Vrouw wordt beroofd van haar smartphone door man met een pistool

Overheid lanceert online loket voor slachtoffers misdrijf

Laatst bijgewerkt: 16 november 2020
Leestijd: 3 minuten, 24 seconden

Het ministerie van Justitie en Veiligheid heeft in samenwerking met diverse organisaties een online portaal opgericht voor de slachtoffers van een misdrijf. Op de website MijnSlachtofferzaak.nl vinden zij alle berichten, rapporten en andere vormen van communicatie tussen verschillende instanties op één plek. Niet alleen wordt alles overzichtelijk bewaard, maar slachtoffers kunnen tevens het verloop van een zaak volgen.

Dat schrijven de Rijksoverheid en het Openbaar Ministerie in een persbericht.

Alle correspondentie van een zaak op één centrale plek

Een beroving, geweldsmisdrijf, diefstal, seksueel geweld, cyberpesten: slachtoffers gaan vaak door een emotionele hel om het misdrijf te verwerken en een plaats te geven in hun leven. Dat ze in sommige gevallen ook met tal van instanties te maken krijgen die hulp proberen te bieden, maakt dit proces er niet altijd makkelijker op. Zeker niet als het om een groot aantal instellingen gaat. En als slachtoffers dan iets willen weten over hun zaak, dan is het door het woud aan instanties lastig om daar een antwoord op te krijgen.

Genoeg is genoeg, zegt het ministerie van Justitie en Veiligheid vandaag. Om slachtoffers te ontzorgen heeft het ministerie in samenwerking met de politie, het Openbaar Ministerie, Slachtofferhulp Nederland, Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) en Schadefonds Geweldsmisdrijven een online loket opgericht: MijnSlachtofferzaak.nl. Daar kunnen slachtoffers berichten van de betrokken organisaties bij hun zaak eenvoudig terugvinden. Aan de hand van een tijdlijn zien ze in een oogopslag het verloop van de zaak.

‘Weer een stap gezet om slachtoffers te ontzorgen’

Volgens Sander Dekker, minister voor Rechtsbescherming, is het een goede zaak dat slachtoffers voortaan bij één online loket terecht kunnen met hun vragen over hun zaak. “Slachtoffers van bijvoorbeeld geweld, fraude of stalking hebben al genoeg aan hun hoofd”, zo stelt de minister. “Ze krijgen te maken met verschillende organisaties die allemaal hun eigen stukje informatie sturen waardoor je al snel het overzicht kan kwijtraken. We moeten het voor slachtoffers makkelijker maken in plaats van moeilijker. Daarom ben ik blij dat we met MijnSlachtofferzaak weer een extra stap hebben kunnen zetten om die mensen met een heftige ervaring een beetje te ontzorgen.”

Ramon Arnhem, districtschef politie IJsselland, vult de minister aan. “Wij vinden het als politie belangrijk dat slachtoffers snel geïnformeerd worden over hun zaak. Er kunnen vragen zijn als: heeft de politie al onderzoek gedaan? Is er al een verdachte in beeld? Is er misschien al een verdachte opgepakt? Vragen die het slachtoffer bezighouden. Wij zijn in ieder geval blij dat we, niet meer alleen als politie, maar nu samen met onze partners in het veiligheidsdomein een digitaal loket hebben gecreëerd waar slachtoffers al hun informatie in één keer kunnen terugvinden. ”

De districtschef benadrukt dat het online loket niet alleen belangrijk is voor slachtoffers, omdat het hen rust biedt. Ook voor de politie is het digitale portaal van belang om hun dienstverlening te verbeteren en verder te professionaliseren.

Online portaal verbetert de positie van slachtoffers in het strafproces

Om in te loggen op MijnSlachtofferzaak.nl hebben gebruikers een DigiD nodig. De correspondentie met de betrokken organisaties, informatie over de rechten van slachtoffers, de hulp die zij kunnen krijgen en wat de verschillende organisaties voor slachtoffers doen: alle informatie staat centraal en overzichtelijk bij elkaar.

De Justitiële Informatiedienst verzorgt de techniek achter het portaal. Medewerkers houden de laatste technologische ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. Ze bekijken of het in de toekomst mogelijk is om extra functionaliteiten te ontwikkelen voor het digitale loket, en of nabestaanden van het slachtoffer van een dodelijk geweldsdelict via het portaal de zaak kunnen volgen.

De ontwikkeling van MijnSlachtofferzaak.nl is onderdeel van de Meerjarenagenda Slachtofferbeleid van het ministerie van Justitie en Veiligheid om de positie van slachtoffers in het strafproces te verbeteren. Daarin staan plannen zoals een verschijningsplicht voor verdachten van ernstige gewelds- en zedenmisdrijven en spreekrecht voor slachtoffers tijdens tbs-verlengingszittingen. Daarnaast heeft de politie onlangs meer personeel toegewezen gekregen om slachtoffers de bescherming te geven die ze nodig hebben. Een andere ambitie van de Meerjarenagenda is om het aantal slachtoffercoördinatoren die ondersteuning bieden tijdens een strafzaak te verdubbelen.

 

Privacy en security redacteur
Techliefhebber pur sang: Anton is gek op alles wat met technologie en internet te maken heeft. Cybersecurity, privacy en internetcensuur hebben dan ook zijn volle aandacht. 

Meer artikelen uit het ‘Nieuws’ dossier

Reacties
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen