Vraag naar monitoringssoftware in de lift door corona

Webcam die aangesloten is op een laptop

De coronapandemie legt geen windeieren voor producenten van monitoringssoftware. De vraag naar deze programma’s steeg in het eerste kwartaal met maar liefst 58 procent. Eén op de zeven werknemers zegt dat hij of zij op afstand gecontroleerd wordt door zijn werkgever met deze software.

Dat schrijft de NOS.

Verkoop monitoringssoftware stijgt met 58 procent

De coronapandemie houdt ons land inmiddels al meer dan een jaar in zijn greep. We mogen geen handen schudden, moeten minimaal anderhalve meter afstand houden, mogen nog maar één persoon over de vloer hebben en is er een avondklok van kracht. Demissionair minister-president Mark Rutte en zijn kabinet doen een klemmend beroep op ons om, indien mogelijk, zoveel mogelijk de werkvloer te vermijden en van huis uit te werken. Een groot deel van werkend Nederland geeft gehoor aan deze oproep.

Dit stelt werkgevers voor een dilemma. Hoe controleren ze of hun medewerkers wel productief zijn en zich er niet van een jantje-van-leiden van afmaken? Of vertrouwen ze dat hun personeel verantwoordelijk genoeg is om hun beste beentje voor te zetten?

Het lijkt erop dat werkgevers voor de eerste optie kiezen. Volgens de NOS is de vraag naar monitoringssoftware in het eerste kwartaal van dit jaar met 58 procent is gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Met dergelijke programma’s kunnen werkgevers tot in detail bijhouden wat hun medewerkers thuis uitspoken. Ze zien wanneer je in- en uitlogt, het aantal muisbewegingen en toetsaanslagen, welke applicaties je gebruikt, hoelang je deze gebruikt, en ga zo maar door.

Werkgevers wantrouwen eigen personeel

De toegenomen vraag naar monitoringssoftware is te wijten aan de coronacrisis waarin ons land verkeert. Dat is voor veel werkgevers aanleiding om hun medewerkers nauwlettend in de gaten te houden. Vakbonden maken zich zorgen over deze ontwikkeling. Uit een rondvraag onder 1.200 leden door CNV, zegt één op de zeven respondenten (14 procent) dat ze door hun werkgever op afstand wordt gemonitord.

“Mensen worden meermaals per dag gebeld met de vraag of ze wel aan het werk zijn. In andere gevallen wordt met software gemeten hoeveel toetsen ze aanslaan en of ze zijn ingelogd. Feitelijk is dat pure controle en zo ervaren werknemers het ook”, vertelt CNV-voorzitter Piet Fortuin.

Vakbond FNV zegt dat de meeste klachten afkomstig zijn uit de callcenterbranche. De vakcentrale sluit niet uit dat ook in andere sectoren hetzelfde sentiment overheerst. Verder zegt FNV dat ze steeds meer klachten binnen krijgt van werknemers die door hun baas worden verplicht om naar kantoor te komen.

AP: ‘Spyware is geen lapmiddel’

De Autoriteit Persoonsgegevens zegt weinig klachten te krijgen van werknemers. De toezichthouder vertelt aan de NOS dat een werkgever niet zomaar zijn medewerkers mag controleren die thuis werken. Om te beginnen moet hij aantonen dat controle noodzakelijk en proportioneel is en dat hij naar alternatieve mogelijkheden heeft gekeken. Verder moet de Ondernemingsraad (OR) het groene licht geven om monitoringssoftware in te mogen zetten.

“De manier waarop en waar we werken is veranderd, maar de criteria voor werkgeverschap zijn niet veranderd”, vertelt een woordvoerder van de Autoriteit Persoonsgegevens aan de NOS. “Een werkgever kan niet opeens andere dingen eisen omdat de locatie is veranderd. Thuiswerken of niet: iedereen heeft recht op een veilige werkplek en autonomie.”

De toezichthouder stelt dat werkgevers vooraf goed moeten nadenken over wat ze meten en wat dat zegt over de kwaliteit van het werk van werknemers. Als het aantal toetsaanslagen lager dan gemiddeld ligt, wil dat nog niet zeggen dat een medewerker niets uitspookt: hij kan bijvoorbeeld lange tijd met een klant aan de lijn hangen, of buiten de deur zijn voor een afspraak. “Spyware is geen lapmiddel”, zo benadrukt de Autoriteit Persoonsgegevens.

Privacy van werknemers in het geding

Het is niet de eerste keer dat FNV een punt maakt van monitoring door werkgevers. In augustus vorig jaar zei Elly van Heemskerk, bestuurder van FNV Callcenters, dat de privacy van callcentermedewerkers in het geding is door overmatige controle van werkgevers. Teleperformance verplichtte hen om de webcam in te schakelen als de leidinggevende daar om vroeg. Dat ging Van Heemskerk een brug te ver. “Inloggen, uitloggen, naar de wc gaan, alles wat medewerkers doen wordt al gecontroleerd, dit doet er nog een schepje bovenop.”

Arbeidsjurist Pascal Besselink zei dat het verplicht inschakelen van de webcam te verantwoorden is, mits er aan twee voorwaarden wordt voldaan. Het moet om een korte periode gaan, wat betekent dat een werkgever niet mag verlangen dat de webcam de hele dag aanstaat. Daarnaast mag de werkgever niet in staat zijn om de webcam op eigen kracht te bedienen.

Privacy en security redacteur
Techliefhebber pur sang: Anton is gek op alles wat met technologie en internet te maken heeft. Cybersecurity, privacy en internetcensuur hebben dan ook zijn volle aandacht. Meer over Anton.
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen