‘Facebook wil Apple pijn doen’

App-icoontje van Apple en Facebook op een smartphone

Facebook CEO Mark Zuckerberg zou tijdens een besloten bijeenkomst zijn personeel hebben gevraagd om Apple ‘pijn te doen’. Aanleiding voor deze oproep is het strenge privacybeleid dat de iPhone-verkoper sinds begin dit jaar voert. Volgens het sociale medium misbruikt Apple haar macht om de winst te vergroten.

Dat schrijft The Wall Street Journal op basis van anonieme bronnen.

Tim Cook kritisch over verdienmodel Facebook, Zuckerberg slaat terug

Volgens de Amerikaanse krant draait het in essentie om uitspraken van Apple-topman Tim Cook over het Cambridge Analytica schandaal. Dat bedrijf verzamelde, zonder dat de gebruikers daarvan op de hoogte waren, met de app This is Your Digital Life persoonlijke gegevens van meer dan 87 miljoen Facebook-gebruikers. Deze data is naar verluidt gebruikt om de publieke opinie te beïnvloeden bij de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016 en bij de stemming over de Brexit.

In een interview met MSNBC in 2018 vertelde Cook dat zijn bedrijf zich nooit op deze manier in de nesten zou hebben gewerkt. Ook had hij kritiek op het verdienmodel van Facebook en hoe het bedrijf geld verdiende over de ruggen van zijn gebruikers. Zuckerberg was woest en vertelde op Vox dat de uitspraken van Cook “extreem glibberig” waren en “niet overeenkomen met de waarheid”.

“De realiteit hier is dat als je een dienst wil bouwen die iedereen wereldwijd met elkaar te verbindt, er een heleboel mensen zijn die het zich niet kunnen veroorloven”, aldus Zuckerberg. “En daarom, zoals met veel media, is het hebben van een advertentie-ondersteund model het enige rationele model dat het bouwen van deze dienst kan ondersteunen om mensen te bereiken.”

Facebook: ‘Privacyfeature van Apple is schadelijk voor kleine ondernemer’

Afgelopen jaar stonden Facebook en Apple wederom tegenover elkaar. Met de lancering van iOS 14 besloot Apple om een feature in haar webbrowser Safari in te bouwen waarmee gebruikers app-tracking geheel of gedeeltelijk kunnen uitschakelen. Bedrijven als Facebook en Google kunnen dan niet meer zo gemakkelijk mensen op internet volgen met trackers.

Apple zegt dat het op deze manier de privacy van haar klanten te beschermen. Facebook gelooft daar niets van. Eind December plaatste het bedrijf een paginagrote advertentie in The New York Times, The Wall Street Journal en The Washington Post. Daarin haalde Zuckerberg snoeihard uit naar Apple. De CEO van Facebook stelde dat de privacyfeature het voor adverteerders lastiger maakt om zijn klanten te volgen. Volgens Zuckerberg gaat dit ten koste van de kleine ondernemer, omdat Facebook niet langer in staat is om gerichte advertenties aan te bieden op Facebook.

Zuckerberg wil Apple ‘pijn doen’

Op Data Privacy Day, dat op 3 februari plaatsvond, praatte Tim Cook uitgebreid over zijn standpunt over dataprivacy en -bescherming. Daarin vertelde hij onder meer dat onze maatschappij meer dan ooit onder vuur ligt door datahandelaren die snel geld willen verdienen met onze gegevens en persoonlijke informatie. Deze ontwikkeling doet in zijn ogen ernstig afbreuk aan ons recht op privacy. Hij pleitte ervoor om ‘alomvattende wet- en regelgeving’ te bedenken die de nadruk leggen op dataminimalisatie, kennis van en toegang tot informatie van gebruikers en informatiebeveiliging.

Weliswaar noemde Cook Facebook niet bij naam in zijn betoog, maar wie tussen de regels leest weet dat hij wel degelijk naar dit bedrijf verwijst. Dat is niet onopgemerkt gebleven bij Zuckerberg. Achter de schermen is de algemeen directeur van Facebook ongekend fel in zijn oordeel over Apple. Anonieme bronnen vertellen aan The Wall Street Journal dat de topman tijdens een besloten bijeenkomst over de financiële resultaten van zijn bedrijf de aanwezigen gevraagd hebben om ‘Apple pijn te doen’. Wat hij daarmee precies bedoelt is onduidelijk. Mogelijk zou het bedrijf apps en updates eerst willen uitbrengen voor Android-apparaten en daarna pas voor iPhones en iPads. Dat is tot op heden nog niet gebeurd.

Over updates gesproken: ook daar is Zuckerberg niet over te spreken. Apple heeft teveel tijd nodig om een update goed te keuren. Dat kan pas nadat een medewerker ernaar gekeken heeft. De bronnen die The Wall Street Journal aanhaalt stellen dat de CEO vermoedt dat Apple op deze manier zijn bedrijf tegenwerkt.

Woordvoerder: ‘Apple maakt zich schuldig aan machtsmisbruik’

Dani Lever, woordvoerder bij Facebook, heeft gereageerd op het verhaal. Hij ontkent dat de ruzie tussen Facebook en Apple persoonlijk is. “Dit gaat niet over twee bedrijven. Het gaat over de toekomst van het vrije internet. Apple beweert dat dit over privacy gaat, maar het gaat om geld.” De woordvoerder zegt dat Facebook aandacht wil vragen voor Apples machtsmisbruik en dat ze zich hard maakt voor de kleine ondernemer die door het privacybeleid van Apple wordt getroffen.

Wil je meer weten over de nieuwe privacyopties in iOS 14? Lees dan ons achtergrondartikel ‘Privacyinstellingen in iOS: hoe gaat iOS 14 om met jouw data?’.

Privacy en security redacteur
Techliefhebber pur sang: Anton is gek op alles wat met technologie en internet te maken heeft. Cybersecurity, privacy en internetcensuur hebben dan ook zijn volle aandacht. 
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen