Schade door datingfraude in twee jaar tijd verdubbeld

Man en vrouw houden elkaars hand vast

De financiële schade als gevolg van datingfraude is de afgelopen twee jaar bijna verdubbeld. Dit jaar zijn alle slachtoffers gezamenlijk voor bijna 7 miljoen euro opgelicht. De fraudeurs gaan daarbij steeds geraffineerder te werk.

Dat bevestigt de Fraudehelpdesk tegenover het Algemeen Dagblad (AD).

Slachtoffers gemiddeld 30.000 euro lichter

Tanya Wijngaarde, woordvoerster bij de Fraudehelpdesk, vertelt dat er dit jaar 544 meldingen van datingfraude zijn binnengekomen. Bij 218 mensen (40 procent) leidde deze vorm van fraude daadwerkelijk tot schade. Gezamenlijk gingen de slachtoffers voor bijna 7 miljoen euro  het schip in met cybercriminelen. Gemiddeld waren ze 30.000 euro per persoon kwijt.

Dat is goed voor bijna een verdubbeling van het schadebedrag in twee jaar tijd. In 2019 kwam de financiële schade uit op ruim 3,7 miljoen euro. Ieder slachtoffer werd toen voor gemiddeld 17.000 euro belazerd. Soms lopen de schadebedragen door datingfraude op tot honderdduizenden euro’s, zo benadrukt de Fraudehelpdesk.

Geld kwijt door nepbelegging

Om succesvol een slaatje te slaan uit verliefde slachtoffers, gaan internetcriminelen steeds gewiekster en geraffineerder te werk. Simpelweg om geld vragen is een doorzichtige tactiek, eentje die de meeste mensen direct door hebben. Oplichters verzinnen daarom allerlei andere manieren om mensen te bedonderen, bijvoorbeeld via nepvideo’s of nepbeleggingen.

“Niet iedereen laat zich meer in de luren leggen door een noodkreet om financiële hulp, en dus vragen oplichters niet altijd meer om geld, maar vertellen ze bijvoorbeeld quasinonchalant hoe ze zelf rijk van een bepaalde belegging werden. Als hun slachtoffers nieuwsgierig worden en ook gaan beleggen, blijkt het hele fonds fake en is hun geld weg”, zo vertelt Wijngaarde tegenover het AD.

Cybercriminelen maken handig gebruik van het internet om slachtoffers te maken. Ze maken nepprofielen aan en kiezen voor foto’s met daarop knappe mannen of vrouwen. Via datingapps als Grindr en Tinder of sociale media benaderen de oplichters hun potentiële slachtoffers. Als iemand toehapt, dan beginnen de oplichtingspraktijken.

Tips om datingfraude te voorkomen

Fraudeurs die via datingapps slachtoffers maken, zijn geen domme jongens. Voordat ze hun doelwit benaderen, doen ze eerst grondig research. Ze bestuderen hun profielen op sociale media en raadplegen via internet allerlei openbare bronnen. Daarnaast is datingfraude een vorm van fraude die vaak een lange adem vergt. Om geld te verdienen moeten oplichters geduldig zijn.

Om te voorkomen dat jij het volgende slachtoffer wordt van datingfraude, zijn er een aantal tips die je in acht kunt nemen. Om te beginnen kun je via Google Reverse Image Search controleren of de profielfoto niet van een ander is gestolen. Als je dezelfde foto op meerdere websites tegenkomt, kan dat een aanwijzing zijn dat er iets niet in de haak is.

Voldoet de prins op het witte paard aan al jouw verwachtingen? Dan is het mogelijk te mooi om waar te zijn. Begint degene aan de andere kant ineens over geldzaken of een ‘doodzieke moeder’, kan dat een aanwijzing zijn dat hij (of zij) enkel op jouw geld uit is. Zeker als deze persoon meer dan eens om geld vraagt. Heeft degene telkens een smoesje klaarstaan waarom hij niet kan afspreken? Mogelijk is dat een tactiek om het slachtoffer aan het lijntje te houden.

Het beste advies is wellicht om geen geld over te maken naar mensen die je niet persoonlijk kent. De kans dat je dan financieel opgelicht wordt, is hierdoor een stuk kleiner. Mocht je onverhoopt toch het slachtoffer worden van datingfraude, doe dan altijd aangifte bij de politie. Zo kan de politie een dossier tegen de oplichter opbouwen. De kans is namelijk groot dat jij niet het enige slachtoffer bent.

Fraudehelpdesk lanceert bewustwordingscampagne tegen datingfraude

Om mensen bewust te maken van datingfraude, lanceerde de Fraudehelpdesk eind vorig jaar de campagne ‘Verliefd op de persoon? Of op het profiel?’. Daarvoor werkte de instantie samen met het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV), het ministerie van Justitie en Veiligheid en Slachtofferhulp Nederland. Tevens deed de Fraudehelpdesk een beroep op Match Group, een bedrijf dat meerdere datingsite in zijn portfolio heeft, om het onderwerp onder de aandacht te brengen onder veertig-plussers.

Techredacteur
Techliefhebber pur sang: Anton is gek op alles wat met technologie en internet te maken heeft. Cybersecurity, privacy en internetcensuur hebben dan ook zijn volle aandacht. Meer over Anton.
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen