Yahoo stopt met aanbieden van diensten in China

Logo van Yahoo bij hoofdkantoor

Yahoo staakt het aanbieden van zijn diensten op de Chinese markt. Dat laat een woordvoerder weten aan onder meer persbureau Reuters. Volgens het techbedrijf is de reden het “steeds uitdagendere zakelijke en juridische klimaat” in China. Yahoo laat bovendien weten zich te blijven inzetten voor de rechten van zijn gebruikers, en voor “een vrij en open internet.”

Privacywet in China

Het bedrijf schrijft in een statement sinds 1 november geen content meer aan te bieden aan gebruikers op het vasteland van China. Gebruikers in het land krijgen een melding te zien dat de dienst niet langer beschikbaar is. Ook de techwebsites TechCrunch en Engadget zijn niet meer te bereiken in China. Yahoo is de eigenaar van deze sites.

Yahoo gaat niet dieper in op de redenen voor het besluit, maar het vertrek valt samen met de ingang van een nieuwe privacywet in China. De zogenaamde Personal Information Protection Law werd aangenomen in augustus en ging op 1 november van kracht. De wet legt strengere regels op aan techbedrijven en wordt gezien als een middel van de overheid om de techsector in het land te reguleren.

Volgens de nieuwe wet moeten bedrijven expliciete toestemming aan individuen vragen voor het verzamelen van persoonlijke gegevens. Ook zijn zij verplicht richtlijnen voor gegevensbescherming uit te zetten voordat persoonlijke gegevens naar het buitenland worden gestuurd. Bovendien moeten bedrijven een medewerker aanstellen die verantwoordelijk is voor de bescherming van persoonlijke informatie.

Techbedrijven moeten zelf middels periodieke controles controleren op naleving van de wet. Bij overtreding volgen zware boetes die kunnen oplopen tot 50 miljoen renminbi (ongeveer 6,8 miljoen euro) of vijf procent van de jaaromzet van het voorgaande jaar.

Yahoo al langer minder aanwezig in China

Yahoo, dat in 1998 China binnenkwam, heeft zijn aanwezigheid in het land de afgelopen jaren al teruggeschroefd. Zo hield de Chinese versie van de e-maildienst van het bedrijf al in 2013 op met bestaan. Ook het webportaal was niet meer bereikbaar. Twee jaar later sloot Yahoo zijn onderzoekscentrum in Peking. Er was nog wel een variant van Engadget en een weerapp beschikbaar in China.

Met het besluit om zijn diensten niet langer in China aan te bieden, volgt Yahoo enkele andere bedrijven op. Eerder liet Epic Games, de oprichter van Fortnite, weten zijn servers vanaf 15 november af te sluiten en sinds maandag geen nieuwe gebruikers meer te registreren. Microsoft Corp trok vorige maand de stekker uit LinkedIn in China. Microsoft was het laatste grote sociale netwerk van de VS in China.

China staat bekend om haar strenge regulering van het internet. De Great Firewall houdt al langer meerdere bedrijven weg uit het land.

Techredacteur
Emi heeft een achtergrond in internationale betrekkingen en veiligheid en is met name geïnteresseerd in overheidscensuur en internetvrijheid. Vraagstukken over online privacy en vrijheden worden door de digitalisering namelijk steeds vaker een politieke kwestie.
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen