Man met Smart Glasses bij bushalte

De privacyrisico’s van je smart glasses

Laatst bijgewerkt: 13 maart 2019
Leestijd: 5 minuut, 21 seconden

De technologische ontwikkelingen blijven maar komen. Steeds meer grote namen investeren in Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR): de technologie van de toekomst. Nieuwe producten zoals de bekende Google Glass, maar ook de Intel Vaunt Smart Glasses en de veelbesproken Apple AR glasses (die wellicht in 2020 uit gaan komen) zijn het onderwerp van de dag. Zelfs Facebook heeft haar ambities in een 10-jarig AR en VR plan kenbaar gemaakt en geeft aan te denken dat Augmented Reality de smartphones van de toekomst zal vervangen.


Smartphones en smart glasses: dezelfde risico’s?

Smart GlassesDeze nieuwe ontwikkelingen brengen wederom de nodige privacyrisico’s met zich mee. Dit is ook precies de reden waarom de Google Glass in 2012 faalde: de camera in de smart glasses werd gezien als een gevaar voor de privacy. De eerste proef met de Google Glass werd dan ook snel afgesloten met teleurstellende resultaten. In 2017 kwamen dezelfde twijfels naar boven toen er opnieuw gesproken werd over smart glasses met camera’s.

Dit gebeurde in het verleden ook, toen in 2009 de smartphones met camera’s werden geïntroduceerd. Maar de privacyrisico’s die hier mogelijk aan verbonden zaten, zijn nu inmiddels erg verminderd of worden zelfs als normaal beschouwd. Wat betekent dit voor de toekomst van de smart glasses?


De angst-vrije volwassenen van de toekomst

De kinderen en tieners van nu zijn gewend aan de virtuele aspecten van onze huidige samenleving. Zelfwaardering en vertrouwen worden steeds vaker beïnvloed door, en beoordeeld aan de hand van, de hoeveelheid volgers en ‘likes’ die iemand heeft. Het delen van lief en leed via sociale media wordt dan ook als niets anders dan normaal beschouwd. Deze kinderen en tieners zijn de volwassenen van de toekomst. Zij zullen de angsten rondom privacyrisico’s en smart devices die nu zo prominent zijn waarschijnlijk heel anders, of misschien wel helemaal niet, ervaren.


Augmented Reality binnen handbereik

Man met VR bril augmented realitySmart glasses brengen de Augmented Reality binnen handbereik van de drager. Augmented Reality is wanneer er als het ware een digitale laag over de buitenwereld wordt gelegd. Een voorbeeld hiervan is Pokémon Go, en de populariteit van deze app liegt er niet om: die Augmented Reality is ontzettend interessant. We leven binnen de kortste keren in een wereld waar je iedereen direct kan identificeren via gezichtsherkenningssoftware. Waar gezichtsuitdrukkingen geanalyseerd worden. Waar we elkaar niet meer aankijken, maar afgaan op de data die onze smart glasses ons geven. Geluidsopnamen kunnen geanalyseerd en afgeluisterd worden in de hoop persoonlijke informatie te ontrafelen, en QR codes kunnen toegang geven tot cryptocurrency wallets om op deze manier alle online verdiensten direct in beslag te nemen.


Een onzekere toekomst

Waar de volwassenen van het verleden een camera op de smartphone al een privacyrisico vonden, vinden de volwassenen van nu dit normaal. Een filmpje met de smartphone is natuurlijk makkelijk herkenbaar: je ziet iemand aan de overkant van het restaurant met zijn mobiele telefoon op jou gericht, en kunt je afvragen of diegene jou aan het filmen is. Met de smart glasses wordt dit al snel een ander verhaal. Als iemand constant een bril draagt, is het nu eenmaal moeilijk in te schatten of diegene zijn e-mail aan het checken is, een filmpje maakt, of gewoon een bril nodig heeft om goed te kunnen zien. Welke invloed hebben smart glasses op jouw gedrag? Zul je je anders gedragen omdat alles wat je zegt en doet opgenomen kan worden? Kun je jezelf nog veilig voelen wanneer je de deur uitgaat en iedereen met een bril jou mogelijk filmt?


Specifieke, gerichte marketing

Maar ook in minder extreme gevallen kunnen de smart glasses tot een flinke inbreuk op je privacy leiden. Tijdens je dagelijkse boodschappen kunnen de smart glasses videobeelden maken – en dit is natuurlijk super handig voor het supermarktconcern en haar adverteerders. Welke producten koop je, en welke laat je staan? Welke verpakking trekt jouw aandacht, en naar welke plank kijk jij het langst? Hetzelfde geldt voor etalages in winkelstraten, maar ook voor posters, billboards, en andere promotionele activiteiten. Zelfs het moment waarop jij kort naar de billen van die voorbijlopende vrouw staart kan door de smart glasses opgemerkt worden.


Keuzevrijheid in het geding

Wearables zoals de smart glasses, smartwatch of smartphone slaan allerlei data op over je locatie. Er zijn een hoop algoritmes die heel wat met deze informatie kunnen. Deze algoritmes verzamelen dan data uit het verleden en combineren dit met andere internetvoorkeuren zoals websites die je bezoekt of de zoektermen die je op Google gebruikt. Met een combinatie van al die data kunnen ze al snel concluderen waar jij 90% van de tijd gaat zijn. Zo weten ondernemingen zoals Google dankzij jouw apparaten soms al eerder dan jij waar jij later die avond gaat zijn. Ideaal voor gericht adverteren natuurlijk. Deze advertenties kunnen meteen op de juiste plek gezet worden. Door die handige smart glasses weten bedrijven immers precies waar jouw oog op valt.


Doorverkoop van persoonlijke data

Hoewel deze data natuurlijk niet zonder jouw medeweten doorverkocht mag worden, hangt de basis hiervan af van de algemene voorwaarden en privacyverklaring. Oftewel, dat enorm lange document dat je niet leest, maar waar je direct op ‘OK’ klikt. Ga je akkoord? Dan geef je Google dus wellicht ook toestemming om jouw informatie naar andere geïnteresseerde partijen door te spelen. Naar je zorgverzekering bijvoorbeeld, die uit deze data kan concluderen dat je niet voldoende beweegt en te vaak een McDonald’s bezoekt. Wat zal dit vervolgens met je premie doen?


Mogelijke oplossingen

Gelukkig is er voor ieder probleem een oplossing, en zo ook in dit geval. De privacyrisico’s die aan smart glasses verbonden zitten, waren er namelijk ook ooit bij de smartphone. Een oplossing zo simpel als de introductie van een privé modus (of zo gecompliceerd als een Neural Processing Unit) kan veel problemen uit de wereld helpen. Zo houdt Apple de privacy van haar gebruikers gewaarborgd door een Neural Engine in hun chip toe te voegen. Deze technologie zorgt voor gezichtsherkenning in een aantal milliseconden, terwijl de privacy van de gebruiker in stand blijft. Zolang producenten en organisaties privacy hoog in het vaandel stellen, zouden smart glasses uiteindelijk veilig in gebruik moeten zijn.

Alsnog is het belangrijk rekening te houden met de mogelijke risico’s die deze smart device met zich meebrengt. Wees vooral kritisch: houd in je achterhoofd dat je smart glasses alles zouden kunnen zien wat jij ziet. We zijn tegenwoordig meer en meer omringd door slimme apparaten. Laten we daar dan ook slim mee omgaan.

Hoofdauteur:

Meer artikelen uit het ‘Devices’ dossier

Reacties
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen

Op zoek naar een VPN?

Bekijk ons overzicht met de meest betrouwbare, snelle en veilige VPN-services.
Uitgebreid getest door experts.

Bekijk welke VPN het beste bij je past