Politiecampagne Gamechangers wegens succes verlengd

Politiecampagne Gamechangers wegens succes verlengd

Laatst bijgewerkt: 20 mei 2020
Leestijd: 2 minuten, 41 seconden

Wegens daverend succes heeft de politie besloten om de online campagne Gamechangers te verlengen. Met de site, die in het teken staat van online veiligheid, probeert de politie jongeren tussen de 12 en 18 jaar oud te bereiken. Het doel is om deze doelgroep op het rechte pad te houden. De campagne wordt verlengd tot 1 juni.

Dat schrijft de politie op haar website.

Verveling

Op 21 april jongstleden startte de politie met de online campagne Gamechangers. Hiermee trachtte de politie om contact te maken met de jeugd tussen de 12 en 18 jaar. Waarom specifiek deze doelgroep? Omdat zij relatief vaak via het internet strafbare feiten plegen. Volgens Floor Jansen, strategisch-adviseur van het Team High Tech Crime, de cyberunit van de Nationale Politie, zijn sommigen van hen “maar één klik verwijderd van cybercrime”. Daarom is het volgens Jansen belangrijk om hier bovenop te zitten.

“De campagne past in de daderpreventiestrategie van de politie. Jongeren weerbaar maken om te voorkomen dat ze digitale daders worden. Ze zijn online namelijk vaak maar een klik verwijderd van cybercrime, zoals hacken, phishing en DDoS-aanvallen. Als je verkeerde dingen doet, begeef je je mogelijk (onbewust) op het criminele pad. Met deze campagne willen we jongeren helpen van dat pad weg te blijven”, zo vertelt Jansen.

Waarom jongeren zich bezighouden met cybercrime, heeft volgens Jansen met verveling te maken. “Jongeren zijn dan geneigd de grenzen op te zoeken. Ze gaan op zoek naar uitdagingen, maar dat kunnen de verkeerde uitdagingen zijn”, aldus Jansen. Nu de jeugd door de coronacrisis noodgedwongen thuis zit, is de kans groot dat de verveling toeslaat. Tevens zijn ze door de pandemie steeds meer online te vinden.

In een interview met EenVandaag vertelde Jansen onlangs dat ze zich grote zorgen maakt: ze vreest dat de jongeren niet in de gaten hebben wat de consequenties van hun daden zijn. “Een toename van DDoS-aanvallen betekent meer schade. En als hier jongeren achter zitten, betekent het ook dat steeds meer jongeren een strafblad krijgen. En straks moeite hebben met vinden van een baan. Terwijl het potentieel IT-talent is, dat je juist wilt behouden voor onze samenleving.”

Digitale puzzels

De Gamechangers website bestond aanvankelijk uit een viertal online challenges. Inmiddels zijn dat er zes. Jongeren kunnen kennis opdoen over ethisch hacken en deze in praktijk brengen met diverse hackopdrachten. Gamers konden het tegen de dames en heren van de politie opnemen in een potje FIFA. De winnaars van de uitdagingen krijgen een goodiebag, gaming stoel of een waardebon. Daarnaast houdt de politie een dag die in het teken staat van cybercrime, waar zij van harte welkom zijn.

“De challenges zijn stuk voor stuk digitale puzzels, waarbij je op zoek gaat naar aanwijzingen in codes om iets op te lossen. Als voorbereiding op het echte cybersecurity werk, namelijk het veiliger maken van software”, aldus Jansen.

Succes

Volgens de politieagente is de Gamechangers campagne een groot succes. “We weten deze jongeren naar ons online platform te halen. Een aantal van hen doet ook mee met de digitale challenges en een speciale FIFA cup. Via de challenges worden jongeren uitgedaagd en leren ze hoe ze cybercrime kunnen herkennen en hoe zij zich kunnen bekwamen in het ethisch hacken binnen een beveiligde omgeving”, zo vertelt Jansen. Daarom wordt de campagne voortgezet tot 1 juni.

Tech-journalist
Techliefhebber pur sang: Anton is gek op alles wat met technologie en internet te maken heeft. Cybersecurity, privacy en internetcensuur hebben dan ook zijn volle aandacht. 

Meer artikelen uit het ‘Nieuws’ dossier

Reacties
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen