Incogni review: laat je online data verwijderen

Incogni logo, vergrootglas, folder met persoonsgegevens en een slotje

Incogni is een service die wordt aangeboden door Surfshark. Deze organisatie is al bekend om zijn uitstekende Virtual Private Network (VPN). Met Incogni vergroot Surfshark jouw digitale privacy verder. Incogni is namelijk een service die ervoor zorgt dat databrokers jouw persoonlijke data niet meer mogen opslaan en delen met anderen.

In deze review onderzoeken we of de service van Incogni zijn geld waard is.


Incogni review in het kort

Incogni is een service die de California Consumer Privacy Act (CCPA) en Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) gebruikt om namens jou je gegevens te verwijderen bij datahandelaren. We hebben gekeken hoe dit dochterbedrijf van Surfshark het doet en vonden deze voor- en nadelen:

PluspuntenMinpunten
De dienst vraagt minder persoonsgegevens dan andere dienstenIncogni vraagt databrokers alleen om je e-mail, adres, naam en geboortedatum te verwijderen
Het dashboard is overzichtelijkIncogni geeft geen garantie dat databrokers je gegevens echt verwijderen
Incogni benadert databrokers na een tijd opnieuwIncogni is niet heel transparant over hoe het je gegevens beschermt
Je kunt twee keer gebruikmaken van een 30 dagen geld-terug-garantie

Een account aanmaken is erg gemakkelijk, je hebt alleen een naam en e-mailadres nodig. Hierna geef je wat extra persoonlijke informatie op die Incogni doorgeeft aan databrokers om te verwijderen en betaal je voor de service. Incogni gaat dan direct voor je aan de slag.

In korte tijd heeft Incogni zijn adresboek van databrokers sterk uitgebreid van 76 in januari 2022 naar 146 in september 2022. Dit is knap in vergelijking met concurrerende services, maar er zijn meer dan 4.000 databrokers actief op deze wereld. Bovendien werkt Incogni niet met sommige van de grootste datahandelaren op de wereld, waaronder Acxiom, Experian, Epsilon, Equifax, en Corelogic. Het gaat dus nog om een druppel op een gloeiende plaat.

Wil jij graag gebruikmaken van een dienst die namens jou je gegevens laat verwijderen? Dan is Incogni een relatief goedkope keuze. Door op deze button te klikken, kun je je direct aanmelden. Natuurlijk kun je ook eerst de volledige review lezen.

Bezoek Incogni

Wat is Incogni?

Er zijn een hele hoop bedrijven die online je gegevens verzamelen. Social mediaplatformen loggen bijvoorbeeld allerlei persoonlijke informatie over je. Daar komt bij dat er een wereld van datahandelaren bestaat. Deze databrokers zijn bedrijven die grote hoeveelheden persoonsgegevens kopen en verkopen, waaronder je naam, locatie, burgerlijke staat, financiële gegevens en meer.

Je kunt alle partijen die informatie over jou in handen hebben zelf opzoeken en aanschrijven met de vraag je gegevens te verwijderen. Dit neemt echter veel tijd in beslag en waarschijnlijk ken je niet alle databrokers die jouw gegevens in handen hebben.

Incogni helpt je bij dit proces door deze data verwijderingsverzoeken namens jou naar allerlei databrokers te versturen. Databrokers zijn bedrijven die handelen in persoonsgegevens. Hierbij leunt de dienst op de Europese en Amerikaanse wetgevingen (respectievelijk de AVG en de CCPA) die stellen dat je online vergeten mag worden.

Ben je zzp’er en maak je je druk over het feit dat er persoonlijke informatie over jou te vinden is in het Handelsregister van de KvK? Dan kan Incogni je helaas niet helpen. De Kamer van Koophandel mag deze gegevens namelijk volgens de wet (nog) gewoon openbaar maken.

Hoe werkt Incogni?

Om Incogni te gebruiken moet je je volledige naam, adres, geboortedatum en e-mailadres opgeven. Incogni verzendt dan een mail zoals je hieronder ziet, naar verschillende databrokers. Het onderdeel dat is verborgen in de e-mail bevat onze persoonlijke gegevens.

De e-mail die Incogni stuurt aan een broker

Incogni verzendt deze mail niet naar alle databrokers in zijn contactenbestand. Ook weet de organisatie niet op voorhand welke bedrijven jouw persoonlijke gegevens in handen hebben. Daarom gebruikt Incogni een algoritme dat voorspelt hoe groot de kans is dat een specifieke broker jouw gegevens heeft. Er zullen dus ook mails verstuurd worden naar bedrijven die je gegevens niet hebben. Deze handelaren mogen je gegevens echter niet opslaan, als ze deze krijgen door middel van een verwijderingsaanvraag. Daarnaast is het mogelijk dat een bedrijf dat je gegevens wel heeft niet wordt benaderd.

Een datahandelaar heeft een maximale reactietermijn van 30 tot 45 dagen. Binnen deze tijd zal Incogni dus bericht moeten krijgen. Er kan echter niet gegarandeerd worden dat een databroker eerlijk is. Incogni meldt wel periodieke controles uit te voeren of de brokers hun woord nakomen. Hoe dit wordt gedaan blijft onbekend.

Incogni zendt daarnaast follow-up e-mails als de broker niet snel genoeg reageert. Ook behandelt Incogni de bezwaren die een databroker kan opvoeren tegen het verwijderen van je gegevens.

Overigens zijn er datahandelaren die jou mailen in plaats van Incogni. In sommige gevallen zullen ze je proberen te intimideren om de verwijderingsaanvraag terug te trekken. Maak je hierover geen zorgen. Jij hebt het recht om je data te laten verwijderen. Er zijn enkele acties die je in dit geval kunt ondernemen:

  1. Als Incogni in de CC staat, hoef je niets te doen.
  2. Stuur een mail met de tekst “Please direct all of your communication to Surfshark. They have my consent to manage the data removal processen zet [email protected] in de CC.

Mocht je twijfelen, of is het bericht van een ‘no-reply’-adres, dan is het altijd goed om contact op te nemen met de Incogni klantenservice.

Databrokers waarmee Incogni werkt

Er zijn meer dan 4.000 databrokers op de wereld. Incogni heeft echter slechts een contactenlijst van 145+ brokers. Dit is al een hele grote stap voorwaarts sinds januari 2022, toen de lijst uit slechts 76 brokers bestond. In vergelijking, concurrerende dienst DeleteMe werkt met 580+ brokers, maar bestaat al sinds 2011.

Zoals we eerder vermeldden, contacteert Incogni niet alle brokers voor je. Het laat een algoritme op de lijst los dat berekent welke datahandelaren je gegevens waarschijnlijk hebben opgeslagen. Incogni kan dus bedrijven missen of ze juist onterecht een bericht sturen.

Factoren die voor het algoritme meespelen zijn je geografische locatie, je voorkeuren en ‘andere factoren’. Dit vinden we een beetje vreemd, aangezien je bij het aanmaken van je account geen voorkeuren kunt opgeven.

Toen we Incogni vroegen hoe ze omgaan met het versturen van dataverzoeken naar brokers die (nog) geen data van gebruikers hebben, stelde Incogni het volgende: “It is legally (as per GDPR, CCPA and PIPEDA) forbidden to keep and use the data provided in data removal requests for any other purpose outside the processing of the request . The most data brokers can do, is to keep a bare minimum of this data in their suppression file, which would prevent your information from getting into their databases in the future.

Dit betekent dat hoewel databrokers door dit proces wel gegevens kunnen krijgen die ze voorheen niet hadden, het ze bij wet verboden is hier iets mee te doen of deze zelfs te bewaren.


Privacy: hoe gaat Incogni om met mijn gegevens?

Incogni is een service waarmee je je online privacy vergroot. Hoe gaat de dienst zelf met je privacy om? Als we uitgaan van het moederbedrijf, Surfshark, verwachten we dat Incogni goed scoort op dit gebied. Dit is niet helemaal het geval.

Dit kunnen we concluderen:

  • Je hoeft niet veel persoonsgegevens op te geven.
  • Incogni verkoopt je data niet, maar deelt deze wel met enkele partijen.
  • Het is onduidelijk hoe Incogni je persoonlijke gegevens precies beschermt.

Welke gegevens verzamelt Incogni?

Incogni houdt maar erg weinig gegevens over je bij:

  • Informatie over je apparaat. Met behulp van analytische en marketing cookies houdt Incogni bij met welk apparaat je de website bezoekt en wat je op de website doet.
  • Persoonsgegevens die je opgeeft, zoals je volledige naam, adres en geboortedatum.
  • Accountinformatie. Dit zijn alleen je e-mailadres en wachtwoord. Je wachtwoord wordt versleuteld opgeslagen.

In sommige gevallen vragen databrokers om extra informatie om te verifiëren dat Incogni daadwerkelijk door jou aangestuurd wordt. Incogni probeert het opvragen van extra info te beperken, wat we erg prettig vinden. Zeker als we het vergelijken met concurrentie, zoals DeleteMe, die al bij het aanmeldproces vraagt om je BSN.

Normaal raden we je aan te werken met een anoniem e-mailadres en een pseudoniem online. Aangezien je nu je gegevens wilt verwijderen bij andere organisaties, zul je echter correcte informatie moeten opgeven.

Wel moet je een autorisatieformulier invullen bij Incogni, genaamd een ‘limited power of attorney‘. Hiermee geef je het bedrijf toestemming om namens jou contact op te nemen met de datahandelaren. Dat je dit formulier ondertekent is cruciaal, omdat de handelaren dan weten dat Incogni juridisch gezien voor jou werkt.

Uiteraard heb je altijd het recht om Incogni zelf te vragen welke informatie het bedrijf over je heeft. Je hebt tevens het recht om deze aan te passen of te (laten) verwijderen. Dit doe je door een mail te sturen naar [email protected].

Hoe waarborgt Incogni mijn privacy?

Op de eerste plaats verkoopt Incogni je data niet zelf door aan derden. Wel gebruikt de dienst dus cookies van Google Analytics en AdWords, waardoor er gegevens van jou in Google’s database belanden.

Ook deelt Incogni je gegevens met de e-mailserviceprovider die het gebruikt om de aanvragen te verzenden. Om welke provider het gaat, laat Incogni niet weten. Ook kan het je data delen om te voldoen aan wet- en regelgevingen of dagvaardingen.

Al je data wordt maximaal 12 maanden na het opzeggen van je account bewaard. Incogni vermeldt niets over het al dan niet versleuteld opslaan van je persoonsgegevens. Toen we de klantenservice hierover benaderden meldde deze het volgende: “Onze gegevensopslag staat onder streng toezicht en is alleen intern beperkt toegankelijk. We hebben de beste marktbeveiligingsmaatregelen geïmplementeerd om de hoogste mate van beveiliging en bescherming van de persoonlijke gegevens van klanten te garanderen”. Het blijft dus onduidelijk welke maatregelen Incogni precies neemt en of het je data versleutelt met bijvoorbeeld AES-256 encryptie.


Gebruiksvriendelijkheid: is Incogni gemakkelijk in gebruik?

Om de gebruiksvriendelijkheid te testen, hebben we gekeken naar Incogni’s prijzen, aanmeldproces, dashboard en klantenservice. In het kort kunnen we het volgende zeggen:

  • In vergelijking met concurrentie is Incogni goedkoop.
  • Het aanmeldproces is gemakkelijk.
  • Het dashboard is erg minimalistisch.
  • Incogni’s klantenservice werkt alleen via e-mail.

Prijs: hoe duur is Incogni?

Incogni heeft twee abonnementsvormen:

  • Een maandabonnement voor 11,49 euro.
  • Een jaarabonnement voor 69,48 euro. Dit komt neer op 5,79 euro per maand.

Dit lijkt erg prijzig, maar in vergelijking met de concurrentie is Incogni relatief goedkoop. DeleteMe kost je namelijk minimaal 8,70 euro per maand en Kanary’s prijs zit ook minimaal rond de 7,50 euro per maand.

Hier staat tegenover dat deze andere services scannen op meer persoonsgegevens. Een verwijderingsverzoek van DeleteMe omvat onder andere ook je social media accounts en juridische gegevens bijvoorbeeld.

Waarom zou ik kiezen voor een langdurig Incogni abonnement?

Misschien denk je ‘waarom zou ik een jaarabonnement nemen als Incogni die mails binnen één maand kan sturen?’. Het verwijderen van je data is echter een altijd voortdurend proces.

Elke keer dat je een website bezoekt, en cookies accepteert bijvoorbeeld, wordt er weer data over jou verzameld. Dit betekent dat dezelfde gegevens weer terug kunnen komen bij de datahandelaren. Al zijn er altijd handelaren die ook het terugkeren van jouw data in hun database tegengaan.

Incogni stuurt dus om de zoveel tijd dezelfde verwijderingsaanvraag opnieuw. Daarnaast breidt de organisatie zijn adresboek van databrokers constant uit. Als er een nieuwe broker is die informatie over jou kan hebben, zal Incogni deze dus ook weer benaderen.

Aanmelden voor de Incogni-service

Om je aan te melden voor de data verwijderingsservice, ga je naar de officiële Incogni-website. Je volgt daarna deze stappen:

  1. Klik op ‘Sign up‘ rechtsboven in beeld.
  2. De homepage van Incogni waarbij de knop "Sign up" is uitgelicht
  3. Vul je e-mailadres in en maak een wachtwoord aan. Klik dan op ‘Continue‘.
  4. De pagina "Create an account" van Incogni
  5. Klik op ‘Start the process‘ om te beginnen met Incogni.
  6. De pagina "Welcome to Incogni"
  7. Vul de volgende persoonsgegevens in: je voor- en achternaam, adres, woonplaats, land en postcode.
  8. De pagina "Personal Information" van Incogni
  9. Zet je handtekening onder de Limited Power of Attorney.
  10. De pagina "Limited Power of Attorney" van Incogni
  11. Verifieer je e-mailadres door op de link te klikken in de e-mail die je nu automatisch ontvangt.
  12. Kies of je een maand- of jaarabonnement wilt afsluiten en klik weer op ‘Continue‘.
  13. De afrekenpagina met prijs van Incogni
  14. Kies je betaalmethode: creditcard of PayPal.

Zodra je hebt betaald, start Incogni direct met het verzenden van verwijderingsaanvragen.

Het Incogni-dashboard

Het Incogni-dashboard is overzichtelijk en minimalistisch weergegeven. Je kunt er zelf alleen bekijken welke aanvragen zijn gedaan en hoe het daarmee staat. Iets veranderen of instellen kun je niet.

Je ziet drie tabbladen in het dashboard:

  • Requests sent.
  • Requests in progress.
  • Requests completed.

Het dashboard van Incogni

In het verleden had Incogni nog een tabblad met ‘Requests rejected‘. Deze heeft de organisatie verwijderd, omdat dit in de meeste gevallen betekende dat er toch niets aan te veranderen was. Als er nu een aanvraag afgewezen wordt, zal de databroker gewoon uit de lijst verdwijnen.

Incogni geeft jou echter geen melding van een afwijzing. Je zult er dus zelf op moeten letten of het cijfer onder ‘Requests sent’ verandert. Al zijn de cijfers in het dashboard ook niet per se informatief. Wij hadden bijvoorbeeld al van meerdere brokers de melding gekregen dat onze data verwijderd was, maar Incogni updatete het dashboard niet.

Als je op een van de tabbladen klikt of op ‘Detailed view‘, zie je een lijst van brokers die Incogni namens jouw heeft benaderd.

De pagina "Detailed View" van Incogni waar je kunt zien welke brokers zijn benaderd

Als je op het profielicoontje klikt, kun je hier je persoonsgegevens (naam, adres en geboortedatum) aanpassen onder ‘Profile‘ en je wachtwoord wijzigen onder ‘Settings‘.

Een profielfoto op de Incogni website waarbij "Profile" en "Settings" zijn uitgelicht

Klantenservice

De klantenservice van Incogni is erg gelimiteerd. Er is geen telefoonnummer of live chat waarmee je contact kunt opnemen. We hopen dat Incogni zijn moederbedrijf Surfshark snel volgt en een live chat implementeert.

Wel kun je al je vragen e-mailen naar [email protected]. De klantenservice streeft ernaar om binnen 24 uur te reageren op je vraag. Wij kregen zelf reactie binnen een dagdeel, al merkten we wel dat de medewerker sommige antwoorden letterlijk uit de FAQ kopieerde.

Incogni heeft namelijk een FAQ-sectie met zo’n 20 vragen. De antwoorden zijn duidelijk, maar deze sectie is wel lastig te navigeren. Sommige vragen kom je alleen tegen door het antwoord op een andere vraag te lezen. Ook beantwoorde deze sectie dus niet al onze vragen.

Hoe zeg ik Incogni op en krijg ik mijn geld terug?

Je abonnement opzeggen gaat niet via de Incogni-website. Als je automatisch betalen binnen je PayPal account of van je creditcard uitschakelt, dan cancel je tevens je incogni-abonnement. Je zegt Incogni dus op door de betaling van PayPal of je creditcard te stoppen.

Als je je abonnement binnen 30 dagen opzegt, dan heb je bovendien recht op een refund. Deze vraag je aan via [email protected] In de Terms of Service vermeldt de organisatie dat je in totaal twee keer recht hebt op de geld-terug-garantie van 30 dagen. Tussen je twee abonnementen moet dan wel minimaal 6 maanden zitten.


Waarom zou ik een service als Incogni gebruiken?

Misschien vraag je je af waarom je überhaupt een service zoals Incogni zou gebruiken. Deze services benaderen bedrijven namelijk slechts in jouw naam. Dit kun je toch ook zelf doen? Er zijn twee redenen om het aanvragen van dataverwijdering uit te besteden:

  1. Tijd. Er zijn meer dan 4.000 databrokers. Onderzoek van Surfshark laat zien dat al deze brokers individueel benaderen je zo’n 66 jaar zou kosten. Daar komt bij dat je hetzelfde proces periodiek moet herhalen, omdat je data opnieuw verzameld kan worden.
  2. Effectiviteit. Waarschijnlijk ken je niet alle datahandelaren en al helemaal niet welke jouw gegevens echt hebben. Uitzoeken welke datahandelaren er zijn, wat hun contactgegevens zijn en checken of ze je gegevens hebben, is lastig. Een service als Incogni doet dit allemaal voor jou.

Bescherm je online privacy

Services als Incogni zijn niet de enige manier waarop je je privacy op het internet kunt waarborgen. Het is verstandig om al tijdens het surfen maatregelen te treffen, zoals het aanpassen van je privacyinstellingen op sociale media. Ook is het belangrijk om niet zomaar akkoord te gaan met gebruikersovereenkomsten. Door gewoon op ‘ja’ te klikken, stem je er namelijk vaak mee in dat bedrijven je data mogen verzamelen en delen met andere partijen.

Deze artikelen kunnen je helpen om je online anonimiteit en privacy te vergroten:

Incogni review: veelgestelde vragen

Heb je een vraag over Incogni? Wij beantwoorden hieronder de meest gestelde vragen. Je kunt jouw vraag ook altijd stellen in de reacties.

Incogni vraagt datahandelaren namens jou je persoonsgegevens te verwijderen. Zo werkt dat:

  1. Je geeft je naam, e-mailadres, woonadres en geboortedatum door aan Incogni.
  2. Je ondertekent een limited power of attorney.
  3. Je betaalt voor de service.
  4. Incogni verstuurt nu meteen de e-mails naar verschillende databrokers.

Lees onze volledige Incogni review voor meer informatie over deze service.

Nee, Incogni is geen gratis service. Om van deze privacytool gebruik te maken kun je kiezen uit twee abonnementen:

  • Een jaarabonnement voor 69,48 euro.
  • Een maandabonnement voor 11,49 euro.

Incogni heeft twee abonnementsvormen, een jaarabonnement en een maandabonnement:

  • 69,48 euro per jaar.
  • 11,49 euro per maand.

Of de service zijn geld waard is, lees je in onze uitgebreide Incogni review.

Een databroker, of datahandelaar, is een bedrijf dat persoonsgegevens koopt en verkoopt. Elke keer dat jij je e-mailadres ergens invult, loop je het risico dat dit adres in handen komt van een databroker. Deze verkoopt de data dan aan bedrijven die bijvoorbeeld advertentiemails willen sturen.

Je hebt het recht om jouw persoonsgegevens uit de databases van deze databrokers te verwijderen. Aangezien er veel brokers zijn, zijn er handige services, zoals Incogni, die je helpen bij dit proces.

Het moederbedrijf van Incogni is Surfshark. Surfshark is bekend van zijn snelle, no logging VPN-service. Wil je alles weten over deze VPN-provider? Lees dan onze uitgebreide review van Surfshark.

Techredacteur
Tamara is al jaren bezig met taal en communicatie. De steeds vernieuwde kennis over tech en cybersecurity weet ze zo goed over te brengen op het grote publiek. Tamara is geïnteresseerd in kwesties rondom (overheids)censuur en de balans tussen privacy en vrijheid online.
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen