TikTok zet invoer nieuw privacybeleid op pauze

Logo van TikTok op een smartphone

TikTok implementeert voorlopig niet zijn nieuwe privacybeleid, dat vandaag eigenlijk in werking zou treden. De nieuwe regels zijn omstreden, omdat het Chinese platform gebruikers niet om toestemming vraagt om hen te volgen en gepersonaliseerde advertenties voor te schotelen. TikTok zegt het gesprek aan te gaan met stakeholders om de zorgen die er bestaan weg te nemen.

Dat bevestigt een woordvoerder van TikTok tegenover TechCrunch.

Italiaanse toezichthouder bezorgd om privacybeleid TikTok

Het uitstel van de invoering van het nieuwe privacybeleid volgt nadat de Garante per la Protezione dei Dati Personali (GPDP) kritiek had op het advertentiebeleid van TikTok. De Italiaanse toezichthouder meent dat deze in strijd is met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en Italiaanse privacywetgeving.

Het is namelijk niet toegestaan om persoonsgegevens die op (mobiele) apparaten zijn opgeslagen te gebruiken om gepersonaliseerde advertenties te tonen als de gebruiker daar niet expliciet toestemming voor heeft gegeven. Verder is de GPDP bang dat minderjarigen onvoldoende worden beschermd. Het sociale netwerk kan immers niet uitsluiten dat de inhoud van persoonsgerichte advertenties mogelijk ongeschikt is voor jonge gebruikers.

Ierse toezichthouder gaat privacybeleid TikTok bestuderen

TikTok zegt dat het verzamelen van persoonlijke informatie om gepersonaliseerde advertenties aan te bieden een gerechtvaardigd belang is. Niet alleen de Italiaanse privacywaakhond heeft grote moeite daarmee. De Information Commissioner’s Office (ICO) zet eveneens zijn vraagtekens bij de nieuwe privacyregels van TikTok. De Britse toezichthouder waarschuwt dat het videoplatform alleen gegevens mag verwerken die noodzakelijk zijn voor aangegeven doeleinden.

In een reactie tegenover TechCrunch laat een woordvoerder van TikTok weten dat de voorgestelde wijzigingen voorlopig in de ijskast worden gezet. “Terwijl we ons bezighouden met de vragen van belanghebbenden over onze voorgestelde wijzigingen in gepersonaliseerde reclame in Europa, pauzeren we de invoering van dat deel van onze update van het privacybeleid. Wij zijn van mening dat gepersonaliseerde reclame de beste in-app ervaring biedt voor onze gemeenschap en ons in lijn brengt met de praktijken in de sector, en we kijken ernaar uit om met belanghebbenden in gesprek te gaan en hun zorgen weg te nemen”, aldus de woordvoerder.

De Data Protection Commission (DPC) bevestigt dat TikTok de uitrol van de nieuwe privacyregels voorlopig stopzet. “Naar aanleiding van de betrokkenheid met de DPC gisteren, heeft TikTok er nu mee ingestemd om de toepassing van de wijzigingen te pauzeren zodat de DPC zijn analyse kan uitvoeren”, vertelde een woordvoerder van de Ierse toezichthouder aan TechCrunch.

Wel of geen gerechtvaardigd belang?

Het verzamelen van persoonsgegevens voor commerciële doeleinden: is dat nou wel of niet een gerechtvaardigd belang? Dat is een vraag die toezichthouders in heel Europa sinds de invoering van de AVG al bezighoudt. De Autoriteit Persoonsgegevens hanteert een strikte definitie. Volgens de Nederlandse privacywaakhond kan een commercieel belang nooit een gerechtvaardigd belang zijn.

Om die reden kreeg de Koninklijke Nederlandse Lawn Tennisbond (KNLTB) in 2020 een boete van 525.000 euro opgelegd. VoetbalTV, een initiatief van de Koninklijke Nederlandse Voetbalbond (KNVB) en Talpa Networks om amateurwedstrijden live uit te zenden, ontkwam na een juridische procedure ternauwernood aan een boete van de toezichthouder.

Voor de Europese Commissie was dit aanleiding om de Autoriteit Persoonsgegevens te vragen om de interpretatie van de AVG minder strikt te nemen. Het zou de interne markt van de EU in gevaar brengen en het vrije ondernemerschap belemmeren. Het dagelijks bestuur van de EU wees erop dat commerciële belangen wel degelijk een gerechtvaardigd belang kunnen zijn. Als voorbeeld noemde het Google, dat zonder datavergaring zijn diensten niet zou kunnen aanbieden.

Aleid Wolfsen, bestuursvoorzitter van de Autoriteit Persoonsgegevens, reageerde op de brief door te zeggen dat nationale toezichthouders een onafhankelijke positie innemen. In Europees verband is men druk bezig om de interpretatie van de Europese privacywetgeving op elkaar af te stemmen.

Techredacteur
Techliefhebber pur sang: Anton is gek op alles wat met technologie en internet te maken heeft. Cybersecurity, privacy en internetcensuur hebben dan ook zijn volle aandacht. Meer over Anton.
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen