Google rondt acquisitie Fitbit definitief af

Fitnesstracker, smartphone en dumbell liggen op tafel

De overname van fitnesstrackerfabrikant Fitbit door Google zit in kannen en kruiken. Google kondigde eind 2019 aan interesse te hebben in het bedrijf. Na onderzoek van de Europese Commissie en toezeggingen van de zoekmachinegigant, kreeg Google het groene licht om Fitbit in te lijven. De acquisitie is nu officieel afgerond.

Dat schrijft Rick Osterloh, senior vicepresident van de afdeling Devices & Services bij Google, op de bedrijfsblog.

Europese Commissie stelt onderzoek in naar acquisitie Fitbit

Toen Google kenbaar maakte Fitbit te willen overnemen, ontstond er commotie. Consumenten en belangenorganisaties vreesden dat de zoekreus op grote schaal gezondheidsdata van gebruikers zou verzamelen en doorverkopen aan derden voor advertentiedoeleinden. Dat zou de privacy van gebruikers niet ten goede komen. Concurrenten waren bang dat Google met de overname in een klap een (te) grote en dominante speler op de markt voor fitnesstrackers zou worden en deze machtspositie zou misbruiken.

Dit was voor de Europese Commissie aanleiding om te onderzoeken of de overname van Fitbit door Google niet concurrentieverstorend zou werken. Voor het onderzoek won de Commissie informatie in bij concurrenten, mededingingswaakhonden, privacytoezichthouders, de European Data Protection Board (EDPB) en andere stakeholders op deze markt. Bij het onderzoek keek het dagelijkse bestuur van de EU ook of de privacy van klanten voldoende gewaarborgd zou worden.

Google belooft gezondheidsdata niet door te verkopen

Vooruitlopend op het rapport van de Europese Commissie deed Google een aantal toezeggingen. Het internetbedrijf uit Mountain View (Californië) beloofde dat de acquisitie niet draaide om data, maar om apparaten. Gezondheidsdata van gebruikers zou niet worden doorverkocht aan derden om gepersonaliseerde advertenties aan te bieden.

Tevens beloofde Google haar API’s open te stellen voor andere fabrikanten van fitnesstrackers. Consumenten waren dan niet verplicht om Google Fit als gezondheidsapplicatie te gebruiken als ze een Fitbit kochten. Door zijn API’s beschikbaar te maken voor concurrenten, kunnen klanten besluiten om hun data te delen met andere aanbieders, zoals Samsung, Huawei en Xiaomi.

Google belooft privacy van gebruikers te waarborgen

Na maanden onderzoek keurt de Europese Commissie de overname goed. De beloftes van Google zijn voldoende om de markt voor wearables ‘open en competitief’ te houden, zo concludeerde de Commissie. Omdat gebruikers niet verplicht zijn hun gezondheidsgegevens met Google te delen, wordt hun privacy beschermd.

Inmiddels zijn we een maand verder. Google heeft deze tijd gebruikt om de acquisitie af te ronden. In een blog laat vicepresident Rick Osterloh weten dat hij zeer blij is. “Deze deal ging altijd over apparaten, niet over gegevens. En we zijn sinds het begin duidelijk geweest dat we de privacy van Fitbit-gebruikers zullen beschermen. We hebben met toezichthouders gewerkt aan een aanpak die de privacyverwachtingen van consumenten beschermt. Inclusief een reeks bindende afspraken die bevestigen dat de gezondheids- en wellnessgegevens van Fitbit-gebruikers niet zullen worden gebruikt voor Google-advertenties en dat deze gegevens worden gescheiden van andere Google-advertentiegegevens.”

Osterloh benadrukt dat de API’s worden opengesteld voor andere bedrijven, zodat de 29 miljoen consumenten wereldwijd de keuze hebben met welke fitness-app zij hun data willen synchroniseren. Google onderhoudt contact met toezichthouders om ervoor te zorgen dat de gemaakte afspraken worden nageleefd.

Fitbit: ‘Google is de ideale partner voor grenzeloze mogelijkheden’

James Parks, oprichter en CEO van Fitbit, is eveneens verheugd met de overname. Hij stelt dat de acquisitie hem en zijn team in staat stellen om meer mensen te inspireren en motiveren om hun gezondheidsidealen na te streven. “Met toegang tot de middelen, kennis en wereldwijde platform van Google zijn de mogelijkheden werkelijk grenzeloos”, zo schrijft Parks in een open brief aan zijn medewerkers. De topman benadrukt dat Google de ideale partner is om de privacy van Fitbit-gebruikers te garanderen. In zijn brief schrijft hij hierover het volgende:

“Het vertrouwen van onze gebruikers blijft voorop staan. We beschermen de privacy en veiligheid van gebruikers. Zo heeft u de controle heeft over uw gegevens en zijn wij transparant over wat we verzamelen en waarom.

 Google zal de privacy van Fitbit-gebruikers blijven beschermen en heeft een reeks bindende afspraken gemaakt met wereldwijde toezichthouders, die bevestigen dat de gezondheids- en wellnessgegevens van Fitbit-gebruikers niet zullen worden gebruikt voor Google-advertenties en dat deze gegevens gescheiden zullen worden gehouden van andere Google-advertentiegegevens.

 Google bevestigt eveneens dat het Fitbit-gebruikers zal toestaan om te kiezen voor een verbinding met de diensten van derden. Dat betekent dat u nog steeds in staat bent om uw favoriete gezondheids- en wellness-apps aan te sluiten op uw Fitbit-account.”

Naar schatting heeft Google een bedrag van 2,1 miljard dollar op tafel gelegd om Fitbit te kunnen inlijven.

Privacy en security redacteur
Techliefhebber pur sang: Anton is gek op alles wat met technologie en internet te maken heeft. Cybersecurity, privacy en internetcensuur hebben dan ook zijn volle aandacht. 
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen