Personen met mobiele telefoons staan voor bankpasjes om internetbankieren uit te beelden

Veilig internetbankieren

Laatst bijgewerkt: 18 september 2019
Leestijd: 8 minuten, 33 seconden

Internetbankieren is iets waar we in deze tijd niet meer omheen kunnen. Laten we wel zijn, het maakt geld betalen, ontvangen en beheren veel makkelijker. Van het versturen of betalen van een Tikkie na een avondje uit, tot contactloos betalen in de supermarkt, tot het scheiden van je verschillende rekeningen. Online bankieren is vaak heel handig. Dat is waarschijnlijk één van de redenen dat het merendeel van de Nederlanders (zo’n 11 miljoen) zijn bankzaken online regelt.

Aan internet- of mobiel bankieren zitten echter, zoals aan elke vorm van bankieren, serieuze financiële risico’s, waar je jezelf goed tegen moet beschermen. Zo zijn er bijvoorbeeld criminelen die je computer, telefoon of ander apparaat proberen te besmetten met malware. Dit is schadelijke software waarmee ze in kunnen breken op je computer of ander apparaat. Zo kunnen ze bijvoorbeeld de inloggegevens van je online bankieren omgeving stelen. Ook kunnen ze je gegevens van je af proberen te troggelen door zich voor te doen als de bank en je te contacteren (phishing).

Dit klinkt misschien allemaal heel zorgwekkend, maar wees gerust. In dit artikel lees je namelijk alles over internetbankieren, de risico’s, waar je op moet letten en hoe je fraude voorkomt.

Hoe veilig is internetbankieren?

Bankpas met SchildNa de verontrustende boodschap in de vorige paragraaf over malware en phishing, is er gelukkig ook goed nieuws. De schade veroorzaakt door fraude met internetbankieren is over de afgelopen jaren namelijk fors gedaald in ons land. Deze is namelijk van 34,8 miljoen in 2012 naar zo’n 3,9 miljoen in 2018 gegaan. Nog steeds een groot bedrag natuurlijk, maar wel een verbetering van bijna 900%. Wel verontrustend is dat de schade veroorzaakt door phishing bijna verviervoudigd is van 2017 tot 2018. Aan de andere kant heeft er in Nederland nog geen enkel incident van mobiel bankieren fraude plaatsgevonden. Ook komt online creditcardfraude relatief weinig voor.

Het bovenstaande laat zien dat online bankieren wel degelijk (nog steeds) hele serieuze risico’s met zich meebrengt, maar dat het goed is om deze in perspectief te plaatsen. Net als internetbankieren zelf, zijn ook de veiligheidsmaatregelen die banken hierbij nemen voortdurend in ontwikkeling. Dit wordt ook weerspiegeld in de fraudestatistieken. Met andere woorden, als je je bewust bent van de risico’s en goed oplet, is er geen reden om je geld onder je matras te verstoppen of anderszins te stoppen met internetbankieren.

Wat zijn mogelijke gevaren bij internetbankieren?

We hebben hierboven gezien dat online bankieren lang niet zo onveilig is als sommigen denken. Tenminste, als je goed oplet en je bewust bent van de risico’s. Maar daarvoor is het natuurlijk wel belangrijk dat je de mogelijke gevaren van internetbankieren kent. Daarom bespreken we hier de twee voornaamste soorten gevaren bij online bankieren in Nederland: malware en phishing.

Malware

Zak met geld en pijl naar beneden op ComputerschermSommige cybercriminelen maken gebruik van malware om in je computer of internetapparaat in te breken, zodat ze jouw bankgegevens kunnen stelen of misschien zelfs zelf transacties uit kunnen voeren. Zo zouden ze bijvoorbeeld met behulp van spyware rond kunnen neuzen op jouw computer en een document met wachtwoorden inzien. (Dit is meteen één van de redenen om nooit een dergelijk document te bewaren!). Of cybercriminelen zouden met een keylogger de inloggegevens van je online bankieren omgeving kunnen stelen. In het ergste geval kunnen criminelen met een computervirus je computer geheel overnemen en bijvoorbeeld in jouw naam transacties naar hun eigen account maken.

De bovenstaande gevaren kunnen uiteraard enorme financiële consequenties hebben. Daarom is het belangrijk om bedacht te zijn op malware en nooit op een hyperlink te klikken of een bestand te downloaden dat je niet vertrouwt, of waarvan je de bron niet vertrouwt. Dit zijn namelijk veelvoorkomende manieren waarop criminelen je systeem proberen te infecteren met malware.

Phishing

Phishing is een zeer belangrijk gevaar van online bankieren om te bespreken. Het overgrote deel van de schade van internetbankieren fraude in Nederland komt namelijk door phishing: zo’n 3,81 van de 3,9 miljoen. Het woord phishing is erg toepasselijk, want “phishers” vissen eigenlijk naar de gegevens van hun slachtoffer. Dit kan gaan om verschillende soorten gegevens die met online bankieren van doen hebben. Denk bijvoorbeeld aan je gebruikersnaam en wachtwoord voor internetbankieren, of aan het frauduleus bemachtigen van Tan codes of een bepaalde online pincode.

Vishaak door browserwindow met wachtwoordPhishing kan op verschillende manieren. Soms sturen cybercriminelen je een e-mail of een sms, waarin ze je vragen om bepaalde gegevens (zoals je wachtwoord). Het kan – al komt dit wel minder voor – ook zijn dat je wordt gebeld door een “phisher”. Deze persoon zal je dan waarschijnlijk vragen om belangrijke, gevoelige gegevens, zoals je inloggegevens. Hoe het ook zij, trap hier niet in! Het komt in principe niet voor dat jouw bank je contacteert en om inloggegevens, pin codes of andere belangrijke codes vraagt. Het is ook niet zo dat ze deze bewaren of bijvoorbeeld nodig hebben, voor als jij ze een keer vergeet. In dat soort gevallen word je namelijk in de gelegenheid gesteld om of een nieuw wachtwoord (bijvoorbeeld) aan te maken of krijg je nieuwe gegevens toegewezen, vaak per brief.

Kortom, als iemand stelt een vertegenwoordiger van jouw bank te zijn en om gevoelige gegevens vraagt, breek het gesprek dan af. Daarna kun je naar jouw bank bellen, of deze anderszins contacteren, en vragen of dit verzoek inderdaad van de bank kwam. Hoogstwaarschijnlijk zullen ze dan zeggen van niet en weet je dat je met een “phisher” te maken had.

Wat doen banken om online bankieren veilig te maken?

Nederlandse banken werken hard om online bankieren zo veilig mogelijk te maken. Dat is ook logisch, want ook zij verliezen natuurlijk veel geld aan online criminaliteit. Zo gebruiken veel banken bewustwordingscampagnes en het internet om klanten te informeren over de werkwijze van cybercriminelen. Ook maken banken gebruik van (nieuwe) technologieën om online bankieren veiliger te maken. Om in te loggen bij de ING app kun je bijvoorbeeld ook je vingerafdruk gebruiken, net zoals je dat misschien doet bij het ontgrendelen van je telefoon. Hiermee voorkomt de ING wellicht gevallen van mensen die hun pincode hiervoor ergens opslaan, die dan weer met spyware gestolen kan worden. Ook is het veel lastiger om een vingerafdruk met een “keylog-achtig” systeem te “stelen”.

Ook zorgen banken voor een zo veilig mogelijke online bankieren omgeving (website of app meestal) en een veilige verbinding met het internetnetwerk van klanten. Een veilige verbinding herken je aan de volgende zaken.

  • Bij veel browsers kun je aan de URL in de adresbalk zien of je verbinding met een bepaalde website beveiligd is. Je ziet dit aan het “https://” deel, dat nog voor “www” komt.

De “s” aan het einde staat voor secure. Staat er alleen “http://”? Dan is de verbinding niet beveiligd. In sommige browsers vindt je dit dus niet terug in de adresbalk. Dit geldt op het moment ook voor Google Chrome. Echter, deze “code” komt tevoorschijn als je op de URL in de adresbalk klikt.

  • Tegenwoordig staat er bij veel browsers dus geen “https://” meer in de adresbalk. Kijk in dat geval of je een slotje in de adresbalk ziet. In vrijwel alle browsers zou je dit slotje moeten zien staan bij een beveiligde verbinding.

Twijfel je over de veiligheid van je verbinding? Voer dan nooit je inloggegevens in. Deze kunnen bij een onbeveiligde verbinding namelijk gestolen worden door cybercriminelen.

Hieronder zie je hoe een beveiligde verbinding met verschillende online bankieren websites eruit ziet in verschillende browsers. Dit overzicht, net als meer nuttige informatie over veilig online bankieren, komt van veiligbankieren.nl.

Overzicht van hoe een beveiligde verbinding eruit ziet in verschillende browsers

Wat kan ik doen om zo veilig mogelijk online te bankieren?

Het is natuurlijk een fijne gedachte dat banken hard werken om internetbankieren veilig te maken. Echter, er zijn ook een paar belangrijke voorzorgsmaatregelen die we je aanraden om zelf te nemen. Als je op de volgende zaken let, verklein je de kans dat je slachtoffer wordt van fraude bij internetbankieren aanzienlijk. Ook kun je dan bewijzen aan de bank dat je niet nalatig bent geweest. Mocht je dan toch iets overkomen, dan is er een veel grotere kans dat je de schade van de bank vergoed krijgt.

  • Maak alleen geld over naar partijen die je vertrouwt. Een betaling is definitief en kan zonder toestemming van de ontvanger niet teruggedraaid worden.
  • Gebruik je wachtwoord voor internetbankieren niet ook voor andere zaken (voor je mail bijvoorbeeld).
  • Houd je inloggegevens voor internet- of mobiel bankieren altijd geheim, net als online pin- of Tan codes.
  • Maak waar mogelijk gebruik van veiligere opties om in te loggen, zoals met je vingerafdruk.
  • Zorg dat je altijd de laatste update van je besturingssysteem hebt geïnstalleerd en eventueel van je mobiel bankieren app. Beter nog is om je apparaat zo in te stellen dat deze updates automatisch uitvoert.
  • Zorg dat je nooit op een hyperlink klikt of een bestand downloadt dat je niet vertrouwt. Verwijder verdachte e-mails of berichten zonder op eventuele links te klikken of bijlagen te downloaden.
  • Download bestanden zoveel mogelijk van de officiële bron. Het is bijvoorbeeld veel veiliger (ook al weliswaar een stuk duurder) om Photoshop via de Adobe website te downloaden dan via de Pirate Bay.
  • Check altijd voor je inlogt in je online bankieren omgeving of je verbinding beveiligd is. In de vorige opsomming lees je hoe je dit controleert.
  • Installeer betrouwbare antivirus-software en zorg voor een goede firewall op je computer of ander apparaat. Houd deze beide ook up-to-date.
  • Wees erop bedacht dat jouw bank je in de regel niet om gevoelige gegevens (zoals je wachtwoord bijvoorbeeld) zal vragen. Als je van iemand dit verzoek krijgt, heb je zeer waarschijnlijk te maken met “phishing”.
  • Neem in bovenstaand geval meteen contact op met jouw bank.
  • Als je iets niet vertrouwt tijdens het maken van een transactie, breek deze dan meteen af.
  • Controleer regelmatig je bankrekening om eventuele eigenaardigheden vroegtijdig op te sporen.
  • Zie je een afschrijving die je niet herkent of heb je anderszins het gevoel dat er iets niet klopt? Neem dan meteen contact op met de bank.

De bovenstaande tips zouden er grotendeels voor moeten zorgen dat je met een gerust hart en vooral veilig online kunt bankieren. Zoals hierboven beschreven, heeft de algemene “veiligheid” of staat van je computer of ander apparaat een grote invloed op online bankieren. Denk bijvoorbeeld aan het gevaar van virussen en andere soorten malware voor online bankieren. Neem daarom vooral ook een kijkje naar onze andere artikelen over veilig internetten en veilig surfen.

Hoofdauteur:

Meer artikelen uit het ‘Veilig surfen’ dossier

Reacties
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen