Vlag van de Europese Unie voor het het gebouw van de Europese Commissie in Brussel

‘Europese Commissie gaat overname Fitbit onderzoeken’

Laatst bijgewerkt: 30 juli 2020
Leestijd: 2 minuten, 42 seconden

De Europese Commissie gaat een onderzoek instellen naar de overname van Fitbit door Googles moederbedrijf Alphabet. Het onderzoek gaat op dinsdag 4 augustus van start en zal minimaal vier maanden in beslag nemen. Daarna krijgt Alphabet het groene licht voor de overname, zal ze een aantal concessies moeten doen om alsnog goedkeuring te krijgen, of gaat het feestje niet door.

Dat zeggen ingewijden die bekend zijn met de zaak tegen persbureau Reuters.

Overname leidt tot privacyrisico’s

Alphabet aast op Fitbit. Vorig jaar november maakte het moederbedrijf van Google kenbaar interesse te hebben in het bedrijf achter de populaire fitnesstracker. Alphabet is bereid om een bedrag van 2,1 miljard dollar op tafel te leggen om Fitbit in te lijven.

Concurrenten vrezen het ergste. Als de overname doorgaat, is het meteen een van de grootste spelers op de markt voor fitnesstrackers. Volgens Alphabet is de overname juist noodzakelijk als het een serieuze speler wil worden op deze markt. Apple, Samsung, Huawei, Xiaomi: stuk voor stuk zijn het techbedrijven die veel fitnesstrackers verkopen. Om aan te kunnen sluiten en niet weg geconcurreerd te worden, is de overname volgens Alphabet nodig.

De concurrentie vreest niet alleen dat Alphabet een deel van hun marktaandeel wegsnoept. Ook maken concurrenten zich zorgen over de privacy van gebruikers. Als Alphabet persoonsgegevens combineert met gezondheidsdata die het via fitnesstrackers vergaart, dan lopen consumenten onnodige privacyrisico’s. De BEUC, het Europees Comité voor Gegevensbescherming waar nationale consumentenwaakhonden als de Consumentenbond deel van uitmaken, deelt deze mening.

Alphabet gaat gezondheidsdata niet gebruiken voor gepersonaliseerde advertenties

Medio juli probeerde Alphabet de zaak recht te trekken. Via een persverklaring liet het bedrijf weten dat de geplande overname van Fitbit ‘niet over data’ ging, maar over apparaten. “We waarderen de mogelijkheid om met de Europese Commissie samen te werken aan een aanpak die de verwachtingen van consumenten beschermt dat de data van Fitbit-apparaten niet gebruikt wordt voor advertenties”, aldus Alphabet. Met andere woorden, de gezondheidsgegevens die Alphabet via de fitnesstrackers van Fitbit binnenhaalt, worden niet gebruikt om gepersonaliseerde advertenties aan te bieden.

Kenners denken dat Alphabet dit persbericht verspreidde om de Europese Commissie (EC) gerust te stellen. Op deze manier wilde de techgigant voorkomen dat de Commissie een antitrustonderzoek zou starten naar de overname. Als de EC van mening is dat de overname van Fitbit eerlijke concurrentie tussen fitnesstrackerfabrikanten in Europa in de weg staat, dan kan het de overname verbieden.

Drie scenario’s liggen nu op tafel

Ingewijden zeggen tegen persbureau Reuters dat de Europese Commissie niet onder de indruk is van de persverklaring van Alphabet. Volgens hen start de Commissie op 4 augustus een grootschalig onderzoek naar de gevolgen van de overname van Fitbit. Uit het verleden weten we dat een dergelijk onderzoek minimaal vier maanden in beslag neemt. Dat is niet waar Alphabet op zit te wachten, omdat het dan nog langer duurt voordat alles in kannen en kruiken zit.

Rond 4 augustus weten we definitief of de Europese Commissie een grondig onderzoek start of niet. Er liggen nu drie scenario’s op tafel: de Commissie keurt de overname goed, de onderzoekers verbieden de overname, of ze willen dat Alphabet meer concessies doet en duidelijkheid geeft over wat de plannen van de overname precies zijn. De komende dagen hopen we meer te horen.

Privacy en security redacteur
Techliefhebber pur sang: Anton is gek op alles wat met technologie en internet te maken heeft. Cybersecurity, privacy en internetcensuur hebben dan ook zijn volle aandacht. 

Meer artikelen uit het ‘Nieuws’ dossier

Reacties
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen