Privacyorganisaties eisen compensatie voor Nederlandse Facebook-gebruikers

Privacyorganisaties eisen compensatie voor Nederlandse Facebook-gebruikers

Laatst bijgewerkt: 7 juli 2020
Leestijd: 3 minuten, 6 seconden

Facebook moet gebruikers in Nederland compenseren voor het schenden van hun privacy. In een poging om het Amerikaanse sociale netwerk daartoe te dwingen, hebben de Consumentenbond en de Data Privacy Stichting de handen ineen geslagen. Samen hebben ze Facebook gedagvaard. De organisaties roepen consumenten op om zich bij de actie aan te sluiten.

Dat schrijft de Consumentenbond in een persverklaring.

Misleiding

Toen Facebook in februari 2004 live ging, was het leuk en aardig. Je volgde je vrienden, verbreedde je horizon door nieuwe vrienden te maken en plaatste updates om je volgers en vrienden te laten weten wat je bezighoudt. Vandaag de dag is het sociale aspect naar de achtergrond gedrongen. Na Google is Facebook de grootste online adverteerder op het internet. Alles draait om zoveel mogelijk informatie over haar gebruikers verzamelen (ook wel big data genoemd) en hen persoonlijke advertenties voor te schotelen. Meer dan eens is dat gepaard gegaan met privacyschandelen, zoals bijvoorbeeld Cambridge Analytica.

Het verzamelen van informatie is wat de Consumentenbond en de Data Privacy Stichting tegen de borst stuit. De privacyorganisaties verwijten Facebook dat het jarenlang privégegevens van Facebook-gebruikers heeft verzameld en deze gegevens toegankelijk maakte voor derden. Gebruikers hebben volgens de belangenorganisaties hiervoor nooit expliciet toestemming gegeven, terwijl het platform hier wel bakken met geld mee verdiende.

Tevens vinden de organisaties dat Facebook misleidend te werk is gegaan. Het platform zou namelijk gratis zijn, maar dat is niet zo. Facebook vraagt geen abonnementsgeld, gebruikers ‘betalen’ echter met hun gegevens. Deze gegevens worden op hun beurt weer gebruikt om advertenties aan te bieden. “Zo verrijkte Facebook zich ongerechtvaardigd en ten koste van zijn gebruikers”, zo schrijven de Consumentenbond en de Data Privacy Stichting.

Onduidelijk privacybeleid

De belangenorganisaties stellen dat Facebook grote hoeveelheden privédetails over haar gebruikers verzamelde, zoals naam, geslacht, leeftijd en woonplaats. Ook was het platform geïnteresseerd in wat gebruikers met hun vrienden deelden. Daarnaast verzamelde het bedrijf informatie over welke apps consumenten gebruikten en volgde het hun surfgedrag buiten het platform. Op zijn beurt deelde Facebook deze persoonlijke informatie met app-ontwikkelaars. “Maar Facebook deed dit niet alleen bij mensen die die apps gebruikten, maar óók bij hun Facebook-vrienden die die apps niet gebruikten en die niet wisten dat hun gegevens gedeeld werden”, aldus de belangenorganisaties.

Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, is niet te spreken over de praktijken van Facebook. “Facebook verzamelde op grote schaal gegevens van gebruikers die zij als privé mochten beschouwen. Zij wisten niet dat Facebook die informatie doorspeelde aan adverteerders en appmakers. Het privacybeleid van Facebook was hierover onvoldoende duidelijk, inconsistent en onnodig moeilijk. Er moet een einde komen aan dit soort privacyschendingen. En Facebook moet voortaan glashelder zijn in zijn communicatie naar gebruikers. Die moeten de volledige controle over hun gegevens hebben”, aldus de directeur.

Molenaar verwijst met haar uitspraak naar een onderzoek van de Autoriteit Persoonsgegevens. De privacywaakhond concludeerde in mei 2017 dat het platform zijn gebruikers onvoldoende informeert over de verwerking van persoonsgegevens. Tevens verwoordde Facebook onvoldoende dat internet- en app-gebruik ook wordt gevolgd buiten het sociale netwerk. Zelfs als gebruikers zijn uitgelogd. Dat is in strijd met de destijds geldende Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp).

Dagvaarding

De Consumentenbond en Data Privacy Stichting eisen daarom dat Nederlandse Facebook-gebruikers gecompenseerd worden voor deze privacyschending. Welk bedrag zij in gedachte hebben laten ze in het midden. Ze roepen consumenten op om zich aan te melden voor deze actie. Zo blijven ze op de hoogte van de voortgang en brengt verder geen (financiële) verplichtingen met zich mee. Het juridische traject wordt gefinancierd door Lieff Cabraser Heimann & Bernstein, LLP. Dit gebeurt op basis van ‘no win, no fee’: als het advocatenkantoor de zaak wint, ontvangen ze een vergoeding voor de juridische kosten en 18 procent van de totale opbrengst.

Privacy en security redacteur
Techliefhebber pur sang: Anton is gek op alles wat met technologie en internet te maken heeft. Cybersecurity, privacy en internetcensuur hebben dan ook zijn volle aandacht. 

Meer artikelen uit het ‘Nieuws’ dossier

Reacties
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen