Logo van ING bij een filiaal in Hanover

ING verhoogt activering overboeklimiet tot 4 uur

Laatst bijgewerkt: 9 november 2020
Leestijd: 4 minuten, 20 seconden

ING treft maatregelen tegen cybercriminelen en oplichters. Als een klant van de bank de overboeklimiet van zijn of haar rekening verhoogt, duurt het 4 uur voordat deze daadwerkelijk actief is. Op deze manier wil de bank klanten meer tijd geven om te controleren of het verhaal dat de daders ophangen klopt.

Dat schrijft de ING op haar website.

Cybercriminelen gebruiken steeds creatievere oplichtingstrucs

Cybercriminelen zijn soms uiterst creatief in hoe zij geld afhandig willen maken van nietsvermoedende slachtoffers. Begin dit jaar probeerden ze mensen op te lichten door ze wijs te maken dat ze een ‘antibacteriële bankpas’ moesten aanvragen. Op deze pas zou het coronavirus zich niet kunnen nestelen en kunnen mensen het virus ook niet overdragen of zelf oplopen. Andere oplichters probeerden mensen te overtuigen dat ze hun bankpas met pincode moesten opsturen naar een adres. Zodra deze was aangekomen kregen ze een nieuwe, veiligere pas. Je voelt waarschijnlijk al aan je water dat dit een oplichtingstruc was.

Het is al lang niet meer zo dat oplichters zich puur richten op senioren: vandaag de dag is iedereen een potentieel doelwit. Banken beseffen dit en treffen maatregelen om het zo cybercriminelen zo lastig mogelijk te maken. De ING doet dit door de wachttijd van de overboeklimiet te verhogen.

Steeds meer ING-klanten slachtoffer van telefoonspoofing

De ING heeft gemerkt dat steeds meer klanten de dupe zijn van telefoonspoofing. Oplichters bellen naar klanten van de bank en zeggen dat ze daar werken. De zwendel komt overtuigend over, omdat het telefoonnummer en de naam van de ING op het display van de smartphone van hun slachtoffers verschijnt. Ontvangers denken zodoende dat ze daadwerkelijk iemand van de bank aan de lijn hebben.

Vervolgens krijgen ze te horen dat ze geld moeten overmaken naar een speciale ‘kluisrekening’, omdat hun bankrekening gehackt zou zijn. Zodra de aanval is afgeslagen, wordt het geld weer teruggeboekt naar de originele rekening. Als het om forse bedragen gaat, vragen de oplichters aan hun slachtoffers om hun overboeklimiet te verhogen. Daardoor kunnen ze hogere bedragen overschrijven van de ene naar de andere rekening.

Voor sommigen klinkt het bovenstaande verhaal mogelijk geloofwaardig. Het is echter allemaal flauwekul en niets meer dan een ordinaire poging om geld af te troggelen van nietsvermoedende slachtoffers. En als het doelwit de overboeklimiet verhoogt, ligt het schadebedrag ook een stuk hoger.

ING denkt met langere wachttijd activering overboeklimiet telefonische oplichting tegen te gaan

ING heeft besloten om dit niet langer met lede ogen aan te kijken. Klanten die vanaf nu een hoger bedrag willen overmaken, moeten voortaan 4 uur wachten voordat de verhoogde limiet actief is. De gedachte hierachter is dat klanten die telefonisch benaderd worden door een ‘medewerker’ van de bank, langer de tijd hebben om het verhaal van deze persoon te controleren.

“We snappen dat langer wachten voordat je een betaling kunt doen soms onhandig is. Maar we hebben dit gedaan om het (telefonische) oplichters moeilijker te maken”, zei schrijft de ING op haar website. Door een langere wachttijd op te leggen voordat de overboeklimiet actief is, denkt de bank veel gevallen van telefonische oplichting te kunnen voorkomen.

Bel bij twijfel de Alarmlijn

De ING geeft een belangrijke tip mee: medewerkers zullen klanten nooit telefonisch benaderen met de vraag om de overboeklimiet te verhogen. “Het is goed om te weten dat we je nooit vragen om geld over te maken naar een onbekende rekening bij een andere bank. En ook niet om je limiet te verhogen. Krijg je zo’n telefoontje of twijfel je? Hang dan direct op en bel onze Alarmlijn”, aldus de ING.

ING zegt de wachttijd bewust te hebben verhoogd naar 4 uur. “Van slachtoffers horen we dat de oplichters ze heel lang aan de lijn houden en op hen in blijven praten. Soms wel meer dan 2 uur! Een kleinere verhoging van de wachttijd, naar bijvoorbeeld 1 of 2 uur, is dus niet voldoende”, zo stelt de bank. Omdat het iedereen kan overkomen heeft de ING besloten dat de maatregel voor iedereen geldt. Overweeg je een auto, keuken of andere dure aankoop te doen, verhoog dan op tijd de overboeklimiet van je rekening.

Ook Knab treedt harder op tegen cybercriminelen

ING is niet de enige bank die maatregelen neemt tegen cybercriminelen en oplichters. Knab deed eind oktober hetzelfde. De online bank constateerde een “acute toename van criminele pogingen” om inloggegevens van klanten te ontfutselen. Daarvoor maakten de daders gebruik van phishing. Slachtoffers krijgen dan bijvoorbeeld een e-mail, sms’je of WhatsApp-bericht met het verzoek om in te loggen. De bijgaande link in het bericht is echter een malafide URL die alles registreert wat je invoert op de pagina waar je naartoe geleid wordt.

Om oplichters te slim af te zijn, heeft de bank 3 maatregelen getroffen. In de eerste plaats kunnen klanten binnenkort niet langer betaalopdrachten bevestigen via de cardreader van de bank, maar alleen nog maar via de Knab app. Verder heeft Knab de daglimiet voor overboekingen verlaagd van 100.000 euro naar 50.000 euro. Klanten die hogere bedragen willen overboeken moeten een chat openen via de Knab app of de klantenservice bellen.

Tot slot worden niet langer alle overboekingen als Instant Payment behandeld. Overboekingen worden dan niet binnen vijf seconden verwerkt, maar binnen één werkdag. Verdachte transacties kunnen op deze manier makkelijker worden stopgezet.

Privacy en security redacteur
Techliefhebber pur sang: Anton is gek op alles wat met technologie en internet te maken heeft. Cybersecurity, privacy en internetcensuur hebben dan ook zijn volle aandacht. 

Meer artikelen uit het ‘Nieuws’ dossier

Reacties
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen