Facebook en Instagram dreigen dat apps niet langer gratis zijn

Close-up van Facebook, Instagram en andere geïnstalleerde apps op een smartphone

De nieuwe privacyinstelling van iOS 14.5 is Facebook in het verkeerde keelgat geschoten. Het sociale netwerk waarschuwt gebruikers dat Facebook en Instagram in de toekomst mogelijk niet langer gratis zijn. Om dat te voorkomen moeten gebruikers toestemming geven aan de apps om de online activiteiten van hen te volgen.

Dat schrijven diverse Amerikaanse media, waaronder The Verge.

Deze nieuwe privacyfeature introduceerde Apple in iOS 14.5

Vorige week maandag rolde Apple de nieuwste versie van haar besturingssysteem voor de iPhone uit: iOS 14.5. Vaak is een update niet heel interessant, omdat het meestal kleine bugs repareert. Dat geldt niet voor iOS 14.5: deze iteratie introduceerde App Tracking Transparency.

Met deze nieuwe privacyfeature wil Apple een vuist vormen tegen opdringerige adverteerders die ongemerkt of ongevraagd iPhone-gebruikers nauwlettend monitoren. Als je een app voor de eerste keer opstart na de installatie van het besturingssysteem, verschijnt er een pop-upvenster in beeld. Daarin wordt gevraagd of app-ontwikkelaars of adverteerders je online activiteiten mogen volgen, ook als je andere apps gebruikt en pagina’s bezoekt die niets met de betreffende app te maken hebben.

Experts, maar ook partijen die advertentienetwerken beheren, vrezen dat gebruikers massaal geen toestemming zullen verlenen om ze te mogen tracken. Bedrijven als Facebook kunnen hierdoor niet langer bergen aan data verzamelen, waardoor het moeilijker wordt om gerichte en gepersonaliseerde advertenties aan te bieden. Dat raakt de kern van het verdienmodel van Facebook.

‘Help ons Facebook en Instagram gratis te houden’

Apple biedt app-ontwikkelaars en adverteerders de mogelijkheid om summier tekst en uitleg te geven waarom gebruikers tracking zouden moeten toestaan. Daar maakt Facebook dankbaar gebruik van. Sinds enkele dagen ontvangen Facebook- en Instagram-gebruikers zogeheten ‘educational screenshots’ waarin het bedrijf vertelt over de voordelen van monitoring.

Er valt te lezen dat tracking Facebook en Instagram in staat stelt om gepersonaliseerde advertenties aan te bieden. Als je bijvoorbeeld in de afgelopen dagen gezocht hebt naar een nieuwe televisie, krijg je in de apps advertenties te zien van tv’s. Verder suggereren Facebook en Instagram dat je door tracking toe te staan de kleine ondernemer steunt: zij hebben de advertentieruimte nodig om hun doelgroep te bereiken. Door tracking niet toe te staan zou je hen deze mogelijkheid ontnemen.

Tot slot en de meest opvallende opmerking is dat gebruikers door instemming Facebook en Instagram in staat stellen om hun apps gratis aan te bieden. Met andere woorden, door af te zien van tracking, bestaat de kans dat leden in de toekomst voor de diensten moet betalen. Techkenner Ashkan Soltani noemt het op Twitter een ‘afschrikkingstactiek’ om gebruikers schrik aan te jagen in de hoop dat ze (alsnog) toestemming geven voor monitoring.

Facebook dreigt al jaren met een betaalde versie van de app

Facebook is een uitgesproken tegenstander van de App Tracking Transparency feature van iOS 14.5. Afgelopen jaar plaatste het sociale netwerk een paginagrote advertentie in The New York Times, The Wall Street Journal en The Washington Post. Daarin haalde het bedrijf snoeihard uit naar Apple door te zeggen dat de privacymaatregel de kleine zelfstandige het hardst treft. Een woordvoerder van Facebook beschuldigde Apple zelfs van machtsmisbruik. “Apple beweert dat dit over privacy gaat, maar het gaat om geld.”

The Verge stelt dat het niet de eerste keer is dat Facebook dreigt om een betaalde variant van de app te introduceren. Jarenlang zei CEO Mark Zuckerberg dat de app ‘gratis is en altijd gratis zal blijven’. In 2019 verwijderde het bedrijf deze slogan stilletjes van zijn homepage. Tegenover het Amerikaanse Congres durfde de topman niet uit te sluiten dat de Facebook-app in de toekomst geld gaat kosten. Het enige dat hij daarover zei is ‘dat er altijd een versie zal zijn die gratis is’.

Facebook dient klacht in bij Duitse privacywaakhond

Facebook is zo boos over App Tracking Transparency dat het platform, samen met een aantal Duitse mediabedrijven, eind april naar de Bundeskartellamt is gestapt en een klacht heeft ingediend. In de klacht schrijven zij dat ze vrezen dat het besturingssysteem van Apple hen een omzetverlies van 60 procent zal opleveren. Daarnaast beschuldigen ze de iPhone-maker ervan een graantje te willen meepikken door een groter deel van de advertentie-inkomsten op te strijken.

Zuckerberg is naar verluidt zo boos dat hij achter de schermen gezegd zou hebben dat hij ‘Apple pijn wil doen’. Wat hij met deze opmerking bedoelde is nog altijd niet duidelijk.

Wil je meer weten over de nieuwe privacyopties in iOS 14? Lees dan ons achtergrondartikel ‘Privacyinstellingen in iOS: hoe gaat iOS 14 om met jouw data?’.

Privacy en security redacteur
Techliefhebber pur sang: Anton is gek op alles wat met technologie en internet te maken heeft. Cybersecurity, privacy en internetcensuur hebben dan ook zijn volle aandacht. 
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen