Nieuwe privacyfunctie Apple kost sociale media platformen miljarden

Hand die iPhone vast heeft met sociale media

Door een een strengere privacyregel van Apple zijn sociale media bedrijven bijna 10 miljard dollar aan omzet misgelopen. Dat meldt zakenkrant Financial Times op basis van eigen onderzoek.

Apple antitracking

In april 2021 heeft Apple de privacyfunctie App Tracking Transparency ingevoerd. App-onwikkelaars zijn voortaan verplicht om vooraf toestemming te vragen als ze gebruikers willen monitoren. Dit wordt ook wel opt-in genoemd. Apple wil zich met de nieuwe privacyfunctie verzetten tegen adverteerders die smartphonegebruikers willen volgen om informatie te verzamelen.

Wanneer  iPhonegebruikers een app voor het eerst openen krijgen ze een pop-up venster te zien met de vraag of de app informatie mag verzamelen. Een groot deel van de iPhonegebruikers gaf hiervoor geen toestemming. Dit resulteerde in dalende omzet voor diverse social media platformen.

Gerichte advertenties

Sociale media bedrijven verdienen veel geld aan data die ze vooral onopgemerkt verzamelen van smartphonegebruikers. Doordat veel iPhonegebruikers ‘nee’ zeggen tegen app tracking  weten sociale media bedrijven nu minder over hun gebruikers. Het is hierdoor lastiger om een profiel van een persoon samen te stellen. Dit profiel is nodig om gerichte advertenties te kunnen tonen.

Adverteerders kunnen hun reclame minder goed afstemmen op hun doelgroep. De reclames zijn hierdoor minder effectief en adverteerders willen minder betalen of adverteren elders.

Verlies omzet

Meta (het moederbedrijf van Facebook), YouTube, Snapchat en Twitter verloren in het tweede en derde kwartaal zo’n 9,85 miljard dollar (8,52 miljard euro) omzet. Dit blijkt uit cijfers van advertentiebedrijf Lotame.

In vergelijking met de andere social media platformen heeft Facebook het meeste geld verloren. Meta verloor naar verwachting zo’n 7 miljard euro. Ook Snapchat is veel omzet kwijtgeraakt. Dit is te verklaren doordat  Snapchat alleen mobiele gebruikers heeft. De omzet van Snap zou met 13,2 procent zijn gedaald door de privacyfunctie van Apple.

Ook YouTube en Twitter zagen hun omzet dalen, maar de schade bleef beperkt. Beide bedrijven zijn minder afhankelijk van de apps op iPhones en verdienen ook veel geld aan advertenties op pc’s. YouTube is onderdeel van Google. Het techbedrijf verzamelt ook veel gegevens over gebruikers.

Advertentiedienst Apple groeit

Afgelopen kwartaal is de eigen advertentiedienst van Apple gegroeid. De omzet loopt dit jaar zelfs op tot 5 miljard dollar. Dit zorgde voor de nodige kritiek op Apple. Door de privacymaatregel kunnen adverteerders minder gericht adverteren en kiezen ze mogelijk om advertenties te kopen bij Apple zelf. Apple-topman Tim Cook blijft volhouden dat de privacy van de gebruiker de belangrijkste reden was voor de nieuwe privacyfunctie.

Techredacteur
Ronella houdt zich  bezig met de vraag hoe we onze digitale samenleving zo veilig mogelijk maken. De huidige digitale ontwikkelingen zorgen ervoor dat we steeds voor nieuwe veiligheidsvraagstukken komen te staan. Ronella wil daarom meer bewustwording creëren over cybersecurity en mensen wijzen op de risico’s en valkuilen. Meer over Ronella.
2
Reacties
Plaats een reactie
  1. Beste Ronella van der Burgt,

    Ik heb een vraag en misschien kunt u die beantwoorden.

    Ter inleiding;

    Ik probeer zo veilig als mogelijk om te gaan met mijn computer en Mobiel, heb geen facebook en gebruik ook geen WhatsApp ( ben al een tijd overgestapt op Signal ).
    Ook gebruik ik Gmail niet actief voor mails, op mijn Samsung s10e draait een VPN zo ook op mijn computer..
    De mails die ik binnen krijg op mijn gsm komen via Proton mail..

    Omdat Google net als Meta/ facebook aan de haal gaat met jou privé gegevens heb ik besloten om over te stappen naar Iphone 13 pro, deze zal begin december binnen komen.

    Aangezien je bij de Iphone veel uit kunt zetten of blokkeren met namen richting het verzamelen van metadata 24/7 wat veel bedrijven doen zoals Facebook en Google vroeg ik mij af aangezien je bij facebook het vergaren van metadata kunt uitzetten of dat trucje ook voor Whatsapp geldt?
    Met andere woorden kun je op een Iphone whatsapp wel veilig gebruiken als je de gebruikersvoorwaarde met een v accepteert?
    En hoe zit het met Google producten die je op een iPhone zet?

    Hoor graag van u.

    Met vriendelijke groet,

    Roland Kuipers

    • Beste Roland,

      Bedankt voor je vraag.
      Ik zal proberen om hem zo volledig mogelijk te beantwoorden.

      In april van dit jaar lanceerde Apple de functie App Tracking Transparency in iOS 14.5. Sindsdien moeten app-ontwikkelaars verplicht aangeven als ze gebruikers volgen. Als je een app installeert en voor de eerste keer opent, verschijnt er een pop-upvenster die je hiervoor waarschuwt. Je kunt dan aangeven dat je niet online gevolgd wil worden. Advertentieplatformen als Facebook zijn hier uiteraard niet blij mee, omdat ze hierdoor inkomsten mislopen: naar verluidt zelfs 60 procent. Facebook en enkele Duitse mediabedrijven hebben daarom een klacht ingediend bij de Bundeskartellamt.

      Wat betreft WhatsApp: Europese gebruikers kunnen met een gerust hart de nieuwe algemene voorwaarden accepteren van WhatsApp. De AVG verbiedt namelijk dat gegevens van een dochteronderneming zomaar met het moederbedrijf gedeeld mogen worden. Het accepteren van de nieuwe voorwaarden verandert daar niets aan. Bovendien moet WhatsApp dankzij iOS 14.5 vooraf toestemming aan je vragen of ze jouw mogen tracken. Wil je zeker weten dat WhatsApp/Facebook/Meta in de toekomst niet aan de haal gaan met je gegevens? Dan zou ik Signal blijven gebruiken.

      Google diensten gebruiken op een iPhone. Meestal kiezen smartphonegebruikers voor een iPhone omdat ze dan juist geen Google producten hoeven te gebruiken. Google staat bekend als de grootste dataverzamelaar ter wereld. De privacylabels in de App Store geven een goed beeld hoe invasief Google wel niet is. Dergelijke apps zou ik, indien mogelijk, zoveel mogelijk vermijden en alternatieven gebruiken als je privacy je lief is. Dus geen Chrome, maar Safari of Brave webbrowser.

      Wil je meer lezen over de privacyinstellingen op iOS? Dan raad ik je dit artikel aan. Die heb ik deze week geüpdatet en geactualiseerd. Zo is Intelligent Tracking Prevention verbeterd en schermt het voortaan ook IP-adressen voor trackers. Je leest er alles over, net als andere privacyverbeteringen die Apple heeft doorgevoerd in iOS 15.

      Hopelijk heb ik zo je vragen beantwoord.

Een reactie plaatsen