Onderzoek: bijna iedereen zegt ‘nee’ tegen app tracking

Twee iPhones liggen naast elkaar op tafel

Sinds kort krijgt iedereen die op een iPhone of iPad werkt dezelfde vraag voorgeschoteld: mogen we je activiteiten buiten deze app tracken? Bijna iedereen beantwoordt deze vraag met ‘nee’. Wereldwijd geeft 88 procent hier geen toestemming voor.

Dat blijkt uit onderzoek van Flurry Analytics. De marktonderzoeker heeft zijn analysesoftware in zo’n één miljoen apps ingebouwd. Daarmee vergaart het informatie van een kleine twee miljard mobiele apparaten.

App Tracking Transparency houdt de gemoederen bezig

Het is inmiddels bijna twee weken geleden dat Apple iOS 14.5 uitrolde. De nieuwste versie van het besturingssysteem voor de iPhone heeft een spraakmakende nieuwe privacyfeature: App Tracking Transparency. Gebruikers die voortaan een app voor de eerste keer opstarten, krijgen de vraag of ze je ook buiten de app om mogen tracken. Oftewel, mogen we data verzamelen over welke apps je op je iPhone hebt geïnstalleerd en welke websites je bezoekt?

Apple zegt iPhone-gebruikers op deze manier meer controle te willen geven over hun privacy. Mediabedrijven en advertentienetwerken als die van Facebook zijn allesbehalve blij met de maatregel van Apple. Zij zeggen dat deze stap de kleine ondernemer treft: voor hem wordt het een stuk lastiger om contact te leggen met zijn doelgroep. Doordat adverteerders niet langer ongemerkt en ongelimiteerd data van smartphonegebruikers mogen verzamelen, wordt het een stuk lastiger om gerichte advertenties aan te bieden. En dat treft de bedrijven uiteraard in de portemonnee.

Diverse Duitse mediabedrijven en Facebook vrezen dat App Tracking Transparency wel eens 60 procent van hun omzet zou kunnen kosten. Ook denken ze dat Apple een graantje wil meepikken met gepersonaliseerde advertenties. Daarom hebben de bedrijven bij de Bundeskartellamt een klacht ingediend over iOS 14.5.

Gebruikers zeggen massaal ‘nee’ tegen tracking

De ergste nachtmerrie van adverteerders lijkt werkelijkheid te worden. Uit onderzoek van Flurry Analytics onder miljoenen iPhone-gebruikers in de VS en daarbuiten blijkt dat men niet warm loopt voor tracking. Sinds de uitrol van iOS 14.5 vraagt de marktonderzoeker aan iPhone-gebruikers of het goed vinden of niet dat al hun online activiteiten gevolgd worden. Uit de laatste peiling blijkt dat slechts 12 procent daarmee akkoord gaat, oftewel één op de acht gebruikers. Dat betekent dat een overweldigende meerderheid van 88 procent daar niet achter staat.

Dat is hoe men wereldwijd naar app tracking kijkt. In de VS ligt het percentage dat instemt met monitoring nog een stuk lager. Het aantal mensen dat bewust kiest voor een opt-in, komt niet hoger uit dan 4 procent. Oftewel, 96 procent geeft geen toestemming voor tracking.

Het is goed om te beseffen dat de hoeveelheid reclame niet verandert, ongeacht of je ‘ja’ of ‘nee’ zegt. Als je echter toestemming geeft, krijg je gepersonaliseerde advertenties voorgeschoteld. Zo niet, dan krijg je generieke reclames te zien die mogelijk niet bij je interesses aansluiten.

‘Houd Facebook gratis’

Facebook ruziet zoals gezegd al langer met Apple over de nieuwe privacyfeature. Het sociale netwerk gooit het sinds kort over een andere boeg. Sinds kort toont het ‘educatieve screenshots’ aan gebruikers waarin het platform oproept om ‘Facebook en Instagram gratis te houden’. Het enige dat men daarvoor hoeft te doen, is in te stemmen met tracking. Het biedt volgens Facebook nog meer voordelen: je krijgt relevante advertenties te zien en je steunt de kleine zelfstandige. Critici zeggen dat het niets meer dan een afschriktactiek van Facebook is.

Deze week was er ook een akkefietje tussen Facebook en Signal. De op privacy gerichte chatapplicatie wilde een advertentiecampagne op Instagram lanceren. Daarin wilde het verschillende doelgroepen vertellen welke tools Facebook gebruikt om data te verzamelen, tot welke informatie het platform toegang heeft en hoe deze technologie werkt. Facebook stak hier een stokje voor. Het sociale medium sloot op eigen houtje het advertentie-account van Signal af. “Deze advertentie-account, zijn advertenties en zijn advertentie-items zijn uitgeschakeld. Je kunt het niet langer gebruiken om advertenties weer te geven”, zo luidde de boodschap aan Signal.

Signal reageerde op zijn beurt boos en teleurgesteld. “Facebook is meer dan bereid om de zichtbaarheid van mensen te verkopen, tenzij het is om mensen te vertellen hoe hun gegevens worden gebruikt. Transparant zijn over hoe advertenties de gegevens van mensen gebruiken, is blijkbaar genoeg om verboden te worden. In de wereld van Facebook is het verbergen van wat je doet voor je publiek het enige aanvaardbare gebruik.”

Techredacteur
Techliefhebber pur sang: Anton is gek op alles wat met technologie en internet te maken heeft. Cybersecurity, privacy en internetcensuur hebben dan ook zijn volle aandacht. Meer over Anton.
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen