Serverruimte

Tech-bedrijven gebruiken data in de strijd tegen het coronavirus

Laatst bijgewerkt: 8 april 2020
Leestijd: 4 minuten, 20 seconden

Verschillende grote tech-bedrijven, zoals Google en Facebook, hebben aangekondigd dat ze willen helpen in de strijd tegen het coronavirus. De bedrijven hebben veel informatie verzameld over hun gebruikers. Ze hopen nu dat deze informatie een verschil kan gaan maken. Ze willen verschillende organisaties gaan ondersteunen in hun onderzoek naar hoe, en hoe snel, het virus zich verspreid. In het verleden hebben deze bedrijven veel kritiek moeten verduren vanwege het verzamelen van al deze informatie. Misschien hopen ze nu dat mensen van gedachten zullen veranderen.

Big data en privacy

We moeten ons bewust zijn van het feit dat wanneer we online zijn er informatie over ons gedrag wordt opgeslagen. Veel grote bedrijven, zoals Google en Facebook, verzamelen allerlei informatie over hun gebruikers. Deze data wordt dan bijvoorbeeld gebruikt door adverteerders. Hierdoor zie jij alleen advertenties die daadwerkelijk interessant voor jou zijn.

We zien de afgelopen tijd veel nieuwe applicaties verschijnen die zijn ontworpen om het coronavirus te volgen. Deze apps vragen vaak om veel persoonlijke informatie. Sommigen gaan helaas niet al te zorgvuldig om met deze gevoelige data. Afgelopen week hebben verschillende bedrijven aangekondigd dat zij de data die ze hebben verzameld gaan gebruiken in de strijd tegen het virus. We moeten ons hierbij wel bewust blijven over wat dit betekend voor onze privacy en veiligheid.

Google’s database wordt ingezet

Vrijdag publiceerde Google data die de verplaatsing van mensen liet zien in gebieden getroffen door het coronavirus. Hoe komen zij aan deze informatie? Iedereen die gebruik maakt van Google, of een van de apps van Google, heeft de optie om hun locatiegeschiedenis te delen met het bedrijf. Veel mensen kiezen ervoor om dit niet te doen, omdat zij niet willen dat ze gevolgd worden. Maar voor mensen die dit niet uitzetten betekent dit dat Google jouw locatiegegevens op kan slaan.

Het bedrijf heeft rapporten gepubliceerd over 131 verschillende landen, genaamd de Covid-19 Mobility Reports. In deze rapporten wordt de verplaatsing van mensen tijdens de lockdown vergeleken met de verplaatsing daarbuiten. Google heeft besloten om deze informatie niet alleen de delen met verschillende autoriteiten, maar ook met het algehele publiek. Ze zeggen dat ze zo transparant mogelijk willen zijn in wat ze delen met overheden. In het verleden hebben ze namelijk kritiek hebben gekregen over hun privacy beleid. Dit debat is in de afgelopen weken weer aangewakkerd, nadat verschillende corona apps zijn opgedoken die niet erg zorgvuldig omgaan met gevoelige informatie.

Privacy en veiligheid

Google heeft gezegd maatregelen te hebben genomen zodat individuen niet geïdentificeerd kunnen worden vanuit de rapporten. Deze manier van het verzamelen van gegevens kan al snel aanvoelen als spionage, dus het bedrijf moet erg voorzichtig zijn. Yves-Alexandre de Montjoye, een academicus in een privacy groep aan Londen’s Imperial College, zegt dat Google goede stappen heeft gezet om de risico’s rondom de privacy te verkleinen. Maar hij zei ook dat Google eigenlijk meer informatie over de technische kant moet verstrekken. Hiermee kunnen buitenstaanders onderzoeken of het daadwerkelijk veilig is.

Iedereen kan de rapporten inzien, omdat ze online zijn geplaatst. In de meeste rapporten kun je specifieke informatie vinden over een bepaalde regio. Google biedt daarbij dan een PDF, die je kunt uitprinten en mee kunt nemen.

Facebook gaat Google achterna

Facebook heeft ook zijn locatiegegevens gedeeld met onderzoekers in verschillende landen. Deze data is alleen beschikbaar via Data for Good, een programma dat is opgezet in 2017. Dit programma verleent alleen toegang aan universiteiten en non-profit organisaties. Facebook heeft nu besloten dit programma uit te breiden. Ze gaan drie nieuwe kaarten aanbieden waarmee voorspeld kan worden waar het virus zich naartoe verplaatst. De kaarten zullen ook aantonen of mensen daadwerkelijk thuis blijven. De gegevens voor al deze informatie zal worden verzameld in de Facebook app.

Voor sommige gebruikers van de app in de VS zal er nu een pop-up verschijnen met het verzoek om een vragenlijst in te vullen over ziekteverschijnselen. Deze vragenlijst is opgezet door het Delphi epidemiologie centrum in Pittsburgh, Pennsylvania. Het onderzoek is onderdeel van en project om het virus in kaart te brengen zodat medische hulpmiddelen naar de juiste plaats gebracht kunnen worden. De onderzoekers hebben uitgelegd dat zij niet met Facebook zullen communiceren over individuele vragenlijsten. Ook zal Facebook geen informatie over personen zal delen met hen.

Helpt het echt?

Grote bedrijven proberen allemaal hun steentje bij te dragen in deze noodsituatie. Fabrieken gooien hun volledige productielijn om, om te voorzien in alle extra vraag vanuit de medische wereld. Maar ook het delen van locatiedata lijkt de gezondheidszorg te helpen. Aan de hand van deze informatie weten ze waar mensen daadwerkelijk thuis blijven en waar niet. Hierdoor kunnen ze gerichter zijn in het uitgeven van hun informatie. Hopelijk kan het verloop van het virus ook zo goed mogelijk in kaart worden gebracht, zodat er meer levens gered kunnen worden.

Doordat er nu ook iets positiefs volgt uit deze data verzameling, is het risico wel dat een deel van het werk van voorvechters van privacy bescherming misschien ongedaan wordt gemaakt. Doordat de privacy discussie ook werd opgepakt door de media werden mensen bewust van wat er gebeurde met hun informatie. Nu er ook voordelen aan deze data verzameling zitten kan het zijn dat de gevolgen voor bedrijven minder zwaar zullen zijn.

Cybersecurity analist
David is cybersecurity analist en een van de oprichters van VPNgids.nl. Geïnteresseerd in het fenomeen van de ‘digitale identiteit’, met speciale aandacht voor het recht op privacy en bescherming van persoonsgegevens.

Meer artikelen uit het ‘Nieuws’ dossier

Reacties
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen