Woningzoekenden slachtoffer van phishingcrimineel

Man achter laptop met pinpas in hand en smartphone naast zich

De politie heeft op 12 oktober 2021 een 17-jarige jongen uit Amsterdam aangehouden op verdenking van phishing. De politie meldt op haar website dat de verdachte zich onder andere voordeed als WonigNet. De phishingcrimineel heeft zo in de afgelopen maanden vermoedelijk tientallen mensen opgelicht in Nederland. Hij zou de slachtoffers voor minimaal 20.000 euro hebben opgelicht.

Hoe ging de verdachte te werk?

De verdachte heeft berichtjes gestuurd naar woningzoekenden waarin hen dringend werd verzocht hun WoningNet-account te verlengen. De slachtoffers dachten dat het bericht afkomstig was van woningcorporatie WoningNet. Phishingberichten zijn vaak niet van echt te onderscheiden. De berichten lijken echt afkomstig te zijn van een officiële instantie. In werkelijkheid is de afzender een oplichter.

De verdachte kon met behulp van smsjes de slachtoffers onder druk zetten. Hij speelde in op hun gevoel en lokte de slachtoffers via een link naar een valse site. Via deze phishinglink kon hij veel geld stelen. Uit onderzoek van de ING kwamen 42 fraudegevallen aan het licht. De totale bruto schade kwam uit op ruim €19.000. Nog eens €13.000 aan pogingen konden door de bank tijdig worden geblokkeerd.

Op heterdaad betrapt

Alle fraudegevallen waren terug te leiden naar een woning in Amsterdam. Uit navraag bij andere banken bleek dat nog ruim 100 andere fraudegevallen herleidbaar waren naar deze woning. De politie geeft aan dat vanaf het adres tientallen phishingsites werden beheerd.

De politie heeft op 12 oktober in deze woning de 17-jarige verdachte gearresteerd. Op het moment dat de politie de woning binnenviel werd de verdachte op heterdaad betrapt. Na doorzoeking van de woning heeft de politie veel cashgeld, meerdere laptops, telefoons en luxe goederen in beslag genomen. De verdachte zit op dit moment vast voor verder verhoor. Meer aanhoudingen zijn niet uitgesloten.

Oplichting via phishing voorkomen

Phishing via Whatsapp komt steeds vaker voor. Criminelen verzinnen steeds nieuwe manier om slachtoffers op te lichten. Ook spelen ze in op actuele thema’s zoals de woningnood. De politie adviseert om nooit te reageren op e-mails of appjes met verzoeken om persoonlijke inlogcodes of pincodes. Klik ook nooit op betaalverzoeken die je ontvangt van onbekenden.

Als je een verdacht berichtje hebt ontvangen waar je twijfels over hebt, neem dan contact op met het bedrijf of de instantie.

Voor meer tips voor het voorkomen van betaalfraude via WhatsApp verwijzen we je naar ons achtergrondartikel ‘WhatsApp-fraude: wat is het en hoe voorkom je het?’.

Doe altijd aangifte op het politiebureau als je slachtoffer bent geworden van phishing.

Tech blogger
Ronella houdt zich  bezig met de vraag hoe we onze digitale samenleving zo veilig mogelijk maken. De huidige digitale ontwikkelingen zorgen ervoor dat we steeds voor nieuwe veiligheidsvraagstukken komen te staan. Ronella wil daarom meer bewustwording creëren over cybersecurity en mensen wijzen op de risico’s en valkuilen. Meer over Ronella.
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen