OM eist drie jaar celstraf voor verdachte bankhelpdeskfraude

VoIP-headset ligt op een bureau met een telefoon op de achtergrond

Een 20-jarige man uit Delfzijl heeft zo’n twintig senioren opgelicht voor een bedrag van ruim 75.000 euro. De officier wil dat de verdachte het geld terugbetaalt aan de gedupeerden. Daarnaast eist hij een gevangenisstraf van drie jaar, waarvan één jaar voorwaardelijk.

Dat schrijft het Openbaar Ministerie (OM) in een persbericht.

Verdachte deed zich voor als bankmedewerker

Onbeschaamd. Zo omschreef de officier van justitie de werkwijze van de verdachte. Hij ging telkens op dezelfde manier te werk. Hij benaderde zijn slachtoffers telefonisch en deed zich voor als een bankmedewerker. De slachtoffers werden gevraagd om hun bankgegevens aan de man door te geven. Een koerier zou vervolgens langskomen om de betaalpas op te halen.

In plaats van de pas te vernietigen, gebruikte de verdachte deze om grote geldbedragen van de bankrekening van zijn slachtoffers te pinnen. Hij ging daarbij razendsnel te werk: binnen een uur was de rekening vaak al leeggeplunderd. Om het nog erger te maken: een aantal slachtoffers boekte nogmaals geld over van hun spaarrekening naar hun betaalrekening. Deze groep werd dus twee maal opgelicht.

Deze vorm van oplichting noemen we ook wel helpdeskfraude. Daarbij doet iemand zich voor als een goedwillende medewerker van een organisatie, zoals een bank. Ze proberen hun slachtoffers te overtuigen dat er iets goed mis is en dat er direct actie wordt ondernemen. Mensen die weinig verstand hebben van computers zijn veelal het doelwit van de oplichters.

‘Een plaag die moeilijk te stoppen lijkt’

De 20-jarige man uit Delfzijl heeft volgens het OM zo’n twintig mensen opgelicht. De gedupeerden waren allemaal senioren die in de jaren ’30 en ’40 van de vorige eeuw zijn geboren. Volgens het OM koos de verdachte bewust deze mensen uit om ze op te lichten. “Er wordt dan misbruik gemaakt van hun kwetsbaarheid, maar vooral ook van hun vertrouwen. Vervolgens ervaren ze ook nog schaamte dat hen dit overkomen is”, zo zei de officier van justitie tegen de rechtbank Noord-Nederland over de man.

De officier omschreef helpdeskfraude in de rechtbank als “een plaag die moeilijk te stoppen lijkt”. “Mensen worden van hun zuurverdiende spaargeld beroofd zonder wroeging, keer op keer.” Vanwege de ernst van het vergrijp eist het OM een gevangenisstraf van drie jaar tegen de verdachte, waarvan één jaar voorwaardelijk.

Meerdere gevallen in helpdeskfraude in korte tijd

De zaak staat niet op zichzelf. In april arresteerde de politie meerdere malen verdachten van helpdeskfraude. De politie van Roosendaal pakte drie mannen op die een oudere vrouw probeerden op te lichten: een nepkoerier en twee medeverdachten. Dankzij het snelle ingrijpen van een alerte schoonzoon kwam zij er goed van af. Diezelfde maand hield de politie een 27-jarige man uit Den Bosch aan voor hetzelfde vergrijp.

Banken zijn steeds waakzamer als het gaat om helpdeskfraude. Ondanks alle maatregelen steeg de financiële schade als gevolg van deze vorm van fraude volgens de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) tot 47,6 miljoen euro. Dat komt omdat cybercriminelen er beter in slaagden hun slachtoffers te overtuigen om geld naar hen over te maken. Uit berekeningen van de NVB steeg het schadebedrag als gevolg van fraude in het betalingsverkeer van 50 miljoen euro in 2020 naar 62,5 miljoen euro in 2021.

Techredacteur
Techliefhebber pur sang: Anton is gek op alles wat met technologie en internet te maken heeft. Cybersecurity, privacy en internetcensuur hebben dan ook zijn volle aandacht. Meer over Anton.
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen