helpdesk

Helpdeskfraude zorgt in twee jaar voor 5,3 miljoen aan schademeldingen bij banken

Laatst bijgewerkt: 14 juli 2020
Leestijd: 2 minuten, 13 seconden

ABN AMRO, ING, Rabobank en de Volksbank hebben 5,3 miljoen euro aan meldingen van helpdeskfraude binnengekregen in de afgelopen twee jaar. De banken melden de gevallen van helpdeskfraude vanaf maart 2018 bij het OM. NU.nl kreeg de cijfers via het OM in handen.

Wat is helpdeskfraude?

Helpdeskfraude is een veelvoorkomende vorm van oplichting waarbij de cybercriminelen zich voordoen als medewerkers van de helpdesk van een bedrijf. Vaak proberen ze via de telefoon mensen ervan de overtuigen om hen toegang te geven tot hun computer. Wanneer dit lukt sluizen ze geld van de bankrekening van hun slachtoffer door naar hun eigen rekening. Meestal doen de criminelen alsof ze voor grote bedrijven als Microsoft werken om op deze manier het vertrouwen te winnen.

Ook komen er regelmatig klachten binnen dat criminelen zich voordoen als bankmedewerker. Een veelgehoorde smoes is dat de bankrekening van de slachtoffers ie gehackt en dat een grote som geld is buitgemaakt. Om de rest van het spaargeld te beschermen, moet het geld onmiddellijk op een veilige ‘kluisrekening’ overgemaakt worden. Wat de slachtoffers niet weten is dat zo’n rekening helemaal niet bestaat en deze beheerd wordt door criminelen. Als het geld eenmaal is overgemaakt, kunnen de slachtoffers vaak fluiten naar hun geld.

Miljoenen schade

De ABN AMRO, ING, Rabobank en Volksbank gaven de afgelopen twee jaar aan het OM door hoe vaak er bij hen melding werd gemaakt van dergelijke fraude. In het jaar 2018 meldden 1.732 mensen bij de vier banken dat ze slachtoffer van helpdeskfraude waren geworden. Samen verloren zij 2,4 miljoen euro aan de oplichters. Het afgelopen jaar telde aanzienlijk meer slachtoffers, namelijk 3.099 mensen. Zij werden in totaal voor 2,9 miljoen euro opgelicht. Bij elkaar opgeteld gaat het dus om 4.831 slachtoffers die voor 5,3 miljoen euro zijn opgelicht.

Waarschijnlijk zijn er nog veel meer mensen op deze wijze slachtoffer van fraude geworden, zo zegt Berend Jan Beugel van de Betaalvereniging. “Dit zijn de cijfers die we met zekerheid kunnen melden”, zo vertelt hij. De cijfers zijn slechts een indicatie, omdat lang niet iedereen melding maakt wanneer ze slachtoffer worden van dit soort scams. Veel mensen schamen zich wanneer hen zoiets overkomt. Toch is het slim om altijd melding te maken omdat je misschien wel een deel van je geld terug kunt krijgen en kunt helpen bij de aanpak van dergelijke criminelen.

Online aangifte doen van helpdeskfraude

Om de drempel te verlagen kwam de politie twee weken terug met het nieuws dat mensen nu ook online aangifte kunnen doen van helpdeskfraude. Zo hoopt de politie het makkelijker te maken voor burgers om aangifte te doen van dergelijke misdrijven. Hoe meer informatie zij kunnen verzamelen, hoe groter de kans is dat de criminelen die hierachter zitten gepakt kunnen worden.

Tech-journaliste
Tove is reeds sinds 2017 als cybersecurity-redacteur betrokken bij VPNgids. Sinds 2019 is zij tevens coördinator voor het cybersecurity-nieuws dat op de website verschijnt.

Meer artikelen uit het ‘Nieuws’ dossier

Reacties
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen