Man houdt smartphone vast met Facebook Messenger op het scherm

Facebook daagt Europese Commissie voor de rechter wegens privacyinbreuk

Laatst bijgewerkt: 28 juli 2020
Leestijd: 3 minuten, 9 seconden

De rollen zijn omgedraaid. In plaats van dat een groot techbedrijf zich moet verantwoorden over hun handel en wandel, moet de Europese Commissie zich ditmaal verdedigen. Facebook heeft het dagelijkse bestuur van de EU voor de rechter gedaagd. De onderzoeksmethodiek van de Commissie vormt volgens het sociale netwerk een regelrechte inbreuk op de privacy van zijn medewerkers. Daar wil het een stokje voor steken.

Facebook bevestigt het verhaal, nadat The Financial Times erover schreef.

Twee onderzoeken lopen er tegen Facebook

Waar draait het allemaal om? Eind vorig jaar startte de Europese Commissie twee onderzoeken naar Facebook. Allereerst wil de Commissie weten hoe Facebook geld verdient met dataverzameling. Daarnaast wil ze weten of Marketplace, de marktplaats van Facebook, een oneerlijk concurrentievoordeel heeft ten opzichte van andere aanbieders. Als dat zo is maakt Facebook zich schuldig aan concurrentievervalsing. In dat geval is het aan de Commissie om in te grijpen.

Ingewijden vertellen tegen The Financial Times dat de Europese Commissie zeer ver gaat om de onderste steen boven te krijgen. Sinds afgelopen maart heeft de Commissie meer dan 1,7 miljoen documenten opgevraagd bij het Amerikaanse sociale netwerk. Deze stapel bestaat onder meer uit interne e-mails. Daarnaast heeft de Commissie volgens ingewijden het verzoek ingediend om documenten te ontsluiten waarin wordt gesproken over zaken als ‘grote vraag’, ‘gratis’, ‘niet goed voor ons’ en ‘stopzetten’.

‘Europese Commissie eist zeer gevoelige privé-informatie’

Facebook vindt dat de Europese Commissie veel te ver gaat in zijn onderzoeken. Zo vragen de onderzoekers niet alleen naar te brede en vage informatie, maar eisen ze tevens zeer veel privacygevoelige informatie van Facebook-medewerkers. Tevens zitten er documenten tussen die over potentiële beveiligingsrisico’s gaan, informatie waarvan geen enkel bedrijf wil dat deze openbaar wordt gemaakt of gedeeld wordt met anderen.

“De exceptioneel brede aard van de verzoeken van de Commissie betekent dat we overwegend irrelevante documenten moeten overhandigen die niets met het onderzoek van de Commissie te maken hebben. Inclusief uiterst gevoelige privé-informatie van medewerkers zoals medicijngebruik, financiële documenten en gegevens over familieleden”, zo vertelt Tim Lamb, concurrentie-adviseur bij Facebook.

Lamb zegt nauw samen te werken met de Europese Commissie en te verwachten dat hij honderdduizenden documenten moet overhandigen. Tegelijkertijd is hij van mening dat de verzoeken van de Commissie moeten worden overgelaten aan de rechtbank. Daarom heeft Facebook de zaak onder de aandacht gebracht bij de General Court van de EU in Luxemburg.

Facebook onder vuur

Het is niet de eerste keer dat Facebook het vuur aan de schenen wordt gelegd. In 2018 en 2019 lag het bedrijf onder vuur door een groot dataschandaal. Naar schatting kwamen 87 miljoen accounts in handen van Cambridge Analytics, waarvan 2,7 miljoen uit Europa en 90.000 Nederlandse Facebook-gebruikers. Burgers zijn sindsdien steeds alerter als het gaat om het delen van persoonlijke informatie. Niet voor niets deed de Europese Commissie in juni een oproep aan nationale privacytoezichthouders om grote techbedrijven beter in de gaten te houden.

Onlangs riepen de Consumentenbond en de Data Privacy Stichting Nederlandse Facebook-gebruikers op om zich te melden. Zij willen gezamenlijk een rechtszaak beginnen tegen Facebook wegens het schenden van hun privacy. Niet alleen hanteerde Facebook in hun ogen een zeer onduidelijk privacybeleid. Ook deelde het bedrijf jarenlang privégegevens met derden, zonder nadrukkelijke instemming van zijn gebruikers. “Zo verrijkte Facebook zich ongerechtvaardigd en ten koste van zijn gebruikers”, zo schrijven de Consumentenbond en de Data Privacy Stichting.

“Facebook verzamelde op grote schaal gegevens van gebruikers die zij als privé mochten beschouwen”, zo vertelde de directeur van de Consumentenbond Sandra Molenaar. “Zij wisten niet dat Facebook die informatie doorspeelde aan adverteerders en appmakers. Het privacybeleid van Facebook was hierover onvoldoende duidelijk, inconsistent en onnodig moeilijk. Er moet een einde komen aan dit soort privacyschendingen. En Facebook moet voortaan glashelder zijn in zijn communicatie naar gebruikers. Die moeten de volledige controle over hun gegevens hebben.”

Privacy en security redacteur
Techliefhebber pur sang: Anton is gek op alles wat met technologie en internet te maken heeft. Cybersecurity, privacy en internetcensuur hebben dan ook zijn volle aandacht. 

Meer artikelen uit het ‘Nieuws’ dossier

Reacties
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen