NS trein

NS wil wifitracking gebruiken om vrije zitplaatsen in kaart te brengen

Laatst bijgewerkt: 8 juni 2020
Leestijd: 2 minuten, 28 seconden

De NS wil wifitracking gaan inzetten om zo in de NS-app weer te kunnen geven waar nog vrije zitplaatsen zijn. Hoewel het hulpmiddel erg handig zou zijn voor reizigers die op zoek zijn naar een zitplaats in een drukke trein, zijn er wel enkele privacy bezwaren. “Wij realiseren ons dat het een beladen ­onderwerp is als het gaat om privacy”, zo zegt Udo Oelen, Chief Privacy Officer bij de NS tegen dagblad Trouw.

Zitplaatszoeker

De NS wacht nog met het invoeren van wifitracking tot zij toestemming heeft van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). “De vraag is vervolgens hoe snel het geïmplementeerd kan worden”, aldus Oelen. De huidige zitplaatszoeker van de NS laat vaak nog te wensen over. Volgens Oelen zitten er in de meeste moderne treinen in elke stoel een sensor. Daardoor kun je zien waar er nog vrije zitplaatsen zijn. “Maar de huidige treinen van de NS hebben die sensoren niet”, zo moet de privacy officer toegeven.

Om nu een beeld te krijgen van het aantal vrije plaatsen in de trein, maakt de NS gebruik van gewichtsensoren in de sporen. Oorspronkelijk zijn deze voor goederentreinen bedoeld, maar worden nu dus ook ingezet voor personentreinen. Bovendien werkt deze methode ook niet nauwkeurig, zo weet Oelen. “Voor ons is het van belang deze informatie te ontsluiten zodat mensen zich beter over de trein verdelen en de zitplaatskans hoger wordt. Ook voor de veiligheid is het beter als massa’s mensen zich over de trein verspreiden.”

Wifitracking en privacy

De NS wil de zitplaatszoeker verbeteren door gebruik te maken van de wifi-signalen van onze smartphones. Bij wifitracking wordt gebruik gemaakt van het MAC-adres van mobiele telefoons. Omdat het MAC-adres te koppelen is aan de gebruiker van de telefoon, gaat het hier om persoonsgegevens. Persoonsgegevens mogen volgens de privacywet niet zomaar verzameld worden. Het is dan ook niet gek dat de AP eerst naar deze werkwijze moet kijken voordat deze zomaar ingevoerd wordt. De NS geeft aan dat ze maatregels hebben genomen om ervoor te zorgen dat het onder rechtmatige gegevensverwerking valt.

“We willen waarborgen dat het mac-adres van de telefoon wel geteld wordt door de sensor, maar dat dit mac-adres niet echt wordt geregistreerd”, zo vertelt Oelen. “De NS wil niemand volgen, maar alleen weten hoe druk het uiteindelijk wordt in zo’n trein.”

Wifitracking op stations

Wifitracking wordt op sommige stations in Nederland al gebruikt om zo de reizigersstromen te analyseren. Wanneer dit gebeurt staat er bij de ingang van een station een bordje. In de privacyverklaring van de NS kun je terug vinden dat ze hierbij gebruik maken van het mac-adres van je mobiel. Om de privacy van reizigers te bewaken worden deze adressen direct gehashed waardoor ze als een tekenreeks naar de server worden verstuurd. Dit zou ervoor moeten zorgen dat geen gevaar is voor de privacy van de NS-reizigers.

Eerder dit jaar kwam aan het licht dat veel Nederlandse gemeentes nog altijd gebruikmaken van wifitracking, en zo de privacy van burgers in gevaar brengen.

Tech-journaliste
Tove is reeds sinds 2017 als cybersecurity-redacteur betrokken bij VPNgids. Sinds 2019 is zij tevens coördinator voor het cybersecurity-nieuws dat op de website verschijnt.

Meer artikelen uit het ‘Nieuws’ dossier

Reacties
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen