Google stelt einde tracking cookies uit tot 2024

Man houdt smartphone vast met het logo van het Google op het beeldscherm

Het einde van third party tracking cookies is voorlopig nog niet in zicht. Aanvankelijk wilde Google eind 2021 dit type cookie uit haar webbrowser verwijderen. Toen werd het eind 2023. Nu zegt de zoekmachinegigant dat adverteerders meer tijd nodig hebben om diens opvolger Privacy Sandbox te testen. Third party tracking cookies kunnen daarom pas op zijn vroegst halverwege 2024 worden uitgefaseerd.

Dat schrijft Anthony Chavez, vicepresident Privacy Sandbox bij Google, in een blog.

Google bedankt Privacy Sandbox

Veel internetgebruikers wantrouwen grote techbedrijven als Google. Uit onderzoek is gebleken dat mensen het idee hebben dat ze altijd en overal gevolgd worden als ze online zijn. Als je nagaat hoeveel data technologiebedrijven verzamelen – denk aan bijvoorbeeld je IP-adres, browsegeschiedenis, zoekopdrachten, locatiegeschiedenis en apparaatgegevens – is dat niet zo vreemd.

Google beloofde iets aan het toenemende wantrouwen te doen. De zoekreus kwam op het idee om tracking cookies van derden in webbrowser Chrome niet langer te ondersteunen. Om toch relevante advertenties te kunnen aanbieden en tegelijkertijd de privacy en anonimiteit van internetgebruikers te waarborgen, bedacht Google de Privacy Sandbox.

Google neemt afscheid van FLoC en gaat aan de slag met Topics-API

Het idee achter de Privacy Sandbox is dat internetgebruikers niet langer op de voet worden gevolgd via hun browsegeschiedenis en tracking cookies. In plaats daarvan wordt men in cohorten geplaatst: een groep mensen die gemeenschappelijke kenmerken met elkaar delen. Om Chrome te leren dergelijke cohorten te ontwikkelen, heeft Google ‘Federated Learning of Cohorts’ of FLoC bedacht.

Direct na de introductie kreeg Google veel kritiek over zich heen. De Electronic Frontier Foundation (EFF) noemde FLoC een “verschrikkelijk idee”. In plaats van privacyrisico’s te voorkomen, zou het volgens de Amerikaanse burgerrechtenbeweging nieuwe risico’s creëren, waaronder discriminatie en browser fingerprinting.

Begin dit jaar besloot Google dan ook te stoppen met FLoC en deze te vervangen door de Topics-API. Daarmee kunnen adverteerders persoonsgerichte advertenties aanbieden die gebaseerd zijn op de interesses van internetgebruikers van die week. Deze lijst wordt drie weken bewaard in Chrome en daarna verwijderd. Gebruikers mogen zelf bepalen welke onderwerpen mogen blijven staan. Ze kunnen er ook voor kiezen om Topics uit te schakelen.

Meer tijd nodig om te experimenteren en evalueren

Oorspronkelijk moest de Privacy Sandbox eind 2021 de third party tracking cookies vervangen. Google zei afgelopen zomer meer tijd nodig te hebben om afspraken te maken met beheerders van advertentienetwerken en de nieuwe technologieën testen. De lancering van de Privacy Sandbox werd daarom met twee jaar uitgesteld naar eind 2023.

Nu blijkt dat ook deze deadline niet haalbaar is. Google en adverteerders geven aan meer tijd nodig te hebben om de nieuwe technologieën te testen en evalueren. Verder zegt Google aan de eisen van de Competition and Markets Authority (CMA) te willen voldoen. De Britse marktwaakhond eiste dat inspanningen van Google om de privacy van gebruikers te beschermen niet ten koste mochten gaan van de concurrentie.

Vanaf nu kunnen ontwikkelaars de verschillende API’s van de Privacy Sandbox testen. Later dit jaar worden de eerste bètatests onder Chrome-gebruikers uitgevoerd. Google verwacht in de derde kwartaal van 2023 de Privacy Sandbox te lanceren en beschikbaar te stellen in Chrome. Vanaf de tweede helft van 2024 kunnen third party tracking cookies in Googles webbrowser geleidelijk aan worden afgeschaft.

Techredacteur
Techliefhebber pur sang: Anton is gek op alles wat met technologie en internet te maken heeft. Cybersecurity, privacy en internetcensuur hebben dan ook zijn volle aandacht. Meer over Anton.
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen