Google: ‘Fitbit-data wordt niet gebruikt voor advertenties’

Google: ‘Fitbit-data wordt niet gebruikt voor advertenties’

Laatst bijgewerkt: 17 juli 2020
Leestijd: 2 minuten, 36 seconden

Gezondheidsdata die Google met Fitbit binnenhaalt wordt niet gebruikt om advertenties voor te schotelen aan gebruikers. Met deze toezegging hoopt Google dat de Europese Commissie het groene licht geeft en de overname van het fitnesstrackingbedrijf kan worden afgerond. Of dat voldoende is horen we binnenkort.

Dat schrijft persbureau Reuters, dat met Google sprak over de overname.

Privacyrisico’s

Alphabet, het moederbedrijf van Google, probeert al een tijdje Fitbit in te lijven. Vorig jaar november kondigde het bedrijf aan dat ze interesse had om Fitbit voor 2,1 miljard dollar over te nemen. De aankondiging stuitte op grote kritiek vanuit de markt. Als Fitbit onderdeel uitmaakt van Alphabet, is het in één klap een grote speler op het gebied van fitness trackers. De overname is volgens Alphabet nodig om te kunnen concurreren met bedrijven als Apple, Samsung, Huawei en Xiaomi.

Tegelijkertijd ontstonden er grote zorgen over de privacy van gebruikers. Google, het bedrijf dat de gegevens gaat verzamelen, is immers een bedrijf dat groot is geworden door advertenties te verkopen. Tegenstanders beweren dat de zoekgigant gezondheidsdata van gebruikers wil inzetten om gepersonaliseerde advertenties aan te bieden. Een regelrecht gevaar voor de privacy van gebruikers, zo oordeelde het BEUC, het Europees Comité voor Gegevensbescherming waar nationale consumentenwaakhonden als de Consumentenbond deel van uitmaken. Door gevoelige gezondheidsinformatie te verzamelen en combineren, lopen gebruikers van fitness trackers naar eigen zeggen onnodig privacyrisico’s.

Vragenlijsten

Als Alphabet Fitbit wil inlijven en diens fitness trackers hier in Europa wil aanbieden, moet het voldoen aan Europese privacywetgeving. De spelregels zijn vastgelegd in de AVG. Voordat de overname in kannen en kruiken is, heeft de Europese Commissie aangekondigd eerst meer informatie te willen hebben. Daarvoor heeft ze vragenlijsten verstuurd naar concurrenten. Op deze manier wil de Commissie een beeld krijgen over de mogelijke bezwaren tegen de overname.

Naar verluidt gaat het om vragenlijsten van in totaal zestig pagina’s. Daarin worden concurrenten gevraagd wat zij denken dat de gevolgen zijn van de overname. Dan kun je denken aan de concurrentiepositie van fabrikanten die fitness trackers verkopen, het concurrentienadeel dat andere fitness tracking apps in de Google Play Store ondervinden en of het Google meer profileringsdata oplevert. De Europese Commissie wacht nog altijd op de vragenlijsten.

Reactie Google

Volgens ingewijden had Google tot 13 juli de tijd om concessies te doen. Als de Commissie voor die datum geen reactie kreeg, zou het op naar verluidt op 20 juli de knoop doorhakken en besluiten of de overname van Fitbit door Alphabet wel of niet mag plaatsvinden. In een verklaring tegenover Reuters laat de zoekgigant van zich horen.

“Deze deal gaat over apparaten, niet over data. We waarderen de mogelijkheid om met de Europese Commissie samen te werken aan een aanpak die de verwachtingen van consumenten beschermt dat de data van Fitbit-apparaten niet gebruikt wordt voor advertenties.”

Volgens het persbureau heeft de Europese Commissie de deadline door de reactie van Google nu opgeschoven van 20 juli naar 4 augustus. Op die datum kan de Commissie de overname goedkeuren, meer concessies eisen van Google of een officieel mededingingsonderzoek instellen. Op dat laatste zit Alphabet niet te wachten: zo’n onderzoek neemt minimaal vier maanden in beslag.

Privacy en security redacteur
Techliefhebber pur sang: Anton is gek op alles wat met technologie en internet te maken heeft. Cybersecurity, privacy en internetcensuur hebben dan ook zijn volle aandacht. 

Meer artikelen uit het ‘Nieuws’ dossier

Reacties
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen