10 PayPal scams in 2021 en hoe je ze herkent

Veel voorkomende PayPal oplichting in 2021: een samenvatting
Klik hier voor een samenvatting van dit artikel

Als een van de grootste online geldverwerkingsbedrijven ter wereld, is PayPal een bekend doelwit voor cybercriminelen. Ze proberen onoplettende PayPal-gebruikers in de val te lokken en zo hun geld te stelen.

De meest voorkomende PayPal-zwendels van 2021:

  1. Probleem met je account”: De hacker stuurt een phishing-mail waarin er wordt geclaimd dat er een probleem is met je account. Linkjes gaan naar een nep website waar de criminelen je gegevens buit willen maken.
  2. Oplichting met korting en aanbiedingen: Hackers sturen een e-mail waarin staat dat je korting kunt krijgen of dat er een beloning op je wacht. Je wordt naar een valse website gestuurd waar zo je inloggegevens worden buitgemaakt.
  3. Er wacht geld op je!”: E-mails waarin staat dat er geld op je account staat. Hackers sturen je door naar een nep website om je gegevens te pakken te krijgen.
  4. Oplichting met vooruitbetalen: Hackers zeggen dat je een groot bedrag kunt claimen, alleen moet je hier eerst een aanbetaling voor doen.
  5. Oplichting met verzendadres: Valse verzendadressen, valse verzendlabels en andere strategieën worden gebruikt om goederen naar niet-traceerbare bestemmingen te verzenden.
  6. Gehackt account: Een gehackt PayPal-account wordt gebruikt om betalingen mee uit te voeren.
  7. Alternatieve betalingsverzoeken: Verzoeken om de PayPal vrienden- en familie-overboekingsoptie te gebruiken om goederen te betalen (wat niet is toegestaan ​​door PayPal).
  8. Te veel betalen: Hierbij sturen hackers een verkoper meer geld dan de overeengekomen verkoopprijs en vervolgens vragen ze om het verschil buiten PayPal om te betalen.
  9. Claims in afwachting van betaling: De verkoper wordt gevraagd een ​​trackingnummer te verstrekken zodat het betalingsbedrag aan de verkoper kan worden vrijgegeven.
  10. Nep goede doelen: Hierbij wordt een nep goed doel gemaakt waarbij PayPal gebruikt kan worden voor donaties.

Hoe deze scams precies werken, en hoe je voorkomt dat je slachtoffer wordt van PayPay-oplichting, lees je hieronder.

PayPal is een gigantische verwerker van online betalingen, met bijna 400 miljoen gebruikers wereldwijd. Het is dan ook niet vreemd dat dit criminelen aantrekt die een graantje mee willen pikken.
De risico’s zitten voornamelijk op individueel niveau. Criminelen proberen gebruikers in de val te lokken met phishing en valse transacties. Dit is bij PayPal een veel reëler gevaar dan een systeembrede aanval.

Precies om deze reden is het belangrijk om te weten welke soorten oplichting criminelen gebruiken om jou op PayPal geld afhandig te maken.

Veelvoorkomende PayPal scams

Er zijn voor oplichters eindeloos veel manier om jouw PayPal-portemonnee leeg te roven. Toch zijn er bepaalde technieken waar criminelen vaak op terugvallen omdat ze werken.

Hier zijn de meest voorkomende PayPal-oplichtingstechnieken van 2021. Neem ze goed in je op, zodat jij er de volgende keer niet meer intrapt.

1.“Probleem met je account”-oplichting

E-mail is nog altijd een populaire methode voor oplichters, simpelweg omdat het werkt. Zo kan het zomaar zijn dat je een phishing mailtje ontvangt waarin staat dat er problemen zijn met je PayPal-account. Vaak staat er in zo’n e-mail een link waar je op moet klikken om in te loggen op je PayPal-account. Hier zie je een voorbeeld van een dergelijke mail:

Screenshot van een scam e-mail zogenaamd van PayPal

Deze mail is nep en de link leidt je naar een nagemaakte PayPal website. Wanneer je op deze neppe site je gegevens invult komen deze direct bij de fraudeurs terecht. Nu hebben zij alle informatie die ze nodig hebben om in te loggen op jouw account en je kunt wel raden wat ze dan doen. Het is een van de meest voorkomende social engineering aanvallen, speciaal ontworpen om toegang te krijgen tot jouw PayPal-account.

2. Oplichting met korting en aanbiedingen

Bij dit type oplichting krijg je een e-mail waarin staat dat je recht hebt op een bepaalde korting of aanbieding. Alles wat je hoeft te doen om je prijs te claimen is inloggen en wat informatie opgeven.
Zoals bij de scam hierboven gaat de link in de e-mail naar een nagemaakte PayPal website waar je je gegevens direct bij de oplichters afgeeft. Met de inloggegevens kunnen ze bij jouw PayPal-account om deze vervolgens leeg te trekken.

3. “Er wacht geld op je!” scam

Je krijgt een e-mail waarin staat dat er geld op je PayPal-account is gestort. Om erbij te kunnen hoef je alleen maar op de link te klikken.

Je raadt het al. Ook deze link gaat naar een nep website waar ze hopen dat jij je inloggegevens achterlaat zodat de oplichters met die gegevens jouw PayPal-account leeg kunnen halen.

4. Oplichting met vooruitbetalen

Wie vindt het niet fijn om plots een meevaller te krijgen? Bij deze oplichting spelen criminelen in op deze emotie. Ze sturen je een e-mail dat je een behoorlijk bedrag gewonnen of geërfd hebt van een onbekende. Het enige wat je hoeft te doen om toegang te krijgen tot het geld, is een klein bedrag overmaken via PayPal voor transactiekosten (of een andere verzonnen reden). Het klinkt verleidelijk en dat maakt deze oplichting ook zo effectief.

Toch is het, net als met zoveel op het internet, te goed om waar te zijn. Wanneer je het bedrag overmaakt, hoor je nooit meer iets van de oplichters. Het geld dat je verzond zul je uiteraard niet meer terugzien.

5. Oplichting met verzendadres

Er zijn andere manieren waarop slimme boeven je geld proberen te stelen via PayPal. In tegenstelling tot de ongevraagde e-mails die je naar nep PayPal-websites brengen, nemen de fraudeurs bij deze scam daadwerkelijk contact met je op via het echte PayPal-platform. Er zijn verschillende soorten PayPal-oplichting waarbij met verzendadressen wordt geknutseld.

  • De koper wil een ‘preferred shipping method’ – oftewel zelf aangeven welke type verzending ze willen. De koper zal je vragen om het item te verzenden via de verzendmaatschappij van hun voorkeur. Ze kunnen beweren dat ze korting krijgen, de snelheid van verzending hoger is of een andere reden geven. Als je akkoord gaat, kan de koper eenvoudig contact opnemen met zijn verzender en het pakket omleiden naar een ander adres. Ze nemen vervolgens contact op met PayPal en dienen een claim in omdat het product ‘niet ontvangen’ is en vragen om een ​​volledige terugbetaling. Omdat je niet kunt bewijzen dat het artikel is ontvangen, ben je het geld, het artikel en zelfs de verzendkosten kwijt.
  • De koper levert zijn eigen verzendlabel – soms biedt een koper aan om je een vooraf betaald verzendlabel te sturen. Ze kunnen beweren dat ze een goedkoper tarief krijgen of een generiek excuus geven. Als je hun verzendlabel gebruikt, kan de koper het pakket wederom omleiden naar een totaal ander afleveradres, beweren dat hij het item nooit heeft ontvangen en PayPal om een ​​volledige terugbetaling vragen. Het verzendlabel is mogelijk gekocht met een gestolen creditcard, waardoor je soms nog meer problemen krijgt.
  • De koper geeft een vals verzendadres op – wanneer de vervoerder het pakket niet op dat adres kan afleveren, grijpt de koper proactief in en geeft hij een nieuw, legitiem afleveradres op. Het pakket wordt omgeleid en afgeleverd, waarna de koper een claim indient bij PayPal waarin wordt beweerd dat hij het item nooit heeft ontvangen. Aangezien het uiteindelijke afleveradres niet overeenkomt met het adres dat wordt vermeld op de pagina Transactiegegevens, zal PayPal waarschijnlijk de terugbetaling verlenen.

Dit soort oplichting werkt omdat PayPal alleen verkopersbescherming biedt als ze een bewijs van levering hebben op het adres dat wordt vermeld onder Transactiegegevens. Hier is een voorbeeld van hoe dat scherm eruitziet.

Screenshot van "Transaction Detail" op PayPal met enkele onderdelen uitgelicht

6. Het gehackte PayPal account

Een koper gebruikt een gehackt PayPal-account om voor jouw product te betalen. Je kunt niet zomaar weten dat een account gehackt is, dus je verstuurt het product wanneer de betaling rond is.

Wanneer PayPal ontdekt dat het account gehackt is, zullen ze het geld weer van je account terughalen. Je bent als verkoper nu je product en het geld kwijt.

7. De “alternatieve betaalmethode”-oplichting

Soms zullen oplichters je vragen om geld over te maken via PayPal’s familie- en vrienden-opties. Dit klinkt voordelig omdat je via deze optie geen geld hoeft af te dragen aan PayPal, zoals dat wel bij standaard transacties gaat.

Helaas is het verboden om voor goederen te betalen via de familie- en vrienden-optie. Hierdoor zijn betalingen die je als koper doet via deze optie ook niet beschermd via het PayPal-kopersbeschermingsprogramma. Wanneer je op deze manier voor iets betaalt kun je dus geen aangifte van fraude doen bij het platform.

8. Te veel betalen

De fraudeur koopt iets bij je en stuurt je een bedrag dat hoger is dan de afgesproken prijs. Ze geven aan dat ze een foutje hebben gemaakt, en vragen je het verschil terug te storten. Alleen vragen ze je om het geld buiten PayPal om terug te betalen. Jij wilt niet moeilijk doen en maakt het geld over.

Zodra de oplichters het geld hebben ontvangen geven ze bij PayPal aan dat de originele transactie een fout was. Ze claimen bijvoorbeeld dat hun account gehackt was en dat de betaling niet de bedoeling was. PayPal geeft ze het volledige bedrag terug en het geld dat jij ze buiten PayPal om betaalde is ook voor altijd weg.

9. Claims in afwachting van betaling

Een koper stuurt je een bericht via PayPal omdat ze een product van je willen kopen. Ze zeggen dat ze een betaling hebben gedaan, maar dat PayPal deze pas vrijgeeft wanneer je een verzendnummer kunt aanleveren.
De fraudeurs willen dat je het product verstuurt en het verzendnummer geeft voordat ze betaald hebben. Naar alle waarschijnlijkheid is de nep koper niet meer te bereiken wanneer ze het product binnen hebben en kun je fluiten naar je geld.

10. De “nep goed doel”-oplichting

Oplichters gebruiken PayPal om vrijgevige mensen donaties te laten maken aan nep goede doelen. Bijvoorbeeld wanneer er ergens een natuurramp plaatsvindt, gaan mensen op zoek naar lokale goede doelen om een donatie te doen. Scammers maken gebruik van een dergelijke afschuwelijke situatie om te verdienen aan welwillende mensen. Ze zetten nep websites op waar donaties kunnen worden gedaan via PayPal.

Wanneer je een donatie wilt doen via PayPal, check dan altijd eerst even of het om een legitiem goed doel gaat. Bekijk bijvoorbeeld de website van een goed doel of controleer of het aan de kwaliteitseisen van het CBF, de toezichthouder voor goede doelen, voldoet. Hebben ze geen website, dan moet dat je aan het denken zetten. Ook wanneer de website er verdacht uitziet (of geen HTTPS gebruikt) kun je ze beter vermijden.

Hoe bescherm ik me tegen PayPal-oplichting?

PayPal biedt voor gebruikers twee verschillende soorten bescherming aan: bescherming voor kopers en bescherming voor verkopers.

PayPal bescherming voor kopers

Als een officiële PayPal-transactie misloopt, heeft de koper recht op een volledige terugbetaling van zijn of haar bestelling. Kopers hebben 180 dagen na een transactie om aan te geven dat het mis is gegaan. Wil je in aanmerking komen voor deze kopersbescherming, dan moet je wel aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Hier lees je meer over de kopersbescherming van PayPal.

PayPal bescherming voor verkopers

Voor online verkopers die PayPal accepteren als betaalmethode, garandeert de verkopersbescherming dat de verkoper de volledige aankoopprijs kan houden wanneer aan bepaalde criteria is voldaan. Om in aanmerking te komen moet de verkoper wel aan bepaalde eisen voldoen. Zo krijg je als verkoper bij een claim vaak 7 tot 10 dagen om bewijs van verzending aan te leveren.

Hier lees je meer over de verkopersbescherming van PayPal.

Hoe bescherm je jezelf tegen PayPal scams?

Om veilig gebruik te maken van PayPal moet je waakzaam zijn en je gezonde verstand gebruiken. Hieronder vind je wat tip van zaken waar je op kunt letten om zo je PayPal-account veilig te houden.

Omgaan met PayPal phishing mailtjes

  • Pas op met linkjes. Klik alleen op een linkje in een e-mail, wanneer je er zeker van bent dat de afzender legitiem is (bijvoorbeeld omdat je om het bericht had gevraagd of omdat je een dergelijke mail verwachtte). De beste oplossing is om in te loggen bij PayPal in je browser of de PayPal-app en daar te controleren of de e-mail inderdaad klopt.
  • Controleer het e-mailadres van de verzender. Een eenvoudige manier om spam te identificeren is door naar het e-mailadres te kijken dat de mail verzonden heeft. Ga niet alleen af op de naam die er staat, want dat is eenvoudig te vervalsen. Wanneer je op de naam van de verzender klikt krijg je vaak het e-mailadres te zien. PayPal maakt alleen gebruik van e-mailadressen met hun eigen e-maildomain ‘@paypal.com’.
  • Negeer alle PayPal e-mailtjes zonder je naam in de aanhef. Echte e-mailtjes van PayPal gebruiken altijd je naam (zoals deze in je account staat). Een aanhef als ‘beste klant’ of ‘beste PayPal-gebruiker’ is waarschijnlijk dus niet te vertrouwen.
  • Verwijder ‘PayPal’-mailtjes waarin gevraagd wordt naar gevoelige informatie of waar je wordt aangemoedigd om iets te downloaden of installeren. PayPal geeft op hun eigen website ook aan dat ze nooit via een e-mail zullen vragen naar gevoelige informatie zoals je wachtwoord, bankgegevens, of creditcardnummers. Ook zullen ze nooit een e-mail sturen waarin ze je vragen om software te downloaden of installeren.

Andere tips om PayPal-fraude te voorkomen

  • Doe geen terugbetalingen buiten het platform om. Echte kopers zullen zelden te veel betalen, maar soms maakt iemand wel eens een foutje. Mocht een koper te veel hebben betaald kun je beter de transactie afbreken en opnieuw beginnen. Ga niet mee met kopers die je vragen om het verschil buiten het platform om terug te betalen.
  • Gebruik altijd je eigen verzendmethode. Wanneer jij de verzendmethode controleert kun je alles beter in de hand houden en trap je ook niet zo gauw in de val van valse verzendlabels.
  • Verzend alleen naar het adres wat ook onder Transactiegegevens staat. Wanneer je alleen naar dit adres verstuurt kun je zaken makkelijker regelen met de verkopersbescherming van PayPal wanneer er iets misgaat.
  • Maak afspraken met je verzendbedrijf dat pakketjes niet omgeleid kunnen worden. Neem contact op met het verzendbedrijf dat je gebruikt en zorg ervoor dat de koper niet bij hen aan kan kloppen om de bestemming van het pakketje te kunnen veranderen. Zo voorkom je dat fraudeurs het pakketje ergens anders aan laten komen en vervolgens hun geld terugvragen omdat er niet bezorgd zou zijn.
  • Doe alleen zaken met geverifieerde kopers en verkopers. Wanneer een PayPal-gebruiker de moeite neemt om hun account te verifiëren kan dit een goed teken zijn. Wanneer je zaken doet met niet-geverifieerde gebruikers, wees dan extra op je hoede.

Meer over hoe je veilig gebruik maakt van PayPal lees je in ons artikel met 9 tips om je PayPal-account veilig te houden.

Wat moet je doen als je slachtoffer bent van PayPal-fraude

Het eerste wat je moet doen wanneer je denkt dat je het slachtoffer bent geworden van PayPal-fraude is je wachtwoord veranderen. Als je een manier zoekt om sterke, veilige en unieke wachtwoorden te maken en onthouden voor PayPal en al je andere online accounts, kun je eens kijken of een wachtwoordmanager iets voor jou is. Dit maakt je online leven een stuk gemakkelijker en kun je vaak eenvoudig in je browser installeren.

Verder is het nooit weg om bij verdenking van oplichting ook je PayPal veiligheidsvragen aan te passen.

Type fraudeWat moet je doen?
Nep PayPal e-mail of neppe PayPal websiteDenk je dat je een PayPal phishing e-mail hebt ontvangen?
  1. Zet de mail door naar [email protected]
  2. Verwijder de e-mail.
  3. Wanneer je op linkjes hebt geklikt of gevoelige informatie hebt ingevuld, ga dan naar je PayPal-account om te controleren of er verdachte activiteiten zijn geweest. Als je dat nog niet gedaan hebt, verander ook je wachtwoord.

De e-mail die je hebt ontvangen lijkt echt van PayPal afkomstig:

  1. Log in op je PayPal-account via de browser of de app.
  2. Ga naar je berichten. Hier moet je alle officiële berichten van PayPal terug kunnen vinden. Als het bericht echt van PayPal kwam kun je het hier terugvinden.
Ongeautoriseerde accountactiviteitWanneer je een vreemde transactie tegenkomt bij het controleren van je PayPal-account :
  1. Scroll naar beneden en klik onderaan de pagina op ‘Actiecentrum’.
  2. Klik op ‘Meld een probleem’.
  3. Selecteer de transactie die je wilt aanvechten en klik op ‘Doorgaan’.
  4. Selecteer ‘Ik wil ongeautoriseerde activiteiten melden’.
  5. Klik op ‘Doorgaan’.
  6. Volg de instructies.
Frauduleuze transactie van een koper of verkoperWanneer je betaald hebt maar niet gekregen hebt wat je verwachtte, een product verstuurd hebt maar geen betaling hebt ontvangen of wanneer je denkt dat de andere partij een fraudeur is:
  1. Scroll naar beneden en klik onderaan de pagina op ‘Actiecentrum’.
  2. Klik op ‘Meld een probleem’.
  3. Selecteer de transactie die je wilt aanvechten en klik op ‘Doorgaan’.
  4. Selecteer ‘Ik heb het object dat ik heb gekocht niet ontvangen’ of ‘Ik wil ongeautoriseerde activiteiten melden’.
  5. Klik op ‘Doorgaan’.
  6. Volg de instructies.

Conclusie

PayPal is een van de populairste betaalmethodes ter wereld en met goede reden. Het maakt het voor zowel kopers als verkopers makkelijk om betalingen in verschillende valuta te regelen.

Om je veiligheid bij het gebruik van PayPal te bewaken is het belangrijk om je bewust te zijn van de verschillende trucjes die fraudeurs op het platform gebruiken. Wanneer je weet hoe PayPal-oplichters te werk gaan kun je beter voorkomen dat je slachtoffer wordt van PayPal-fraude.

PayPal-fraude: veelgestelde vragen

Hieronder vind je enkele veelgestelde vragen over PayPal-fraude. Staat jou vraag er nu net niet tussen? Schroom je niet om een reactie achter te laten!

Echte e-mails van PayPal zullen je altijd bij naam aanspreken in de mail. Daarnaast worden echte PayPal e-mails alleen verstuurd vanuit e-mailadressen die eindigen op @paypal.com. Om het e-mailadres van een verzender te zien klik je op de display naam. Lees hier alles over PayPal-oplichting.

PayPal heeft zowel voor verkopers als voor kopers een beschermingsprogramma. Wanneer je denkt dat je het slachtoffer bent geworden van PayPal-oplichting kun je dit melden bij het PayPal Actiecentrum. PayPal zal vervolgens stappen ondernemen. Wel zal je bepaalde bewijzen aan moeten leveren om je geld terug te krijgen. PayPal is relatief veilig, maar het kan nooit kwaad om je account extra te beveiligen.

Ga naar het PayPal Actiecentrum om melding te maken van vreemde of frauduleuze activiteiten. Wanneer je een neppe PayPal e-mail hebt ontvangen kun je deze doorsturen naar [email protected] Alles over PayPal oplichting lees je hier.

Of je bij een hack je geld terugkrijgt van PayPal ligt aan het type transactie en of het aan de juiste voorwaarde voldoet om onder de koper- of verkoperberscherming te vallen. Wanneer je je bankrekening aan PayPal gekoppeld hebt kan het zijn dat PayPal je doorverwijst naar hen wanneer er geld van je rekening is gehaald.

Als je denkt dat je een neppe PayPal-mail hebt ontvangen kun je deze doorsturen naar [email protected] Verwijder daarna de e-mail uit je inbox.

Tech-journaliste
Tove is reeds sinds 2017 als cybersecurity-redacteur betrokken bij VPNgids. Sinds 2019 is zij tevens coördinator voor het cybersecurity-nieuws dat op de website verschijnt. Meer over Tove.
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen