Facebook klaagt bij Duitse toezichthouder over iOS 14.5

iPhone met iOS 14 logo omringd door andere Apple-producten

Diverse Duitse mediabedrijven en Facebook hebben een klacht ingediend bij de Bundeskartellamt over iOS 14.5. De bedrijven en het sociale netwerk vrezen dat zij een groot deel van hun advertentie-inkomsten mislopen door de nieuwste versie van Apples besturingssysteem. Het is nu aan de toezichthouder om hier een uitspraak over te doen.

Dat schrijft The Financial Times.

Mediabedrijven en Facebook vrezen omzetverlies van 60 procent

De zaak draait om iOS 14.5, de nieuwste versie van besturingssysteem voor iPhones. Deze iteratie introduceert een nieuwe privacyfeature genaamd App Tracking Transparency. Apple verplicht app-ontwikkelaars dat ze iPhone-gebruikers vooraf duidelijk maakt dat ze hen volgt via apps die ze op hun smartphone hebben geïnstalleerd en websites die ze bezoeken. Een pop-up venster waarschuwt gebruikers hiervoor en biedt hen de mogelijk om deze vorm van tracking uit te schakelen.

Duitse mediabedrijven, waaronder de eigenaren van Bild en Die Welt, en Facebook vrezen voor het ergste. Zij zijn bang dat de App Tracking Transparency in iOS 14.5 ernstige schade toebrengt aan de online advertentiemarkt. De bedrijven en het sociale netwerk vrezen dat ze 60 procent aan omzet mislopen door de nieuwe privacyfeature.

‘Apple wil graantje meepikken en advertentie-inkomsten opstrijken’

Hoe ze aan dit getal komen is onduidelijk. We weten wel hoe de mediabedrijven en Facebook redeneren. Ze verwachten dat de meeste iPhone-gebruikers tracking zullen weigeren. Adverteerders en Facebook vergaren hierdoor aanzienlijk minder informatie. Daardoor is het een stuk lastiger om gepersonaliseerde advertenties voor te schotelen aan gebruikers. Dit soort advertenties levert veel meer geld op, omdat ze een groter effect hebben dan niet-gerichte advertenties.

Tegelijkertijd zijn de mediabedrijven en Facebook bang dat Apple meer geld wil verdienen met gepersonaliseerde advertenties. Het Amerikaanse technologiebedrijf wil naar verluidt meer advertentieruimte aanbieden in de App Store. Nu is het zo dat er alleen reclame in beeld verschijnt als je de zoekfunctie gebruikt. In de nabije toekomst gebeurt dit mogelijk nog voordat je naar apps zoekt in de applicatiewinkel.

Apple wilde niet reageren op de berichtgeving. Eerder vertelde het bedrijf dat het een nieuw privacybeleid heeft aangenomen om de privacy van gebruikers te waarborgen. Door iPhone-gebruikers vooraf te informeren over de dataverzamelingspraktijken van adverteerders en app-ontwikkelaars, krijgen ze meer zeggenschap over hun privacy. Het is nu aan de Bundeskartellamt om een uitspraak over deze kwestie te doen.

Ruzie tussen Facebook en Apple

Het botert al geruime tijd niet tussen Facebook en Apple. Na het Cambridge Analytica schandaal in 2018 -waarbij Facebook zonder toestemming persoonlijke gegevens van 87 miljoen Facebook-gebruikers doorspeelde aan het gelijknamige bedrijf- uitte Apple-CEO Tim Cook forse kritiek op de werkwijze en het verdienmodel van Facebook.

Mark Zuckerberg, de directeur van Facebook, stelde dat de uitspraken van de topman van Apple niet overeenkwamen met de werkelijkheid. “De realiteit hier is dat als je een dienst wil bouwen die iedereen wereldwijd met elkaar te verbindt, er een heleboel mensen zijn die het zich niet kunnen veroorloven. En daarom, zoals met veel media, is het hebben van een advertentie-ondersteund model het enige rationele model dat het bouwen van deze dienst kan ondersteunen om mensen te bereiken.”

Facebook wil Apple ‘pijn’ doen

Toen Apple afgelopen jaar iOS 14 met tal van nieuwe privacyfeatures aankondigde, haalde Zuckerberg hard uit naar het bedrijf. De bewering dat Apple met het besturingssysteem de privacy van gebruikers wil waarborgen, was volgens de Facebook-topman onzin. Het nieuwe privacybeleid maakt het voor adverteerders en app-ontwikkelaars nagenoeg onmogelijk om klanten te volgen en gebruikersinformatie te verzamelen. Dit gaat ten koste van de kleine ondernemer, omdat advertentiebedrijven als Facebook niet langer gepersonaliseerde advertenties kunnen aanbieden.

Cook beet van zich af van de beschuldigingen van Zuckerberg op Data Privacy Day (3 februari jongstleden). Hij zei dat de maatschappij steeds meer onder vuur ligt ‘door datahandelaren die snel geld willen verdienen met onze gegevens en persoonlijke informatie’. In zijn betoog pleitte hij voor ‘alomvattende wet- en regelgeving’ waar aandacht is voor dataminimalisatie, kennis van en toegang tot informatie van gebruikers en informatiebeveiliging.

The Wall Street Journal berichtte daarop dat Zuckerberg achter de coulissen gezegd zou hebben dat hij ‘Apple pijn wil doen’, omdat het zich schuldig zou maken aan machtsmisbruik. “Apple beweert dat dit om privacy gaat, maar het gaat om geld”, vertelde een woordvoerder van Facebook tegenover de krant.

Wil je meer weten over de nieuwe privacyopties in iOS 14? Lees dan ons achtergrondartikel ‘Privacyinstellingen in iOS: hoe gaat iOS 14 om met jouw data?’.

Privacy en security redacteur
Techliefhebber pur sang: Anton is gek op alles wat met technologie en internet te maken heeft. Cybersecurity, privacy en internetcensuur hebben dan ook zijn volle aandacht. 
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen