Logo van de Amerikaanse supermarktketen Walmart tegen een blauwe muur

Walmart wil samen met Microsoft TikTok inlijven

Laatst bijgewerkt: 28 augustus 2020
Leestijd: 3 minuten, 47 seconden

TikTok is een geliefd sociaal medium. Donderdag meldde zich een vierde kandidaat om delen van het platform over te nemen: Walmart. De Amerikaanse supermarktketen is geïnteresseerd in de e-commerce en advertentiemogelijkheden dat het sociale netwerk biedt en wil met het platform de strijd aangaan met de streamingdienst van Amazon. Samen met Microsoft slaat Walmart de handen ineen om TikTok in te lijven.

Dat bevestigt Walmart tegenover CNBC.

‘Overnamestrijd van TikTok is bijna ten einde’

De overnamestrijd van TikTok woedt in alle hevigheid. Begin augustus maakte Microsoft bekend dat ze in het online videoplatform. Niet veel later mengde Twitter zich in deze strijd. De microblog wil naar verluidt zijn advertentie-inkomsten verhogen. Met Vine mislukte dat, daarom trok Twitter in 2016 de stekker uit de dienst. Tot slot dook half augustus het gerucht op dat Oracle eveneens een bod gaat doen voor TikTok.

Tot zover oud nieuws. Donderdag meldde zich uit het niets een nieuwe overnamekandidaat voor TikTok: Walmart. In een verklaring tegenover CNBC bevestigt de supermarktketen dat het samen met Microsoft een bod gaat doen om het sociale netwerk over te nemen. Het gaat om de Amerikaanse, Canadese, Australische en Nieuw-Zeelandse afdelingen van het bedrijf.

Anonieme bronnen melden dat de overname bijna in kannen en kruiken zit. Volgens het geruchtencircuit heeft TikTok een waarde dat tussen de twintig en dertig miljard dollar ligt. Moederbedrijf ByteDance heeft nog geen overnamekandidaat gekozen, maar staat op het punt om de knoop door te hakken. Volgens ingewijden gaat dat binnen nu en enkele dagen gebeuren.

Walmart wil TikTok als streamingdienst en e-commerce en advertentieplatform gebruiken

CNBC meldt dat Walmart samenwerkt met Microsoft om de deal rond te krijgen. Een woordvoerder van de supermarktketen wil niets kwijt over de mogelijke verdeling van het bedrijf als zij het hoogste bod uitbrengen.

Walmart heeft grootse plannen met TikTok. Het sociale netwerk is razendpopulair en heeft wereldwijd naar schatting bijna één miljard gebruikers. Dat biedt eindeloos veel advertentiemogelijkheden en kansen op het vlak van e-commerce. In een verklaring zegt de supermarktketen dat het “voordelen biedt voor zowel creators als gebruikers”.

Maar er is nog een reden waarom Walmart geïnteresseerd is in TikTok. Walmart heeft namelijk de ambitie om een nieuwe online dienst te lanceren: Walmart+. Net als videostreamingdiensten als Netflix en Disney+ moeten gebruikers een abonnement afsluiten om films en series te streamen. De belangrijkste concurrent voor Walmart op dit vlak is Amazon Prime. “We hebben er alle vertrouwen in dat de partnership tussen Walmart en Microsoft tegemoet komt aan zowel de verwachtingen van TikTok-gebruikers als de zorgen van Amerikaanse toezichthouders”, aldus de supermarktketen.

TikTok is volgens president Trump een gevaar voor de nationale veiligheid

De reden waarom zoveel bedrijven interesse tonen in TikTok, heeft te maken met een decreet dat president Trump onlangs tekende. Daarin staat dat TikTok in de VS wordt verboden, tenzij een Amerikaanse koper het bedrijf inlijft. Volgens Trump vormt het sociale netwerk een gevaar voor de nationale veiligheid zolang het in handen is van een Chinees bedrijf. Hij roept al maanden dat het platform persoonlijke gegevens van Amerikanen verzamelt en doorspeelt aan de Chinese Communistische Partij. Bewijs voor deze beschuldiging heeft hij nooit geleverd, maar volgens de Federal Trade Commission (FTC) is er ‘overweldigend bewijs’ voor deze claim.

Aanvankelijk had moederbedrijf ByteDance 45 dagen de tijd om een Amerikaanse koper te vinden voor TikTok. Via een tweede decreet heeft president Trump deze periode verlengd naar 90 dagen. Dat betekent dat Microsoft, Walmart, Twitter, Oracle en ByteDance tot eind oktober de tijd hebben om financiële en juridische afspraken te maken.

Deze obstakels moeten overwonnen worden bij een overname

Ingewijden twijfelen of deze deadline gehaald gaat worden. Eerder deze maand zeiden ze dat de overname op technisch vlak een complex en ingewikkeld verhaal is. Allereerst moet de servercode gescheiden worden van andere producten en diensten van ByteDance. Deze code wordt gebruikt om onder meer gebruikersdata op te slaan, profielen te beheren en video’s aan te bevelen. De servercode moet worden aangepast en er moet een nieuwe backend infrastructuur gemaakt worden. Dat is een lang en tijdrovend proces dat niet binnen nu en een paar maanden gerealiseerd kan worden.

De grootste uitdaging zit hem in de segmentering van gebruikersdata. Om het algoritme van TikTok te kunnen blijven gebruiken, moet er een manier gevonden worden om relevante data uit een berg van informatie te scheiden. De app wordt wereldwijd gebruikt, maar de Amerikaanse bedrijven hebben interesse in slechts een deel van deze data. Bij de overname moet TikTok niet alleen gesplitst worden van moederbedrijf ByteDance, maar ook van de diverse regio’s.

Privacy en security redacteur
Techliefhebber pur sang: Anton is gek op alles wat met technologie en internet te maken heeft. Cybersecurity, privacy en internetcensuur hebben dan ook zijn volle aandacht. 

Meer artikelen uit het ‘Nieuws’ dossier

Reacties
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen