Facebook heet voortaan Meta en zet vol in op Metaverse

Meta op smartphone with Facebook op de achtergrond

Facebook verandert de naam van het bedrijf naar ‘Meta’. Dat heeft Facebook-CEO Mark Zuckerberg donderdag aangekondigd op het Facebook Connect-event. De naamsverandering moet de nadruk leggen op het ontwikkelen van ‘metaverse’, een online universum dat volgens Zuckerburg echte “privacy standaarden heeft”.

Meta wordt de overkoepelende naam het bedrijf achter van WhatsApp, Instagram en Facebook. Volgens experts moet de nieuwe naam ook afleiden van allerlei privacy problemen waarmee de naam Facebook momenteel onder vuur ligt.

Privacystandaarden

De nieuwe richtlijnen betekenen volgens Facebook dat het bedrijf ouderlijk toezicht gaat invoeren en privacy standaarden. Alleen is het onbekend hoe hoog deze standaarden zullen zijn. Aangezien ze praktisch afwezig waren bij Facebook, is het afwachten of Meta nu wél goed met deze gegevens om zal gaan.

De afgelopen jaren is er veel kritiek geweest op Facebook. Nick Clegg, de zogeheten Government Affairs Chief van Facebook, zegt dat Meta transparanter zal zijn over welke data het van gebruikers verzamelt. Het bedrijf zou bovendien in gesprek zijn met verschillende mensenrechtenorganisaties. Met welke organisaties precies, vertelde hij niet.

Wat is de Metaverse?

Metaverse is een een virtuele 3D-omgeving, die overigens nog niet bestaat. Het woord is afkomstig uit een sciencefiction boek: Snowcrash uit 1992. Het zal gaan bestaan uit verschillende virtuele publieke ruimtes, gamezones en persoonlijke ruimtes. Deze laatste “home spaces” zouden gebruikers moeten kunnen personaliseren en gebruiken voor werk. Je kunt deze dus openbaren voor anderen of ‘geheel privé’ houden. Het wordt gezien als een volgende versie van het internet.

De Metaverse moet daarnaast ‘volledige werelden’ bevatten. Facebook denkt dat de Metaverse bijvoorbeeld geschiedenislessen op school kan verbeteren: stel je voor dat je er virtueel bij bent wanneer het Forum in het oude Rome gebouwd wordt.

Mensen zullen zich volgens Zuckerberg gaan bewegen tussen de fysieke en virtuele wereld. In de virtuele wereld ben je echter niet gebonden aan één lichaam. Net zoals je op LinkedIn een professionele profielfoto hebt, kun je op je virtuele werk een realistische avatar gebruiken. In je ‘home space’ kun je juist een grappige avatar kiezen.

De Metaverse als mixed reality

Ook al heet het bedrijf al Meta, dit betekent niet dat de Metaverse er al aankomt. Zuckerberg zegt zelf dat het in de komende vijf tot tien jaar mainstream zal worden.

Dit komt niet alleen doordat het bouwen van alle software veel tijd kost. Ook de hardware moet ontwikkeld worden. In de presentatie zagen we bijvoorbeeld iedereen een virtuele bril dragen. Dit soort gadgets zijn nodig hebt om de digitale wereld en fysieke wereld te combineren.

Zo teaset het bedrijf een mixed reality headset genaamd Project Cambria. Deze headset biedt een hoge resolutie video ‘pass-through’ waardoor je de fysieke wereld blijft zien met toegevoegde virtuele elementen. Project Cambria zal ook jouw persoon scannen, zodat jij in deze fysieke wereld accuraat weergegeven wordt. Hoe dit verzamelen van je uiterlijke kenmerken samengaat met het waarborgen van privacy, valt natuurlijk te bezien.

Privacy in Meta

Gezien de privacy issues die Facebook heeft, richtte Zuckerberg zich kort op manieren waarop gebruikers hun privacy zouden kunnen waarborgen. “Jij zult beslissen wanneer je met andere mensen wilt zijn, wanneer je iemand de toegang tot jouw ruimte wilt blokkeren of wanneer je een pauze wilt nemen en naar een privébubbel wilt teleporteren om alleen te zijn,” zegt de CEO. Hoe dit precies zou werken, is nog onduidelijk.

Als iemand nu op Twitter lastig wordt gevallen, kan dit account worden geblokkeerd. Wat kun je echter doen als je samen met een ’troll’ in een openbare virtuele ruimte bent, zoals een virtueel concert?

Ook over de waarborging van je privacy tegenover het bedrijf zelf zegt Meta weinig. Clegg benadrukt alleen dat het nog jaren duurt voor de Metaverse gerealiseerd wordt en dat wetgevers hier dus in mee kunnen groeien. Of wetgevers dit kunnen, valt echter te betwisten.

Overigens is Facebook, of beter gezegd Meta, niet het enige bedrijf dat zich bezig houdt met de ontwikkeling van Metaverse.

Techredacteur
Tamara is al jaren bezig met taal en communicatie. De steeds vernieuwde kennis over tech en cybersecurity weet ze zo goed over te brengen op het grote publiek. Tamara is geïnteresseerd in kwesties rondom (overheids)censuur en de balans tussen privacy en vrijheid online.
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen