Na de Tweede Kamer heeft dinsdag ook de Eerste Kamer ingestemd met een wetsvoorstel dat doxing strafbaar stelt. Het voorstel regelt dat het delen van persoonsgegevens en andere privacygevoelige informatie voor intimiderende doeleinden bestraft kan worden met een gevangenisstraf of een geldboete. De nieuwe wetgeving treedt op 1 januari 2024 in werking.
Het wetsvoorstel is dinsdag met algemene stemmen aangenomen in de Senaat.
Tweede Kamer akkoord met wetsvoorstel om doxing strafbaar te stellen
Doxing is een fenomeen waarbij een kwaadwillende persoonlijke gegevens van een ander verspreidt, zoals een woonadres, telefoonnummer, identiteitsbewijs of foto’s van kinderen. Op deze manier probeert hij de persoon in kwestie angst aan te jagen, te intimideren of bedreigen met geweld. Door iemands privacygevoelige gegevens openbaar te maken, kun je anderen op het idee brengen het recht in eigen handen te nemen. Dat maakt het verschijnsel zo gevaarlijk.
Het wetsvoorstel -dat voluit ‘Strafbaarstelling gebruik persoonsgegevens voor intimiderende doeleinden’ heet- werd in de zomer van 2022 naar de Tweede Kamer gestuurd. Afgelopen februari stemde een meerderheid van de Kamer in met het voorstel.
Bij het debat diende de VVD een amendement in om de strafmaat voor doxing te verhogen. Wie privégegevens van een ander deelt op internet met als doel om die persoon te intimideren, riskeert een gevangenisstraf van maximaal twee jaar of een geldboete in de vierde categorie, die kan oplopen tot 22.500 euro.
Eerste Kamer kritisch over handhaving en uitvoerbaarheid
Dinsdag, de laatste vergaderdag van de Senaat voor het zomerreces, debatteerde de Eerste Kamer over het wetsvoorstel om doxing strafbaar te stellen. Ook hier werd het wetsvoorstel met algemene stemmen aangenomen. Maar dat ging niet zonder slag of stoot.
Diverse Senatoren hadden nog vragen over onder meer de handhaafbaarheid en uitvoerbaarheid van het wetsvoorstel. Gert-Jan Oplaat (BBB) vroeg zich af of het ministerie van Justitie en Veiligheid wel klaar is voor de invoering van het voorstel. “Als je je hoofd boven het maaiveld uitsteekt, ga je genadeloos aan de digitale schandpaal”, zo zei hij tijdens het debat.
Madeleine van Toorenburg (CDA) waarschuwde dat het niet altijd mogelijk zal zijn om te achterhalen wie andermans privégegevens openbaar heeft gemaakt. Ze vroeg aan de demissionair minister Dilan Yeşilgöz-Zegerius van Justitie en Veiligheid wie er dan strafbaar is. Verder vroeg ze zich af hoe het Openbaar Ministerie en de politie omgaan met iemand die ‘ik bedoelde het niet zo’ als verdediging aanvoert.
Ministerie gaat wetsvoorstel na twee jaar evalueren
Demissionair minister Yeşilgöz-Zegerius bedankte de Senatoren dat ze tijd maakten om de strafbaarstelling van doxing nog vóór het zomerreces te bespreken. Ze verzekerde de Eerste Kamer dat het Openbaar Ministerie en de politie de middelen hebben om op te treden tegen doxing. Vanaf de inwerkingtreding wordt het aantal meldingen gemonitord.
Na twee jaar evalueert het ministerie van Justitie en Veiligheid hoe de uitvoering van de wet in de praktijk uitpakt. Tot slot beloofde de minister om rond de inwerkingtreding actief te communiceren met sociale media en andere online platforms over de nieuwe wetgeving. Zij kunnen dan besluiten om zelf in actie te komen tegen mensen die zich schuldig maken aan doxing.
