Facebook weert advertenties van Signal op Instagram

Vrouw opent Instagram op haar smartphone

Facebook heeft meerdere advertenties van Signal op Instagram geweigerd. In de advertenties wilde de chatapplicatie gebruikers duidelijk maken welke informatie Facebook allemaal van hen verzamelt. Het sociale netwerk van Mark Zuckerberg vond dat geen goed idee en besloot de advertenties te weren.

Dat schrijft Signal in een blog.

Facebook verzamelt meer gegevens dan je denkt

“Bedrijven als Facebook bouwen geen technologie voor jou. Ze bouwen technologie voor jouw data. Ze verzamelen alles wat ze kunnen van Facebook, Instagram en WhatsApp om inzicht te krijgen in mensen en hun levens en deze informatie te verkopen.” Het is een stevige uitlating, maar wel een die de vinger op de zere plek legt.

Facebook verzamelt ontzettend veel gegevens van haar gebruikers. Deze dataverzamelingswoede gaat verder dan de informatie die men op hun profiel zet, zoals je naam, woonplaats, interesses en relatiestatus. Het bedrijf weet niet alleen precies wat je op haar platform doet, maar ook daarbuiten. Facebook heeft toegang tot je surfgeschiedenis, apparaatgegevens, financiële transacties, en ga zo maar door.

Wil je weten welke informatie Facebook precies over je verzamelt? Lees dan ons achtergrondartikel ‘Wat weet Facebook over mij’.

Facebook steekt stokje voor advertentiecampagne Signal

Dat is precies het onderwerp dat Signal onder de aandacht van Instagram-gebruikers wilde brengen. Dat wilde de chatapplicatie doen door middel van een advertentiecampagne. Hiervoor wilde de app de tools gebruiken die Facebook zelf aanbiedt om te belichten hoe deze technologie werkt. Voor dat doel wilde Signal advertenties op Instagram kopen. Ze bedacht diverse advertenties voor verschillende doelgroepen. Deze waren dusdanig ontworpen om aan te tonen tot welke informatie Facebook toegang had. De advertenties zouden een deel van deze informatie van gebruikers in beeld laten zien.

Facebook zag dit niet zitten en stak hier een stokje voor. Het platform sloot op eigen houtje het advertentie-account van Signal af. “Deze advertentie-account, zijn advertenties en zijn advertentie-items zijn uitgeschakeld. Je kunt het niet langer gebruiken om advertenties weer te geven”, zo luidde de boodschap aan Signal.

‘Facebook wil niet dat mensen weten wat ze met hun gegevens doet’

Signal kan weliswaar de advertentiecampagne op Instagram niet uitvoeren. Dat wil niet zeggen dat haar handen gebonden zijn. Om toch aandacht te kunnen vragen voor de dataverzamelingspraktijken van Facebook, schreef de chatapp een blog. Daarin schrijft Jun Harada, een hooggeplaatste medewerker bij Signal, het volgende:

“Facebook is meer dan bereid om de zichtbaarheid van mensen te verkopen, tenzij het is om mensen te vertellen hoe hun gegevens worden gebruikt. Transparant zijn over hoe advertenties de gegevens van mensen gebruiken, is blijkbaar genoeg om verboden te worden. In de wereld van Facebook is het verbergen van wat je doet voor je publiek het enige aanvaardbare gebruik.”

Facebook voelt zich in het nauw gedreven

Facebook slaat de laatste tijd vaker om zich heen, als een kat in het nauw. Toen Apple afgelopen jaar kenbaar maakte een nieuwe privacyfeature te integreren in iOS 14, plaatste Facebook-CEO Mark Zuckerberg een paginagrote advertentie in drie grote Amerikaanse dagbladen. Daarin betoogde hij dat de maatregel van Apple de kleine ondernemer ongenadig hard zou treffen. Een woordvoerder van het bedrijf beschuldigde Apple zelfs van machtsmisbruik. “Apple beweert dat dit over privacy gaat, maar het gaat om geld”, zo zei hij.

Sinds vorige week maandag, toen Apple begon met de uitrol van iOS 14.5, is App Tracking Transparency een feit. Wie sindsdien een geïnstalleerde app voor de eerste keer opstart, moet toestemming geven om gebruikers te mogen monitoren. Niet alleen als je de betreffende app gebruikt, maar ook bij andere applicaties en alle websites die je bezoekt. De verwachting is dat de meeste iOS-gebruikers hier niet akkoord mee zullen gaan. Voor Facebook is het dan een stuk lastiger om gerichte en gepersonaliseerde advertenties aan te bieden. En dat treft het bedrijf in de portemonnee.

Zuckerberg besloot om het er niet bij te laten zitten. Deze week dreigde hij dat Facebook en Instagram in de toekomst mogelijk niet langer gratis aangeboden kunnen worden als gebruikers tracking massaal afwijzen. Techkenner Ashkan Soltani noemde het op Twitter een ‘afschrikkingstactiek’ om gebruikers schrik aan te jagen in de hoop dat ze (alsnog) toestemming geven voor monitoring. De Amerikaanse techsite The Verge benadrukte dat het niet de eerste keer is dat Facebook dit dreigement uit.

Privacy en security redacteur
Techliefhebber pur sang: Anton is gek op alles wat met technologie en internet te maken heeft. Cybersecurity, privacy en internetcensuur hebben dan ook zijn volle aandacht. 
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen