijven voortbestaan, moeten zoekmachines ergens geld vandaan zien te halen. Dit kan op verschillende manieren, maar gebeurt bij de meeste traditionele zoekmachines vaak door het verkopen van data. Dit gaat als volgt: de zoekmachine die jij gebruikt, houdt bij welke zoekopdrachten jij doet en welke websites jij aanklikt. Afhankelijk van eventuele andere services die ze daarnaast aanbieden (denk aan Gmail en YouTube van Google, bijvoorbeeld), kunnen ze op deze manier ontzettend veel informatie over je te weten komen. Ze weten bijvoorbeeld wie je favoriete artiesten zijn en welke recepten je hebt geprobeerd, maar ook waar je woont, wat je baanstatus is en gegevens over je gezondheid.

Met al deze informatie bouwen ze een profiel van jou op, dat ze vervolgens gebruiken om je advertenties te laten zien die het beste bij jouw profiel aansluiten. Bedrijven betalen voor deze advertenties. Hoe effectiever zij marketen, hoe groter de kans dat jij uiteindelijk iets koopt.

Wat weten bekende zoekmachines zoals Google en Bing over mij?

Omdat zoekmachines weten dat ze veel geld kunnen verdienen met het verzamelen van gebruikersdata, doen ze dit zo veel en zo effectief mogelijk. Vooral Google is hier goed in. Zo weet Google hoogstwaarschijnlijk precies wie je bent, hoe je eruitziet, waar je woont, wat je persoonlijke interesses zijn, hoe je je geld uitgeeft, wie je vrienden en familie zijn en welke websites je hebt bezocht. Al deze data koppelen ze aan je IP-adres. Soms geef je Google vrijwillig informatie over jezelf bij het aanmaken van een Google-account, maar andere data verzamelen ze aan de hand van jouw persoonlijke online gedrag.

Wil je weten welke informatie Google gebruikt om jouw resultaten en advertenties op je internetgedrag aan te passen? Klik dan even op deze link. Log in op je Google-account, als je niet al ingelogd was, en je krijgt meteen de categorieën te zien waar Google je op basis van jouw gedrag heeft ingedeeld. Voorbeelden van categorieën zijn “Man”, “18-34 jaar”, “Films”, “Boeken en literatuur”, “Opleidingsstatus: Middelbareschooldiploma” en “Ouderlijke status: Geen ouder”.

Advertenties Google

Zoals je ziet, probeert Google in alle mogelijke opzichten conclusies te trekken over jouw levensstijl. Sommige informatie vinden ze simpelweg door te kijken naar je zoekgeschiedenis. Heb je opgezocht hoe laat die nieuwste block buster in de bioscoop draait en daarnaast wat losse trailers en clips op YouTube gekeken? Dan weet Google dat je geïnteresseerd bent in films. Andere categorieën zijn echter wat minder transparant. Zo gokt Google je opleidingsstatus door jouw zoekgedrag te vergelijken met het gedrag van mensen die hebben aangegeven wat voor opleiding ze hebben genoten.

Persoonlijke informatie op het wereldwijde web

Een ander nadeel van zoekmachines is dat ze het erg gemakkelijk maken om persoonlijke informatie over andere mensen op te zoeken. Als er bepaalde persoonlijke gegevens over jou op het openbare internet staan, zoals een burgerservicenummer, naaktbeelden of rekeningnummer, kan iedereen dat met de juiste zoektermen vinden. In dit soort gevallen kun je Google een aanvraag sturen om resultaten uit hun database te verwijderen. Hoe dit precies werkt, kun je lezen in dit artikel.

Het gevaar van een monopolie

Wanneer één zoekmachine, zoals Google, wereldwijd het meest gebruikt wordt, heeft dit verstrekkende gevolgen. Het grootste gevaar is de filterbubbel: een zoekmachine bepaalt welke zoekresultaten je te zien krijgt. Als dit wordt aangepast op jouw persoonlijke profiel, krijgen verschillende mensen andere antwoorden op dezelfde vraag. Dit zorgt voor een ondemocratisch klimaat, omdat niet iedereen toegang krijgt tot dezelfde informatie.

Een voorbeeld: stel dat je online erg actief bent op het gebied van klimaat en groene politiek. Je beste vriend denkt heel anders over het klimaat dan jij en gelooft niet in klimaatsverandering. Als Google dit van jullie weet, zal dezelfde zoekopdracht, bijvoorbeeld “Klimaatstaking Nederland” hele andere resultaten aan jullie laten zien. Terwijl jij informatie ziet over de eerstvolgende staking, inclusief blogs over het belang van groene energie en het verkleinen van je koolstofvoetafdruk, ziet je beste vriend opiniestukken over hoe klimaatstakingen zinloos en onnodig zijn.

Zoekmachines hebben op die manier veel invloed op hun gebruikers. Online onderzoek betekent niet langer dat je altijd nieuwe informatie en invalshoeken tegenkomt. In plaats daarvan zal Google proberen zoveel mogelijk resultaten te laten zien die jouw meningen en vermoedens verder bevestigen. Dit heeft een polariserend effect: jij en je beste vriend zullen elkaars mening zelden online tegenkomen.

De beste anonieme zoekmachines

Het voelt misschien alsof de zoekmachinewereld compleet wordt gedomineerd door Google. Toch zijn er genoeg alternatieve zoekmachines die je kunt gebruiken om je online anonimiteit beter te waarborgen. Hier zijn enkele betrouwbare voorbeelden.

1. Startpage

Startpage logoStartpage.com is een privacy-vriendelijke zoekmachine van Nederlandse afkomst die jouw anonimiteit vooropstelt. De database van Startpage is gebaseerd op die van Google. Ze hebben hun toegang tot Google’s gegevens gekocht, maar gebruiken die gegevens zonder alle trackers en logs. Als gevolg krijg je als Startpage-gebruiker goede zoekresultaten, maar geen gepersonaliseerde advertenties en kun jij anoniem ‘googlen’ zonder dat je persoonlijke data wordt opgeslagen. Ook heb je daardoor geen last meer van de ‘echo-kamer’ die Google geeft door je alleen de resultaten aan te bieden die aansluiten bij jouw standpunt. Startpage heeft de Nederlandse Privacy Awards 2019 gewonnen, wat blijk geeft van de kwaliteit van deze zoekmachine.

Eind 2019 kwam Startpage in opspraak omdat ze een flinke investering van System1, een bedrijf dat onder andere in advertenties werkt, hadden ontvangen. Vanwege het grote aandeel van dit bedrijf in Startpage, maakten veel gebruikers zich zorgen over de anonimiteit die Startpage hen in de toekomst zou bieden. Startpage zelf heeft echter gezegd dat de privacy van gebruikers niet onder druk zal komen te staan.

2. DuckDuckGo

DuckDuckGo logoIn een lijst met anonieme zoekmachines mag DuckDuckGo natuurlijk niet ontbreken. Deze zoekmachine is waarschijnlijk wel de populairste als het om anoniem zoeken gaat. DuckDuckGo is een Amerikaans bedrijf dat is opgericht in 2008. Over de jaren heen is het een erg effectieve zoekmachine geworden die, net als Google, veel extra opties heeft. Zo kun je op afbeeldingen, video’s en nieuws zoeken, maar ook snel recepten en het weerbericht vinden zonder verder te hoeven klikken.

DuckDuckGo heeft een database die voortkomt uit veel verschillende bronnen, zoals Yahoo! en Wikipedia. Daarnaast zorgt de DuckDuckBot, de web-crawler van het bedrijf, er constant voor dat zoekresultaten geüpdatet en verbeterd worden. Bovendien maakt DuckDuckGo gebruik van het Tor-netwerk, waardoor je zoekopdrachten veel moeilijker naar jou te herleiden zijn.

3. Qwant

Qwant logoDe zoekmachine van Qwant wordt gerund vanuit Frankrijk en bestaat sinds 2013. Het is een erg populaire zoekmachine in Frankrijk en wordt ook elders veel gebruikt. De hoofdpagina van Qwant laat niet alleen een zoekbalk zien, maar ook recente nieuwsberichten, trending persoonlijkheden (zoals Donald Trump) en andere sociale trends. Deze informatie wordt constant geüpdatet en geeft inzicht in wat er in de wereld speelt.

Qwant belooft je zoekopdrachten nooit op te slaan en je persoonlijke gegevens niet te gebruiken voor marketing of andere doeleinden. Bovendien krijg je altijd neutrale resultaten die niet door het bedrijf zijn aangepast. Het is ook nog eens beschikbaar in 26 talen. Qwant houdt zich niet alleen bezig met zijn ‘normale’ zoekmachine: ze hebben ook andere platformen, waaronder Qwant Music, waar je specifiek op muziek en artiesten kunt zoeken, en Qwant Maps, een anoniemere versie van Google Maps.

4. Swisscows

Swisscows logoZoals de naam al doet vermoeden, is Swisscows een Zwitsers bedrijf. Zij verzamelen geen IP-adressen of andere persoonlijke informatie. Er worden geen analyses uitgevoerd van het zoekgedrag van gebruikers en ook worden er geen cookies geplaatst. De enige informatie die bij wordt gehouden, is het aantal zoekopdrachten dat dagelijks wordt gedaan. Op deze manier kan Swisscows het totale verkeer op de website meten. Wat Swisscows wel aangeeft, is dat ze mogelijk kunnen beginnen met het verzamelen van persoonlijke data als gevolg van een officieel bevel van een overheid.

Swisscows heeft een speels uiterlijk. In plaats van enkel de zoekresultaten in een lijst te zetten, laten ze ook een semantische kaart zien. Hierin worden gerelateerde termen grafisch weergegeven. Bovenaan de zoekopdrachten staat een kleine banner voor sponsoren. Ten slotte kan je bij Swisscows zoeken op websites, afbeeldingen, video en muziek. Ook is er een vertaler aanwezig, al is de kwaliteit daarvan lang niet zo goed als die van andere vertaalmachines.

5. Search Encrypt

Search Encrypt logoDe anonieme zoekmachine Search Encrypt gebruikt encryptie om jouw anonimiteit in stand te houden. Gegevens over jouw zoekopdrachten verdwijnen automatisch zodra je het scherm weg hebt geklikt, omdat de sleutel die bij de encryptie is gebruikt, dan afloopt. Zo kan niemand jouw gegevens terughalen. Het voordeel van deze zoekmachine is dat niemand je zoekresultaten in kan zien, ook de eigenaar van je netwerk en je internetprovider niet. Wel gebruikt Search Encrypt advertenties die een groot deel van je scherm innemen wanneer je op een term zoekt. Search Encrypt werkt met affiliate links, waarbij ze een kleine commissie krijgen als jij via een van die links een aankoop doet bij een partner.

Er lijkt wat controversie rondom deze zoekmachine te zijn: hoewel sommige gebruikers erg onder de indruk zijn van het systeem, struikelen anderen over de privacyverklaring. Daarin staat dat ze je zoekgeschiedenis nooit bij zullen houden op een manier die jou identificeerbaar maakt. Dit betekent echter niet dat ze helemaal geen data over je browsingactiviteiten opslaan. Ze slaan namelijk wél geanonimiseerde zoekgegevens op, wat betekent dat deze zoekmachine niet volledig privé is. Bovendien lijken veel mensen problemen met de browserextensie van Search Encrypt te hebben. Deze plug-in blijkt moeilijk te verwijderen en past je startpagina automatisch aan.

6. SearX

SearX logoSearX.me is een metazoekmachine. Dit betekent dat het, net als andere alternatieven in deze lijst, de resultaten van populaire zoekmachines gebruikt. De resultaten die je bij SearX ziet, zijn dus een samenvoeging van de resultaten die je in andere zoekmachines, zoals Google, Bing en Yahoo! zou krijgen. Deze data zal echter nooit gepersonaliseerd zijn, omdat SearX geen gebruikersprofielen aanmaakt en geen informatie met andere partijen deelt. Een nadeel van deze zoekmachine is wel dat hij vaak geblokkeerd wordt door, bijvoorbeeld, Google. Je krijgt dan de volgende error te zien. Dit betekent dat je geen resultaten ontvangt van de databases die in de error vermeld staan. Dit kan het aantal zoekresultaten flink verminderen.

SearX zoekmachine error

SearX is open-source en biedt de code van zijn programma vrij aan. Ten eerste laat dit zien hoe alles op een technisch niveau werkt. Als er haken en ogen aan deze open-source code zitten, zullen mensen het merken en melden. Je kunt dus op de techniek vertrouwen. Daarnaast stelt deze code je in staat zelf een zoekmachine te runnen. Dit spoort SearX ook aan. Hoe meer gedecentraliseerd het internet is, hoe beter, zeggen ze.

7. Ecosia

Ecosia LogoEen speciale zoekmachine die je privacy bevordert, is Ecosia. Ecosia is gevestigd in Duitsland en actief sinds 2009. Hun missie is duidelijk: ze planten bomen. Deze ecologische zoekmachine geeft 80% van zijn winst direct aan goede doelen die overal ter wereld bomen planten. Hun winst komt voort uit advertenties, die je dus ook te zien krijgt tijdens het zoeken.

Ecosia is volledig transparant over zijn financiën, wordt gerund op hernieuwbare energie en probeert zich ook in te zetten voor jouw privacy. Dit betekent echter niet dat ze helemaal geen informatie over je opslaan. Je zoekopdrachten worden geanonimiseerd, maar pas na een week. Wél belooft het bedrijf je gegevens nooit aan adverteerders te verkopen en geen externe trackingtools te gebruiken. Je zoekopdrachten worden ook versleuteld, waardoor ze niet door vreemden ingezien kunnen worden. Hoewel Ecosia niet de meest anonieme zoekmachine is, kan het alsnog een goede keuze zijn wanneer je zonder al te veel moeite een goed doel wilt steunen. Een andere zoekmachine met dezelfde insteek is Givero, waarbij je zelf de goede doelen kunt kiezen die je wilt steunen.

Andere anonieme zoekmachines die je uit kunt proberen

De zoekmachines die we tot dusver hebben genoemd, zijn niet de enige anonieme alternatieven die je kunt proberen. Er zijn er veel meer, ieder met zijn eigen kenmerken. Enkelen die je wellicht ook uit kunt proberen, zijn:

  • Gibiru: raadt je aan om naast anoniem zoeken ook ExpressVPN te gebruiken
  • MetaGer: geeft aan welke bronnen bepaalde resultaten hebben geleverd
  • Mojeek: heeft zijn eigen web crawler
  • YaCy: werkt via een peer-to-peer netwerk
  • Peekier: geeft je een voorproefje (screenshot) van iedere pagina in zijn zoekresultaten

Anonieme zoekmachines: waar moet je op letten?

Een goede anonieme zoekmachine heeft een aantal eigenschappen. Hoeveel waarde je aan deze verschillende eigenschappen hecht, verschilt per persoon. Hier zijn een aantal voorbeelden van vragen die je jezelf kunt stellen over de zoekmachines die je overweegt te gebruiken.

Hoe verdienen ze hun geld?

Google is een miljoenenbedrijf dat onder andere geld verdient door het verzamelen van persoonsgegevens. Uiteraard zou dit bij anonieme zoekmachines niet het geval moeten zijn. Toch hebben ook deze bedrijven geld nodig om te kunnen overleven. Hoe komen ze daaraan?

Enkele manieren waarop zoekmachines aan het geld komen om hun service te onderhouden, zijn het gebruik van advertenties, affiliate links en donaties. In het geval van advertenties krijg je als gebruiker reclame te zien. Bij een anonieme zoekmachine is deze reclame niet gepersonaliseerd. Alsnog kan het zijn dat je deze advertenties storend vindt en liever wilt vermijden. Affiliate links komen voort uit speciale deals tussen zoekmachines en bedrijven. Als je op DuckDuckGo bijvoorbeeld een affiliate link aanklikt en vervolgens iets koopt op de website waar je dan naartoe wordt geleid, krijgt DuckDuckGo een kleine commissie. Ten slotte werken sommige zoekmachines met donaties. Tevreden gebruikers kunnen dan een bedrag doneren om de service draaiende te houden.

Wat voor informatie slaan ze op?

Lijst met VergrootglasHet idee van een anonieme zoekmachine is dat het jouw zoekopdrachten niet bindt aan jouw persoon. Alsnog slaan sommige zoekmachines toch informatie over zoekopdrachten op. Hoewel ze over het algemeen niet aan websites meegeven wat voor zoekopdrachten hebben geleid tot een klik op hun link, kunnen ze deze informatie wel op andere manieren gebruiken. Zo zeggen verschillende zoekmachines dat ze geanonimiseerde, niet-persoonsgebonden data gebruiken om hun service te verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan verkeerd gespelde woorden die dan uiteindelijk toch de juiste zoekresultaten laten zien. Om te controleren hoe een zoekmachine jouw gegevens gebruikt, is het altijd verstandig de privacyverklaring van de service te bekijken. Hierin beschrijven ze welke data ze wel en niet verzamelen en wat ze daarmee doen.

Aan welke wetten zijn ze onderhevig?

De locatie van het bedrijf achter de zoekmachine is van groot belang. Een bedrijf in de Verenigde Staten moet zich aan andere wetten houden dan een bedrijf in China, Europa, of Turkije. Denk hierbij ook aan allianties zoals 5 Eyes, 9 Eyes en 14 Eyes, die beïnvloeden waar jouw informatie mogelijk heen gaat. Het liefst zou je een bedrijf hebben dat gevestigd is in een land met een zeer goede privacywetgeving, zodat de overheid niet zomaar aan kan kloppen om gegevens op te vragen.

Hoe zijn de zoekresultaten?

Uiteraard blijft een van de belangrijkste factoren bij het uitkiezen van een zoekmachine de kwaliteit van de resultaten. Google is voor veel mensen de standaard geworden, omdat het zo effectief is. Je wilt een zoekmachine hebben die antwoord geeft op je vragen, genoeg resultaten levert en deze op een goede manier ordent. Omdat veel anonieme zoekmachines kleine bedrijven zijn die nog niet heel lang in de markt meedraaien, kan dit lastig zijn. Vergelijk de resultaten van verschillende zoekmachines maar eens met elkaar om te kijken welke het beste past bij jouw wensen.

Wij probeerden dit zelf uit met DuckDuckGo, Startpage, SearX en Search Encrypt. We zochten op alle vier de platformen naar hetzelfde zoekwoord, ‘VPNGids’, en kwamen de volgende bijzonderheden tegen:

  • DuckDuckGo liet allereerst onze homepagina zien, gevolgd door verschillende sociale media en een andere VPN-gerelateerde website.DuckDuckGo zoekresultaten
  • Startpage begon ook met onze homepagina, maar volgde met een populair artikel op onze site en twee recentelijke publicaties bij externe bronnen.Startpage zoekresultaten
  • Search Encrypt liet ons eveneens onze homepagina zien, maar pas na een lange lijst advertenties die weinig met ons zoekwoord te maken hadden.Search Encrypt zoekresultaten
  • SearchX liet helemaal geen resultaten zien, maar gaf enkel een error.

SearX zoekresultaten

Afgaand op deze resultaten zou je kunnen kiezen voor DuckDuckGo of Startpage, omdat die meer (relevante) links laten zien dan de andere twee zoekmachines.

Werken ze samen met bestaande zoekmachines?

Veel anonieme zoekmachines werken niet met hun eigen database, maar gebruiken de gegevens van andere, al bestaande, zoekmachines, zoals Google, Yahoo! en Bing. Zo kunnen ze toch een uitgebreid resultatenoverzicht geven, alleen dan op een manier die de anonimiteit van de gebruiker vooropstelt. Samenwerkingen met grotere zoekmachines kunnen daarom erg handig zijn. Toch moet je hier ook oppassen: wat is precies hun afspraak met de grotere bedrijven? Hoe krijgen ze toegang tot die informatie? Speelt de anonieme zoekmachine die jij wilt gaan gebruiken niet allerlei data door aan de grotere partij, waardoor jij alsnog geen anonimiteit hebt?

Wat voor extra opties bieden ze?

Als je op Google op zoek bent naar een recept, hoef je vaak niet eens verder te klikken om een antwoord te krijgen. Google schotelt je de stappen en ingrediënten meteen voor. Hetzelfde is het geval bij het weer: typ simpelweg ‘weer [jouw stad]’ in, en je krijgt meteen het weerbericht voor de komende dagen te zien. Dit soort slimme opties worden niet alleen door Google gebruikt. Ook anonieme zoekmachines passen dit toe. Zo test je met DuckDuckGo in één oogopslag of een website online is of niet en kun je zelfs valuta omrekenen. Ook andere opties zijn mogelijk. Open-source zoekmachines geven je bijvoorbeeld de mogelijkheid je eigen zoekpagina te runnen. Ook hebben sommige machines browserextensies of zelfs eigen browsers ontwikkeld die je kunnen helpen.

Zijn ze te vertrouwen?

Dit is een lastige vraag om te beantwoorden. Hoe weet je nu zeker of een zoekmachine te vertrouwen is? Een goede indicator is de geschiedenis van het bedrijf en de mensen erachter. Als de zoekmachine ooit in opspraak is geweest, kan dit een teken zijn dat niet alles zo rooskleurig is als je wellicht zou willen.

Anoniem internetten: waar je nog meer aan moet denken

Man met telescoop ouderlijk toezichtAnonieme zoekmachines geven hun gebruikers de mogelijkheid het internet te doorzoeken zonder zelf constant in de gaten gehouden te worden. Jammer genoeg is alleen een goede zoekmachine niet voldoende om je online écht anoniem te houden. Websites loggen je gegevens. Overheden kunnen je online volgen. Je internetprovider ziet zelfs álles wat je het internet opstuurt. Wil je dit in de toekomst vermijden? Dan zijn hier een aantal maatregelen die je kunt nemen.

  1. Kies een privacy-respecterende browser. Sommige browsers verzamelen allerlei gegevens over je of zijn niet veilig genoeg. Daarom is het verstandig na te gaan welke browser je genoeg vertrouwt om in het dagelijks leven te gebruiken. Firefox is over het algemeen een verstandige keuze, terwijl Google Chrome minder privacy-gericht is.
  2. Gebruik een VPN om je verkeer te versleutelen. Om je internetverkeer enigszins te verbergen en je online aanwezigheid goed te anonimiseren, kun je het beste een VPN gebruiken. Een VPN (Virtual Private Network) leidt je internetverkeer om via een externe server, waardoor jouw IP-adres niet langer voor iedereen zichtbaar is. Lees meer over VPN’s en wat ze voor jou kunnen betekenen in ons algemene VPN-artikel.
  3. Installeer een adblocker en anti-trackerextensie. Online trackers worden continue binnen je browser geplaatst. Deze trackers zorgen ervoor dat websites jou kunnen herkennen en hun content op jou aan kunnen passen. Zo krijg je bijvoorbeeld altijd reclames te zien van shirts die je al eens even online hebt bekeken. Adblockers en andere browserextensies helpen dit tegen te gaan. Deze programma’s blokkeren trackers en opzichtige reclames, waardoor jouw internetervaring een stuk rustiger en beter wordt.
  4. Log uit van social media en online accounts. Als je ingelogd bent op Facebook, kan de website je over een groot deel van het internet volgen. Dit geldt ook voor andere vormen van social media. Als je dit wilt voorkomen, kun je het beste standaard uitloggen bij dit soort netwerken nadat je klaar bent met het lezen van de laatste updates.

Conclusie: anonieme zoekmachines

Het gebruiken van een anonieme zoekmachine is een goede stap richting een beter, anoniemer internet. Niet iedereen hoeft te weten wat jij online doet, en zeker grote bedrijven zoals Google hebben daar niets mee te maken. De zoekmachines in dit artikel helpen jouw privacy te beschermen, al doen ze dat allemaal op een nét iets andere manier. Of je nu kiest voor DuckDuckGo, Startpage of Qwant, wees je altijd bewust van de werkwijze van de zoekmachine.

Als je echt veilig wilt zijn, kun je verschillende zoekmachines gebruiken voor verschillende doeleinden. Als je zoekmachines door elkaar gebruikt, heeft geen van de machines ooit ál jouw gegevens, waarmee de kans dat ze een volledig profiel van je aan kunnen maken ook veel kleiner is.

Hoofdauteur:

Meer artikelen uit het ‘Anoniem Browsen’ dossier

Reacties
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen