Google stopt eind 2023 met plaatsen tracking cookies via webbrowser

Startpagina van de online zoekmachine Google op een smartphone

Google neemt langer de tijd om tracking cookies uit te faseren. Aanvankelijk wilde de zoekmachinegigant eind dit jaar dit type cookie uit haar webbrowser Chrome verwijderen. Het bedrijf zegt echter langer de tijd nodig te hebben om dit te realiseren. Het plan is nu om uiterlijk eind 2023 niet langer tracking cookies via Chrome te plaatsen.

Dat schrijft Vinay Goel, Privacy Engineering Director Chrome bij Google, in een weblog.

Meer wantrouwen onder internetgebruikers

Google is een bedrijf dat zijn geld verdient door advertenties op internet te verkopen. Hoe beter de advertentie aansluit op de doelgroep van een adverteerder, des te hogere bedragen de zoekreus in rekening kan brengen. Doordat Google grote hoeveelheden informatie van internetgebruikers verzamelt, is het bedrijf in staat om persoonsgerichte advertenties aan te bieden. Om deze data te vergaren gebruikt het techbedrijf tracking cookies. Dit type cookie volgt je surfgedrag op internet, houdt bij welke zoekopdrachten je uitvoert en weet zodoende precies waar je interesses liggen.

Deze werkwijze komt Google al jaren op felle kritiek te staan. Zo blijkt uit onderzoek van het Pew Research Center dat bijna driekwart van alle internetgebruikers het idee heeft dat ze continu gevolgd wordt als ze online is. “Dit heeft geleid tot een erosie aan vertrouwen”, stelde David Temkin, directeur van de afdeling Product Management, Ads Privacy and Trust, eerder dit jaar.

Google heeft meer tijd nodig om Privacy Sandbox te implementeren

Om iets tegen het toenemend wantrouwen te doen, besloot Google vorig jaar om niet langer tracking cookies van derden te ondersteunen. Om toch relevante advertenties te kunnen aanbieden en tegelijkertijd de privacy en anonimiteit van internetgebruikers te waarborgen, bedacht Google de Privacy Sandbox. Het idee is dat mensen die online zijn niet langer op de voet worden gevolgd via hun browsegeschiedenis en tracking cookies. In plaats daarvan wordt men in cohorten geplaatst: een groep mensen die gemeenschappelijke kenmerken met elkaar delen. Om Chrome te leren dergelijke cohorten te ontwikkelen, heeft Google ‘Federated Learning of Cohorts’ of FLoC bedacht.

Het idee was om eind 2021 niet langer third party tracking cookies te plaatsen via Chrome en de Privacy Sandbox te implementeren. Dit voornemen gaat meer tijd in beslag nemen dan aanvankelijk gedacht, zo schreef Vinay Goel donderdag in een blog. Hij zegt dat Google zeker tot eind 2022 nodig heeft om afspraken te maken met de advertentie-industrie en nieuwe technologieën te testen. Tijdens deze fase krijgen uitgevers de kans om hun diensten te migreren. Deze overgangsperiode neemt naar verwachting negen maanden in beslag. Daarna volgt er een periode waarin third party tracking cookies definitief worden uitgefaseerd. Eind 2023 denkt Google dit proces af te ronden.

Om deze redenen loopt de implementatie van Privacy Sandbox vetraging op

De vertraging van twee jaar heeft volgens Google een aantal redenen. Om te beginnen zegt het bedrijf meer tijd nodig te hebben om te overleggen met de advertentie- en internetindustrie. “Om dit mogelijk te maken moet de internetgemeenschap volgens ons de handen ineenslaan om een reeks open normen te ontwikkelen om de privacy op het web fundamenteel te verbeteren, zodat mensen meer transparantie en meer controle krijgen over de manier waarop hun gegevens worden gebruikt”, zo schrijft Goel in zijn blog.

Een andere reden waarom de uitfasering van tracking cookies vertraging oploopt, heeft te maken met de Britse Competitions and Markets Authority (CMA). De Britse markttoezichthouder onderzoekt momenteel of Google zich met de Privacy Sandbox geen mededingingsregels overtreedt door zichzelf een te machtige positie op de advertentiemarkt te geven. De zoekreus heeft diverse toezeggingen aan de CMA gedaan om dit te voorkomen, waaronder het niet verlenen van een voorkeursbehandeling van Privacy Sandbox toepassingen ten opzichte van Googles eigen advertentiediensten.

Techredacteur
Techliefhebber pur sang: Anton is gek op alles wat met technologie en internet te maken heeft. Cybersecurity, privacy en internetcensuur hebben dan ook zijn volle aandacht. Meer over Anton.
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen