Lege stoelen van callcentermedewerkers als gevolg van de coronacrisis

FNV: ‘Privacy van callcentermedewerkers in geding door thuiswerken’

Laatst bijgewerkt: 17 september 2020
Leestijd: 4 minuten, 12 seconden

Callcentermedewerkers die noodgedwongen thuiswerken moeten aan zeer strenge eisen voldoen. Daarbij gaat het onder meer om de inrichting van de werkruimte, de vergoeding van bijkomende kosten en het gebruik van de internetverbinding. Ook zijn medewerkers verplicht om de webcam aan te zetten als de leidinggevende daar om vraagt. Alles om de eigen mensen nauwlettend in de gaten te houden. Het is een inbreuk op de privacy in huis.

Dat zegt Elly van Heemskerk, bestuurder van FNV Callcenters in een interview met Trouw.

Goede afspraken maken over thuiswerken in coronatijd

Een groot deel van werkend Nederland werkt op dit moment van huis uit. Half maart deed premier Rutte de dringende oproep om niet naar kantoor te gaan en zoveel mogelijk thuis te werken. Als dit tot de mogelijkheden behoorde vanzelfsprekend. Half augustus vroeg Rutte opnieuw of we langer van huis uit konden werken, omdat het coronavirus in delen van het land opnieuw opbloeit. Zoals het er nu naar uit ziet, zitten we voorlopig nog wel even thuis.

Werkgevers en werknemers moeten goede en duidelijke afspraken maken omtrent thuiswerken. Voor callcentermedewerkers geldt dat deze regels bijzonder streng zijn. “We krijgen aan de lopende band klachten binnen van medewerkers die zeggen niet aan de thuiswerkvoorwaarden van hun werkgever te kunnen voldoen”, zo zegt Elly van Heemskerk van FNV Callcenters. Zij komt op voor de rechter van callcentermedewerkers.

‘Callcentermedewerkers krijgen niet doorbetaald als het internet eruit ligt’

Zo worden sommige callcentermedewerkers niet betaald als het internet bij hun thuis uitvalt. In de thuiswerkovereenkomst van Teleperformance, een callcenterbedrijf dat 6.000 medewerkers in dienst heeft, dat medewerkers het aantal minuten dat de internetverbinding eruit ligt niet uitbetaald worden. Tenzij de medewerker kan aantonen dat het niet zijn of haar schuld is, bijvoorbeeld door een regionale storing bij KPN. “Dit is om mensen te stimuleren mee te denken over een snelle oplossing”, zo laat Teleperformance in een reactie weten aan Trouw.

Daarnaast eist Teleperformance dat de internetverbinding ‘zo min mogelijk wordt verstoord’ door gezinsleden. Dat betekent dat bijvoorbeeld je partner niet op dezelfde verbinding mag werken als jij, of dat je zoon of dochter niet naar Netflix mag kijken als jij aan het werk bent. Op deze manier wil het callcenterbedrijf een “stabiele internetomgeving” creëren. “Het is niet dat we mensen die niet aan de voorwaarden voldoen gaan ontslaan”, zo vertelt een woordvoerder. Het bedrijf biedt medewerkers een vergoeding tussen de 22 en 30 euro per maand om hieraan te voldoen. “Tot nu toe hebben we hier ook nog nooit problemen mee gehad.”

‘Maatregelen zijn een inbreuk op de privacy in huis’

De meest ingrijpende maatregel is dat callcentermedewerkers verplicht zijn om de webcam in te schakelen als de leidinggevende daar om vraagt. Op deze manier wil Teleperformance kunnen controleren of mensen zich wel aan de afspraken houden. “Inloggen, uitloggen, naar de wc gaan, alles wat medewerkers doen wordt al gecontroleerd, dit doet er nog een schepje bovenop”, zo vertelt Van Heemskerk tegenover Trouw.

Volgens Pascal Besselink, arbeidsjurist bij DAS, is deze eis te verantwoorden als hij aan twee voorwaarden voldoet. Allereerst moet het om een korte periode gaan: de baas mag werknemers dus niet vragen om de webcam continu aan te laten staan. Daarnaast is het belangrijk dat de medewerker de webcam bedient en niet de baas. Zij moeten dus zelf kunnen bepalen wanneer ze de webcam kunnen in- en uitschakelen.

Van Heemskerk deelt deze mening en spreekt van een inbreuk op de privacy in huis. Het is niet de eerste keer dat FNV voor deze inbreuk waarschuwt. In april zei de vakcentrale ook al dat het verplicht aanzetten van de webcam een probleem is met de privacy. Werknemers hebben recht op privacy en thuiswerken mag niet ten koste gaan van jouw privacy, zo betoogde FNV destijds.

‘Balans tussen werk en privé is ver te zoeken’

John, een fictieve naam van een callcentermedewerker, bevestigt de strenge regels van zijn baas Teleperformance. “Er zijn collega’s die zich gedwongen voelen naar kantoor te gaan omdat ze niet aan de eisen voor het thuiswerken kunnen voldoen”, zo legt hij uit .

Dat niemand gebruik mag maken van internet als hij aan het werk is, vindt hij van de zotte. “Gelukkig ben ik single. Maar moet je voorstellen dat jouw kinderen thuis niet op het internet mogen omdat jij aan het werk bent, dat valt toch niet te verkopen?” Volgens John is de balans tussen werk en privé ver te zoeken, omdat ze altijd beschikbaar moeten zijn. Verlof aanvragen is bovendien zeer lastig. “Die thuiswerkovereenkomst komt daar nog eens bovenop en laat zien dat in deze sector alle risico’s bij de werknemer liggen. Ze claimen je voor een minimumloontje”, zo vertelt hij.

Over zijn salaris is John ook niet te spreken. “Ik krijg dan wel een thuiswerkvergoeding van 30 euro in de maand die ik besteed aan elektriciteit, mijn internetabonnement en koffie. Maar stel dat mijn computer stuk gaat, dan heb ik een probleem. Ik heb geen buffer kunnen opbouwen om de kosten voor een reparatie te kunnen dekken, en dan kan ik dus niet werken. Of ik moet bezuinigen op mijn boodschappen.”

Privacy en security redacteur
Techliefhebber pur sang: Anton is gek op alles wat met technologie en internet te maken heeft. Cybersecurity, privacy en internetcensuur hebben dan ook zijn volle aandacht. 

Meer artikelen uit het ‘Nieuws’ dossier

Reacties
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen