politie

Aangifte doen van cybercrime kan voortaan online

Laatst bijgewerkt: 8 juli 2020
Leestijd: 3 minuten, 12 seconden

Slachtoffer van cybercrime? Dan hoef je voortaan niet langer naar het politiebureau om aangifte te doen. Vanaf vandaag is mogelijk om online aangifte te doen van helpdeskfraude. Ook aangifte van andere vormen van cybercrime willen ze binnenkort online mogelijk maken. Op deze manier hopen ze aangifte doen laagdrempeliger te maken.

Dat kondigt de politie aan op haar website. Uit onderzoeken en enquêtes blijkt namelijk dat mensen minder bereid zijn om aangifte te doen als ze op internet zijn opgelicht door cybercriminelen of hackers in vergelijking met traditionele criminaliteit.

Helpdeskfraude

Helpdeskfraude is een venijnige vorm van phishing waarbij criminelen zich voordoen als medewerkers van een helpdesk. Zo zeggen ze bijvoorbeeld voor een softwarebedrijf te werken en je te kunnen helpen met computerproblemen. Wanneer je in hun val trapt en persoonlijke informatie aan ze doorgeeft, gebruiken de criminelen dit bijvoorbeeld om geld van je rekening te halen. Slachtoffers kunnen door dit soort fraude veel geld verliezen.

In 2017 ontving de politie 1.900 meldingen van helpdeskfraude. In 2018 daalde dat naar 1.600 meldingen. Afgelopen jaar lag het aantal helpdeskfraudemeldingen op hetzelfde niveau. Om daders te pakken te krijgen, is het belangrijk dat de politie zoveel mogelijk actuele informatie over hun handelswijzen binnenkrijgt. Daarom legt de politie de drempel lager in de hoop dat meer slachtoffers aangifte hiervan doen.

Anderen vormen van cybercrime

De politie geeft aan dat zij binnenkort burgers ook de mogelijkheid willen bieden om online aangifte te doen van andere vormen van online oplichting. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan ransomware. Het komt steeds vaker voor dat bedrijven of organisaties worden getroffen door ransomware, waarbij al hun documenten op slot worden gezet totdat ze hebben betaald aan de criminelen. Zelfs als de slachtoffers het gevraagde losgeld betalen, is het niet zeker dat ze weer toegang tot hun bestanden of computers krijgen.En wie zegt dat de daders het in de toekomst niet nog een keer proberen? Ze weten immers dat het slachtoffer bereid is om te betalen voor zijn data.

Update (juli 2020): minister van Justitie en Veiligheid Ferd Grapperhaus en het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) roepen verzekeraars en slachtoffers om geen losgeld te vergoeden of betalen aan criminelen die ransomware hebben geïnstalleerd. Door te betalen ontmoedig je hackers niet, maar geef je cybercriminaliteit juist een stimulans. “Er is geen enkele garantie dat de sleutel (decryptor) of het wachtwoord aan u wordt overhandigd nadat u het gevraagde losgeld heeft betaald. Daarnaast zijn er cases bekend waarbij na betaling hetzelfde slachtoffer nogmaals werd geraakt”, zo zegt het NCSC. Volgens minister Grapperhaus hebben mensen hun eigen verantwoordelijkheid om zich te beschermen tegen cyberaanvallen.

Cybercriminelen in de kraag vatten

Het kan soms erg lastig zijn om de daders van online misdrijven te vinden omdat zij zich vaak anoniem weten te houden. Toch is er wel degelijk iets wat de politie in zulke gevallen kan doen. Aangiftes van zoveel mogelijk slachtoffers helpen hier enorm bij. De politie kan dan sneller een onderzoek starten en vervolgens overgaan op opsporing en vervolging van de criminelen. Ook kunnen ze beter waarschuwen voor bepaalde cybercrime technieken wanneer ze beter weten hoe de criminelen te werk gaan. Ook kan de politie er zo voor zorgen dat bepaalde telefoonnummers die gebruikt worden bij oplichting, worden geblokkeerd.

Beveiligd tegen cybercrime

Er zijn een boel dingen die je kunt doen om te zorgen dat je geen slachtoffer van cybercrime wordt. Bij helpdeskfraude is het voornamelijk belangrijk om erg alert te blijven wanneer je onverwachts en ongevraagd een telefoontje van een helpdesk krijgt. Wanneer je het niet vertrouwd kun je beter meteen ophangen en eventueel het bedrijf bellen op hun officiële nummer. Verder is het goed om te weten dat de meeste van zulke bedrijven nooit telefonisch zouden vragen naar wachtwoorden of verificatiecodes. Mocht je onverhoopt toch slachtoffer worden van helpdeskfraude kun je nu dus gemakkelijk online aangifte doen, zodat de daders hopelijk gepakt kunnen worden.

Tech-journaliste
Tove is reeds sinds 2017 als cybersecurity-redacteur betrokken bij VPNgids. Sinds 2019 is zij tevens coördinator voor het cybersecurity-nieuws dat op de website verschijnt.

Meer artikelen uit het ‘Nieuws’ dossier

Reacties
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen