Google aangeklaagd om Advertising ID Android-telefoons

Google aangeklaagd om Advertising ID Android-telefoons

Laatst bijgewerkt: 14 mei 2020
Leestijd: 3 minuten, 21 seconden

Google mag zich melden in de rechtbank van Wenen. De Oostenrijkse privacyactivist Max Schrems sleept de zoekmachinegigant voor het gerecht voor het automatisch installeren van een Advertising ID op iedere Android-telefoon, zonder dat het voor gebruikers mogelijk is deze te verwijderen of uit te schakelen. Hierdoor zijn Google en tal van derden in staat om ons nauwlettend te monitoren.

Dat schrijft de campagnegroep van Max Schrems Noyb op haar website. Daar is tevens de volledige aanklacht te vinden.

Tracking ID

Google en privacy, de twee lijken moeilijk samen te gaan. Iedere keer als je de zoekmachine van Google gebruikt, weet hij precies welke websites je bezoekt. En vergeet niet dat deze sites op hun beurt allerlei soorten cookies gebruiken, waardoor iedere digitale stap in de gaten gehouden wordt. Door al deze pagina’s bij elkaar op te tellen, krijgt de zoekreus een goed beeld van je surfgedrag en interesses. Dankzij deze berg aan informatie -ook wel big data genoemd- schotelt Google je gepersonaliseerde advertenties voor. Hierdoor heeft Google zijn imperium weten op te bouwen.

Niet alleen als je de zoekmachine van Google gebruikt, verzamelt het techbedrijf informatie over je. Dat geldt ook als je met een Android-smartphone rondloopt. Als je een Android-telefoon voor de eerste keer opstart, plaatst Google een Android Advertising ID (AAID) op het toestel. Deze is te vergelijken met een ‘digitaal kentekenplaat’: het is een unieke code die aan een specifieke gebruiker is gekoppeld. Hierdoor zijn Google, ontwikkelaars en adverteerders in staat om alles wat je op je smartphone in te zien. “In essentie koop je een nieuwe Android-telefoon, maar door er een tracking ID aan toe te voegen koop je in werkelijkheid een volgapparaat”, aldus Stefano Rossetti, privacyadvocaat bij Noyb.

AVG

Volgens Rossetti voldoet Google met de AAID niet aan de Europese regelgeving. De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) vereist namelijk dat gebruikers expliciet instemmen met het feit dat Google ze monitort. De zoekgigant gebruikt echter geen geldige opt-in alvorens het plaatsen van een tracking ID. Feitelijk betekent dit dat je instemt dat Google en anderen je online leven volgen zonder dat je daarvoor vooraf nadrukkelijk toestemming voor geeft.

Niet alleen worden gebruikers hier vooraf niet over geïnformeerd. Ze zijn niet in staat om de AAID te weigeren of te verwijderen. Android-gebruikers kunnen alleen een nieuwe tracking ID aanmaken. Hierdoor wordt eerder verzamelde data echter niet verwijderd. Ook worden gebruikers dan nog altijd op de voet gevolgd.

“Het is grotesk. Google zegt dat als je niet door hem gevolgd wil worden je moet instemmen met een nieuwe tracking ID. Dat is hetzelfde als je een contract opzegt op voorwaarde dat je verplicht bent een nieuw contract te tekenen. Het systeem van Google weerhoudt gebruikers ervan om hun recht uit te oefenen”, aldus Rossetti.

Reactie Google

In de aanklacht, ingediend door activistengroep Noyb en de Oostenrijkse Data Protection Autority (DPA), lezen we dat Google zich verdedigt door te stellen dat ze “niet de middelen heeft om de identiteit van een gebruiker te achterhalen met een Advertising ID”. Daarom kan de zoekreus geen actie ondernemen om hier iets aan te doen.

Daar nemen de privacyvoorvechters geen genoegen mee. Een AAID is in staat om “een specifiek apparaat of specifieke app op dat toestel” te herkennen. Daarmee voldoet het volgens de richtlijnen van de AVG aan de definitie van ‘persoonlijke data’, aldus de aanklacht. Dat betekent dat Google een aantal zaken duidelijk moet documenteren, zoals welke data ze verzamelt, waar en hoelang deze gegevens worden opgeslagen. Het enige dat Google doet is verwijzen naar haar privacybeleid, wat volgens de aanklagers een overtreding van de AVG is.

Privacyschending

Het is niet de eerste keer dat Google zich voor de rechter moet verdedigen voor privacyinbreuk. In 2017 werd de zoekmachinegigant in het Verenigd Koninkrijk aangeklaagd door de groep Google You Owe Us. Zij meenden dat Google tussen juni 2011 en februari 2012 de privacy-instellingen van Apples webbrowser Safari had omzeild om zo persoonsgegevens van 4,4 miljoen iPhonegebruikers uit Engeland en Wales te verzamelen. De rechtbank stelde de activisten in het gelijk, waardoor Google moest stoppen met deze praktijken.

Tech-journalist
Techliefhebber pur sang: Anton is gek op alles wat met technologie en internet te maken heeft. Cybersecurity, privacy en internetcensuur hebben dan ook zijn volle aandacht. 

Meer artikelen uit het ‘Nieuws’ dossier

Reacties
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen