Sociale media in VR: zijn social VR-apps veilig voor kinderen?

Kind met VR-bril op loopt nietsvermoedend op een gat in de grond af
Klik hier voor een samenvatting van het artikel
Samenvatting: Zijn social VR-apps veilig voor kinderen?

Nu virtual reality (VR) steeds populairder wordt, vragen steeds meer ouders zich af of deze techniek veilig is voor kinderen. Dit is een belangrijke vraag, zeker ook omdat VR gezien wordt als een tool die geschikt is voor onderwijs en educatie.

VR is echter niet ontworpen voor kinderen en experts zijn dan ook bezorgd. Onderzoek laat zien dat VR gevaarlijk is voor zowel de fysieke als de mentale gezondheid van kinderen. Het gebruik van de VR-bril kan leiden tot vermoeide ogen en motion sickness, maar er is bijvoorbeeld ook het risico op verslaving.

Daarbij komt dat niet alle social VR-content geschikt is voor kinderen. Een van de meest populaire VR-games van dit moment is VRChat. Dit spel heeft een leeftijdsgrens van 13+. Kinderen kunnen echter wel gemakkelijk het spel spelen en lopen daardoor de volgende risico’s:

  • Blootstelling aan expliciete content
  • Cyberpesten
  • Agressie en seksuele intimidatie

Daarom adviseren we ouders om met hun kinderen te praten over de risico’s, contentfilters te installeren en VR-headsets te synchroniseren met hun eigen apparaten om een oog te houden op wat hun kinderen in virtual reality zien en beleven.

Fortnite, Roblox, TikTok, Snapchat… als je een kind hebt, is de kans groot dat je goed bekend bent met deze namen. Wereldwijd maakt één op de drie kinderen gebruik van internet. Volgens het CBS heeft in Nederland 99,5% van de jongeren thuis toegang tot internet en van de kinderen in de leeftijd van 12 tot 18 jaar maakt 90,8% er ook dagelijks gebruik van.

Er is al veel geschreven over de effecten van sociale media op kinderen. Maar er is nog iets dat ouders in het oog moeten houden: kinderen en games. 35% van de Nederlandse basisschoolleerlingen gamet dagelijks volgens het Nederlands Jeugdinstituut. In het voortgezet onderwijs is dat 27%, met wel een groot verschil tussen jongens en meisjes. Van de jongens gamet 43% dagelijks, tegenover 11% van de meisjes.

Het nieuwste gaming artikel dat de aandacht van deze kinderen zal trekken? De Oculus Quest 2: een VR-bril ontwikkelt door Meta. Samsung, Sony en HTC hebben allemaal VR-brillen. De Oculus Quest 2 is echter de meest populaire VR-headset.

Om ouders te helpen, kijken we in dit artikel naar:

  • Het effect van VR op de sociale en fysieke veiligheid van kinderen.
  • Hoe kinderen toegang krijgen tot social virtual reality apps met een leeftijdsbeperking.
  • Wat bedrijven als Meta doen om de veiligheid en privacy te beschermen.
  • Welke stappen ouders kunnen nemen op het gebied van kinderen en VR.

Effecten van Virtual Reality

Virtual Reality icoon met een verspreidend signaalMet VR wordt er een kunstmatige 3D-werkelijkheid gecreëerd waaraan je via een VR-bril of VR-headset deel kan nemen. Deze bril geeft je het gevoel dat je mentaal en fysiek in deze virtuele wereld aanwezig bent. Via sensoren wordt bepaald hoe jij je in deze virtuele werkelijkheid beweegt. Met VR kun je onder andere games spelen als Beat Saber of Tetris Effect.

Virtual reality wint terrein in veel verschillende sectoren, van onderwijs tot geneeskunde. In de afgelopen jaren is duidelijk geworden dat VR erg effectief is voor de behandeling van nachtmerries, PTSD en het verminderen van angst.

Ook in het onderwijs heeft VR een heel nieuwe wereld van mogelijkheden geopend. Op het gebied van educatie kan gamification via VR trainingen, workshops en onderwijs verrijken.

Maar toch is VR een wereld die privacy en online veiligheid op nieuwe manieren bedreigd. Om goed te kunnen functioneren, moet VR-software een enorme hoeveelheid biometrische data verzamelen. Een bedrijf als Meta kan je lichamelijke gezondheid in de gaten houden; van oogbewegingen en ademhaling tot symptomen van ‘cyberziekte’ zoals misselijkheid en duizeligheid.

Mogelijk meer verontrustend zijn de effecten van VR op de mentale gezondheid. Wetenschappers zijn bezorgd over blootstelling aan geweld en misinformatie. Ook maken ze zich zorgen over verslaving of misbruik. Want als is VR technisch gezien ‘niet echt’, de emotionele en fysiologische effecten kunnen net zo sterk zijn als echte gebeurtenissen.

Binnen VR bestaan er social VR-apps. Dit zijn multiplayer games of platformen waar je als avatar contact kunt hebben met andere (onbekende) mensen. Je kunt deze platformen zien als de 3D-variant van Second Life (uit 2000) of Habbo Hotel (uit 2003). Populaire social VR-apps zijn VRChat, Mozilla Hubs, AltspaceVR of Rec Room. In dit artikel gaan we vooral in op de gevaren van deze sociale VR-apps.

Kinderen en VR

VR-bril met waarschuwingsdriehoek en een symbool voor kinderenFacebook, Meta’s vlaggenschip is niet erg populair bij kinderen en jongeren. Maar met de ontwikkeling van Oculus probeert het bedrijf weer populair te worden bij deze doelgroep. In oktober 2021 kondigde Mark Zuckerberg zijn plan om een ‘metaverse’ te ontwikkelen aan. De metaverse is een sociale virtuele realiteit die mensen kunnen bezoeken als avatars. In de metaverse kunnen ze meetings hebben, videogames spelen en zelfs virtueel een concert bezoeken.

En de Oculus slaat aan. Tijdens de kerstvakantie van 2021 was de Oculus Quest 2 app internationaal de meest gedownloade app in de Apple App Store. Tussen 23 en 29 december werd de app 1,5 miljoen keer geïnstalleerd. Niet snel daarna, verschenen er reviews over de app, waarbij er veel geklaagd werd over de aanwezigheid van jonge kinderen in Horizon Worlds, Meta’s belangrijkste VR-wereld, die tot op heden alleen in de VS en Canada beschikbaar is.

Sinds de uitvinding van VR worden kinderen erdoor aangetrokken. Dit is niet zonder reden. VR is een spannende en meeslepende ervaring die hen veel entertainment biedt. Kinderen worden door Horizon Worlds en andere VR-werelden aangetrokken, omdat de graphics vergelijkbaar zijn met de graphics van populaire games zoals Roblox of Minecraft.

Online kunnen kinderen veel positieve ervaringen op doen op het gebied van educatie, entertainment en sociale interactie. Kinderen zijn echter ook kwetsbaarder voor cyberpesten, misbruik en phishing.

VR-headsets zijn niet gemaakt voor kinderen jonger dan 12 jaar en de Horizon Worlds-app is 18+. Maar leeftijdsbeperkingen houden kinderen duidelijk niet weg uit de virtual reality. Als ze beschikking hebben over een VR-bril, vinden ze hun weg in de metaverse. Om als kind onder de 13 toegang te krijgen tot omgevingen met een leeftijdsbeperking, heb je alleen een VR-headset nodig die is geconfigureerd door iemand van boven de 18. Zodra de Oculus verbonden is met het Facebookaccount van een volwassenen, hebben kinderen toegang tot dezelfde apps.

Omdat Horizon Worlds een mulitiplayer game is die open staat voor iedereen, zijn er serieuze zorgen over online seksueel misbruik. Dit is ook zonder social VR al een probleem. Het Meldpunt Kinderporno ontving in 2017 154.897 meldingen. En dan hebben we het nog niet over andere vormen van misbruik zoals grooming. In een social virtual reality die niet gemodereerd wordt, ligt misbruik op de loer.

Populaire social VR app: VRChat

Homepagina van de website VRChat

Over Horizon Worlds hoeven we ons voorlopig nog geen zorgen te maken, omdat deze app niet in Nederland beschikbaar is. Een andere VR-app die wel beschikbaar én populair is in Nederland is VRChat.

VRChat is een gratis multiplayer social platform waarin je als avatar (een 3D-personage) contact hebt met andere avatars. Je kunt de wereld waarin je deze contacten hebt met VRChat zelf vormgeven. Je hebt de beste beleving met een VR-bril, maar VRChat is ook zonder VR te gebruiken.

Ook VRChat heeft een leeftijdsgrens van 13 jaar. In tegenstelling tot Horizon Worlds doet VRChat wel aan modereren. Zo wordt onder andere discriminatie, haatdragend taalgebruik en ongepaste content zoals porno niet toegestaan. Dit wil echter niet zeggen dat dit ook door alle spelers nageleefd wordt.

Je kind kan dus nog steeds in aanraking komen met agressie of (seksuele) intimidatie. Bedenk dat dit juist door de levensechte 3D-omgeving veel bedreigender over kan komen. Verder zijn er natuurlijk ook risico’s zoals verslaving en vervreemding van de normale sociale omgeving.

Laten we de gevaren van (social) VR nader gaan bekijken.

Gevaren voor kinderen in (social) VR

Virtual reality is niet ontwikkeld voor jonge kinderen; fabrikanten van VR-brillen hebben de apparaten voor volwassenen ontworpen. De meeste richtlijnen hebben veiligheidswaarschuwingen voor potentiële risico’s en de meeste producenten stellen leeftijdsgrenzen. Zo heeft Oculus een minimumleeftijd van 13 en de Sony Playstation VR van 12. Toch gebruiken veel kinderen VR.

Daarom maken experts zich zorgen over de lichamelijke en mentale gezondheid van kinderen, vooral omdat VR snel populairder wordt. Laten we de gevaren bekijken.

Lichamelijke risico’s

Om ethische redenen is het lastig om de langetermijneffecten van VR op kinderen goed te testen. Er zijn wettelijke beperkingen om te zorgen dat minderjarigen veilig deel kunnen nemen aan wetenschappelijke experimenten. Daardoor is er nog geen duidelijke consensus over de manieren waarop VR de ontwikkeling van kinderen beïnvloedt.

Vier fysieke risico's van het gebruik van Virtual Reality voor kinderen, met symbolen

Toch zijn de volgende risico’s al vastgesteld.

  • Visuele schade: Het gebruik van VR kan de groei van het oog beïnvloeden, iets dat vooral relevant is voor kinderen in de groei. VR-brillen zijn ontwikkeld voor volwassenen. Om de VR-beleving optimaal te laten werken, moet de headset afgesteld worden om te matchen met de afstand tussen de ogen (IPD). De brillen zijn dus letterlijk niet geschikt voor kinderogen. Voor kinderen geven de headsets namelijk niet de juiste IPD, wat kan leiden tot ernstig ongemak.
  • Motion sickness: De perceptie van diepte bijvoorbeeld wordt beïnvloed door VR: je stelt je ogen scherp op iets dat ver weg lijkt, maar dat in wezen slechts een paar centimeters van je ogen verwijderd is. Dit kan leiden tot motion sickness en is te vergelijken met autoziekte of zeeziekte. Symptomen van motion sickness zijn: vermoeide ogen, misselijkheid en hoofdpijn.
  • Onherstelbare gehoorbeschadiging: Hoe langer een kind luistert naar harde geluiden, hoe normaler dat geluid gaat klinken. Onherstelbare schade kan het gevolg zijn.
  • Problemen met het onderscheid maken tussen VR en realiteit: Volgens het Virtual Human Interaction Lab van Stanford University, wordt VR op dezelfde manier in de hersenen opgeslagen als ervaringen uit de echte wereld. Voor kinderen, vooral voor jonge kinderen, is het zelfs nog lastiger om onderscheid te maken tussen wat echt is en wat niet.

We verwachten mogelijk van kinderen dat ze hun lichamelijke ongemak aangeven bij hun ouders, maar om allerlei redenen doen ze dat niet altijd. Hoe jonger een kind is, hoe lastiger het voor hen is om hun behoeften duidelijk te communiceren.

Mentale risico’s

Naast de lichamelijke effecten van VR in het algemeen, zijn wetenschappers ook bezorgd over de mentale druk die vooral social VR kinderen kan bezorgen. Dat hangt samen met de volgende redenen.

Drie mentale risico's van het gebruik van Virtual Reality voor kinderen, met symbolen

  • Veel social VR-content is niet geschikt voor (jonge) kinderen en VR-games zijn vaak bedoeld voor een publiek van 13+ of 18+. De games kunnen grafische content bevatten die zeker door de verhoogde mate van inleving een blijvende impact heeft. Kinderen blootstellen aan bepaald taalgebruik en beelden kan angst of extreme stress veroorzaken.
  • VR-games zijn gemaakt om verslavend te zijn. Alhoewel richtlijnen aanraden om regelmatig pauze te nemen (10-15 minuten na elk half uur gamen), is het zonder timer makkelijk om deze pauze over te slaan en uren achter elkaar te speken. Verslaving aan VR videogames wordt in verband gebracht met depressie en angst, maar ook met agressie en slaaptekort.
  • Volgens een studie van Jakki Bailey van de Universiteit van Texas gebruiken kinderen VR op een zeer sociale manier. Hierdoor kunnen ze het slachtoffer worden van cyberpesten of phishing. In het onderzoek kregen twee groepen van kinderen kleine taken van een tekenfilmfiguur. Bij de ene groep was dit personage in 2D en bij de andere in VR. De kinderen in de testgroep met VR gehoorzaamden het personage veel sneller. Vertaald naar een sociale, multiplayer VR-omgeving zoals VRChat, kan dit een groot risico vormen.

Seksueel misbruik in sociale VR-apps

VR-bril, ongepaste content icoon en een waarschuwingsdriehoekVeel VR-omgevingen zijn zelf-gemodereerd. Gebruikers worden gestimuleerd om gezamenlijk hun eigen gedrag te modereren. Gebruikers die je intimideren kun je bijvoorbeeld muten, blokkeren of rapporteren.

Als het gaat om jonge kinderen dan zijn deze maatregelen niet genoeg. Experts zijn het erover eens dat het geen goed idee is om kinderen samen met vreemde volwassenen in één online omgeving te laten. Dit creëert ruimte voor online misbruik, seksuele uitbuiting, blackmailing en stalking.

Een artikel van de Seattle Times bevestigt kindermisbruikers zich regelmatig ophouden in multiplayer videogames en online chatrooms. Vooral als een omgeving zelfregulerend is en geen solide systeem heeft om wangedrag te rapporteren, zullen groomers hier voordeel uit halen.

Zelfs als het misbruik in de virtual reality tot een minimum beperkt blijft, dan nog kunnen kinderen overgehaald worden om de VR-wereld te verlaten en in contact te komen met misbruikers via andere kanalen, zoals Snapchat.

Welke verantwoordelijkheden hebben techbedrijven?

Wie zou er verantwoordelijk moeten zijn voor de online veiligheid van kinderen. Het is makkelijk om naar de ouders te wijzen, maar VR maakt het hen niet makkelijk. Het is een relatief nieuwe techniek, waar niet alle ouders bekend mee zijn.

Daarnaast bieden social VR-games zoals VRChat geen vorm van ouderlijk toezicht. Welke verantwoordelijkheid moeten techbedrijven op zich nemen? Dit is uiteraard niet alleen een issue voor social VR-apps, aangezien andere sociale media en multiplayer games vergelijkbare problemen hebben.

Wat doen sociale media?

Voor de meeste sociale media geldt een leeftijdsgrens. Zo mogen je kinderen niet zonder jouw toestemming gebruik maken van Instagram als ze onder de 16 zijn en heeft Twitter een leeftijdsgrens van 13. Heb je de toestemming gegeven, dan is het verder aan jou om al dan niet met je kind mee te kijken op deze sociale media.

Games en ouderlijk toezicht

Games zoals Minecraft and Roblox hebben ook te maken gehad met vergelijkbare problemen. Ze bieden voice- en tekstchat waardoor kinderen gemakkelijk in aanraking kunnen komen met vreemdelingen. Na kritiek kunnen gebruikers (meestal ouders) deze functies echter uitzetten, om ongewenste content te vermijden.

Meta’s verantwoordelijkheid

Toen Frances Haugan bedrijfsdocumenten in de openbaarheid bracht, ontkende Facebook dat ze winst boven mensen stellen. Ze beweerden zelfs dat ze 5 miljard dollar per jaar uitgeven om het platform veilig te houden.

Bij het reguleren en modereren van een VR-omgeving komen echter extra uitdagingen kijken. Kunstmatige intelligentie (AI) kan gebruikt worden om geschreven chatberichten te analyseren, maar het is veel lastiger om effectief te reageren in een omgeving waar mensen zich gedragen zoals ze ook in de echte wereld doen. Daardoor moet er niet alleen taal geanalyseerd worden, maar ook gebaren en gedrag.

De uitdaging ligt dan in het scannen, zowel handmatig als automatisch, van de lichaamstaal van de avatar, de real-time conversaties en de één-op-één interacties tussen mensen. Hoe dicht een avatar bij een andere avatar komt, hoe een avatar een andere avatar aanraakt en welke gebaren een avatar maakt: het kan allemaal bedreigend overkomen voor een andere speler.

In Horizon Worlds zijn moderatoren schaars. Meestal zijn er avatars aanwezig om vragen te beantwoorden, maar ze handhaven geen leeftijdsgrenzen en reageren niet pro-actief op alles wat er gebeurt. In plaats daarvan registreert de app voortdurend de ervaring van iedere gebruiker en worden de laatste paar minuten opgeslagen om te reviewen. Dit roept echter weer andere vragen op, namelijk vragen over privacy.

Privacyproblemen en modereren van VR

Binnen de EU mogen online diensten geen persoonsgegevens van kinderen verwerken zonder toestemming van de ouder of voogd. De exacte leeftijdsgrens is per lidstaat vastgelegd en kan variëren van 13 tot 16 jaar. In Nederland ligt deze leeftijdsgrens op 16.

Dit creëert een lastig dilemma voor aanbieders van social VR-apps. Om kinderen online veilig te houden, zullen ze moeten monitoren wat op de platformen gebeurt. Hiervoor zullen ze data op moeten slaan van minderjarigen, wat de privacy van kinderen en jongeren in het geding brengt.

VRChat geeft in de privacyvoorwaarden aan dat ze persoonlijke informatie opslaan. Dit kan gaan om informatie uit gesprekken, chats en andere interacties tussen gebruikers van het sociale platform. Dit gaat dus om informatie die jij of je kind in-game deelt met andere gebruikers.

Daarnaast slaan ze ook persoonlijke informatie op, zoals e-mailadres, betalingsdetails en communicatie met de klantenservice.

Wat kunnen ouders doen?

Er zijn een aantal zaken die ouders kunnen doen om hun kinderen te helpen om veilig in de wereld van VR rond te lopen. We geven je zes nuttige tips:

6 tips voor ouders om hun kinderen te helpen in de wereld van Virtual Reality, met symbolen

  • Wees je bewust van de gezondheidsrisico’s. Als je een VR-headset in huis hebt, zullen je kinderen die waarschijnlijk willen gebruiken. Houd in gedachten dat VR hun lichamelijke en mentale gezondheid kan schaden. Zijn je kinderen jonger dan 13, dan is het beter om hen niet bloot te stellen aan VR. Laat je je kinderen de headset toch gebruiken, dan maken de onderstaande tips hun beleving veiliger.
  • Praat met je kinderen. De beste manier om je kind(eren) online veilig te houden is door met hen te praten en op de hoogte te blijven van hun ervaringen. Bespreek de risico’s van VR met je kind(eren). Leg uit wat cybercrime, phishing en seksueel misbruik is. Leer hen ook hoe ze moeten reageren als er iets gebeurt dat ze niet leuk vinden.
  • Stel een tijdslimiet in. Om de negatieve effecten van VR te beperken, is het goed om in de gaten houden hoeveel tijd je kinderen eraan besteden en regelmatig pauzes inlassen. Langdurige blootstelling kan negatieve gevolgen hebben.
  • Virtual reality maakt gebruik van een wifi-netwerk. Je kunt je netwerk filteren om ervoor te zorgen dat bepaalde content geblokkeerd wordt.
  • Als een social VR-apps zelf geen ouderlijk toezicht aanbiedt, kun je het beeld van de VR-headset casten naar een ander apparaat. Voor de Oculus Quest 2 is het bijvoorbeeld mogelijk om op je telefoon mee te kijken met wat er gebeurt. Zo kun je zien wat je kind doet. Zorg ervoor dat je dit van tevoren met je kind bespreekt, en laat hen zien dat je op een positieve manier betrokken bent, in plaats van hen voortdurend in de gaten te houden. Speel bijvoorbeeld ook samen. Geef hen wat onafhankelijkheid, want teveel controle kan averechts werken.
  • Je kunt de VR-bril ook synchroniseren met je telefoon om gedownloade video’s en afbeeldingen te zien. Dit is mogelijk met de Oculus Quest 2.

Wil je meer tips? De XR Safety Initiative is een wereldwijde non-profitorganisatie die probeert een veiligheidsnorm te creëren in de immersieve industrie. Op hun website vind je Engelstalige gidsen voor ouders. Sommige tips die we hebben gegeven in ons dossier ‘kind en jeugd’ kunnen ook nuttig zijn voor de VR-omgeving.

Conclusie

Kinderen willen heel graag virtual reality games spelen. De meeste VR-inhoud is 13+ of 18+, maar het is voor kinderen heel gemakkelijk om deze leeftijdsgrenzen te omzeilen. Dit kan een negatieve invloed hebben op hun lichamelijke en geestelijke gezondheid.

Om je kinderen veilig te houden is het belangrijk om de risico’s van VR te kennen en te bespreken met je kinderen. Verder kun je ook denken aan maatregelen zoals een tijdslimiet, een filter voor je netwerk of het synchroniseren van de VR-headset met andere devices om met je kind mee te kijken (en mee te spelen).

Als je meer wil weten over de veiligheid van kinderen online, dan kun je ons interview met Justine Pardoen, expert op het gebied van mediawijsheid, lezen. In ons artikel over gameverslaving vind je nuttige tips om om te gaan met de online gewoontes van je kind.

Hoe veilig zijn sociale Virtual Reality apps voor kinderen? — Veelgestelde vragen

Wil je meer weten over hoe virtual reality kinderen beïnvloedt? Bekijk dan hieronder de veelgestelde vragen.

VR-brillen zijn niet volledig veilig voor jonge kinderen. Ze kunnen ongemak en schade veroorzaken. Het is lastig om de gevolgen op lange termijn vast te stellen, maar we weten dat deze bijwerkingen er zijn als kinderen VR-games spelen:

  • Vermoeide ogen en gehoorschade.
  • Duizeligheid en desoriëntatie.
  • Angst, stress, verslaving en slaaptekort.

De ervaringen in VR worden door het brein geregistreerd als echt. Daarom heeft VR vaak een leeftijdsgrens van 13+ of 18+.

Zowel jonge als oudere kinderen kunnen in een VR-omgeving te maken krijgen met intimidatie, cyberpesten en zelfs met misbruik.

Wetenschappers vrezen dat elk spel dat veel kinderen aantrekt, ook de aandacht van pedofielen zal trekken. Roblox, Minecraft en Fortnite hebben vergelijkbare problemen. Van de social VR-apps die ondanks leeftijdsgrenzen vaak door kinderen bezocht worden, wordt gevreesd dat groomers en misbruikers hier hun slachtoffers zoeken.

Omdat VR lastig te modereren is, is het extra belangrijk om kinderen geen toegang te geven tot ruimtes die niet voor hen geschikt zijn.

VR-brillen zijn niet ontworpen om op een kinderhoofd te passen. Als kinderen ze toch gebruiken, kan dit leiden tot ongemak of schade. Hoe jonger een kind is, hoe ernstiger de gevolgen van VR kunnen zijn.

De meeste VR-brillen hebben dan ook een leeftijdsgrens van 13+. Dit wil echter nog niet zeggen dat alle VR games geschikt zijn voor kinderen boven de dertien. Sommige games hebben een leeftijdsgrens van 18+.

Het is aan te raden om na elk half uur, tien tot vijftien minuten pauze te nemen. Vanwege het verslavende effect van social VR-games is het goed om hiervoor een timer te zetten.

Voor de veiligheid is het verstandig om net als bij andere games, je kind niet langer dan drie uur achter elkaar te laten gamen. Krijgt je kind eerder last van zijn ogen, of last van duizeligheid en desoriëntatie, stop dan eerder met de VR-game.

Social VR-apps zijn multiplayer games of platformen waar je een eigen wereld kan creëeren. Als avatar kun je contact kun hebben met andere deelnemers. Deze platformen zijn een 3D-variant van Second Life (uit 2000) of Habbo Hotel (uit 2003).

Populaire social VR-apps zijn onder andere VRChat, Mozilla Hubs, AltspaceVR of Rec Room. In de VS is ook Horizon World beschikbaar, een social VR-app van Meta (Facebook) populair.

Wees je bewust van de risico’s en bespreek deze met je kinderen. VR is misschien aantrekkelijk voor kinderen, maar het is niet zonder risico. Praat met je kinderen over cyberpesten, seksueel misbruik en over hoe zij online om moeten gaan met onbekenden.

Je kunt jouw smartphone, tablet of laptop vaak synchroniseren met de VR-bril en meekijken met je kinderen. Speel ook af en toe mee om te zorgen dat dit een positieve ervaring blijft voor je kinderen. Teveel controle uitoefenen kan juist negatief uitpakken.

Techredacteur
Lisanne is een neerlandica met interesse in techniek én een kritische blik. Ze kijkt graag naar de voordelen én nadelen van nieuwe online ontwikkelingen. Ze duikt graag een onderzoek in, maar weet dit ook om te zetten in begrijpelijke taal.
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen