Politie arresteert twee verdachten voor identiteitsfraude

Man probeert in te loggen op een account via zijn smartphone

De politie heeft twee verdachten aangehouden op verdenking van identiteitsfraude bij een investeringsmaatschappij. Het gaat om een 27-jarige man uit Amsterdam en een 32-jarige vrouw uit Nijverdal. De verdachten hebben vermoedelijk ruim een kwart miljoen euro buitgemaakt bij acht slachtoffers.

Dat schrijft de politie in een persverklaring.

Zo gingen de oplichters te werk

De politie startte het onderzoek nadat de investeringsmaatschappij aangifte had gedaan. Onbekenden waren erin geslaagd om de beleggersrekeningen van acht klanten leeg te plunderen. De daders logden in op de betreffende rekeningen en wijzigden de gegevens van de slachtoffers. Vervolgens vroegen ze of uitbetaald konden worden en gaven opdracht om de beleggersrekeningen op te heffen.

Het geld belandde op de bankrekening van meerdere geldezels. Zij maakten op hun beurt het geld over naar de oplichters. In ruil daarvoor kregen de geldezels een deel van de opbrengst. De oplichters wisten op deze manier meer dan 250.000 euro buit te maken.

Wellicht nog meerdere arrestaties

Op dinsdag 23 augustus arresteerde de politie de Amsterdammer. Agenten doorzochten zijn woning en namen diverse mobiele telefoons en gegevensdragers in beslag voor onderzoek. Naar de 32-jarige vrouw, die naar verluidt de handlanger van de man was, hoefde de politie niet lang te zoeken: zij zat reeds in de gevangenis voor een ander fraudeonderzoek.

Het onderzoek naar de fraudezaak is nog in volle gang. Eén van de vragen die de politie probeert te beantwoorden, is hoe de daders wisten in te loggen op de beleggersrekeningen van de slachtoffers. De politie sluit niet uit dat er nog meerdere arrestaties zullen volgen.

Aantal slachtoffers identiteitsfraude in de lift

In deze zaak is er sprake van identiteitsfraude. Daarvan spreken we als een oplichter zich uitgeeft voor een ander. Een fraudeur die over de juiste gegevens en documenten beschikt, kan daarmee onder meer een lening bij de bank of abonnement bij een telecombedrijf afsluiten, online producten bestellen op jouw naam, je sociale media accounts overnemen of jou in een kwaad daglicht plaatsen op internet. Of, zoals in dit geval, opdracht geven om geld over te maken naar een andere bankrekening en het account op te heffen. De oplichter geniet van de voordelen terwijl jij met de gebakken peren zit.

Het aantal meldingen van identiteitsfraude neemt al jaren toe. In 2015 ontving het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI) 769 meldingen. Een jaar later waren dat 1.677 meldingen, in 2017 2.915. In 2020 kwam er een recordaantal meldingen binnen van 6.765. Vorig jaar stopte de teller bij 6.397 meldingen.

Om ervoor te zorgen dat je niet het slachtoffer wordt van identiteitsfraude, adviseert het CMI om identiteitsbewijzen op en veilige plaats te bewaren. Voor online accounts raadt de instantie aan om deze te voorzien van een dubbele beveiliging. Dit wordt ook wel tweestapsverificatie genoemd. Naast een gebruikersnaam en een wachtwoord heb je tevens een toegangscode nodig. Deze verandert continu en wordt veelal opgestuurd naar de smartphone van de eigenaar. Digitaal inbreken op een online account is daardoor een stuk moeilijker.

De politie adviseert om altijd aangifte te doen als je het slachtoffer bent geworden van identiteitsfraude.

Techredacteur
Techliefhebber pur sang: Anton is gek op alles wat met technologie en internet te maken heeft. Cybersecurity, privacy en internetcensuur hebben dan ook zijn volle aandacht. Meer over Anton.
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen