politie

Aangifte doen van cybercrime kan voortaan online

Laatst bijgewerkt: 4 februari 2020
Leestijd: 2 minuten, 4 seconden

De politie bracht vandaag naar buiten dat het vanaf nu mogelijk is om online aangifte te doen van helpdeskfraude. Ook aangifte van andere vormen van cybercrime willen ze binnenkort online mogelijk maken. Op deze manier hopen ze aangifte doen laagdrempeliger te maken.

Helpdeskfraude

Helpdeskfraude is een venijnige vorm van phishing waarbij criminelen zich voordoen als medewerkers van een helpdesk. Zo zeggen ze bijvoorbeeld voor een softwarebedrijf te werken en je te kunnen helpen met computerproblemen. Wanneer je in hun val trapt en hen persoonlijke informatie doorgeeft gebruiken de criminelen dit bijvoorbeeld om geld van je rekening te halen. Slachtoffers kunnen door dit soort fraude veel geld verliezen.

Anderen vormen van cybercrime

De politie geeft aan dat zij binnenkort burgers ook de mogelijkheid willen bieden om online aangifte te doen van ander online oplichting. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan ransomware. Het komt steeds vaker voor dat bedrijven of organisaties worden getroffen door ransomware, waarbij al hun documenten op slot worden gezet totdat ze hebben betaald aan de criminelen. De politie hoopt dat op deze manier meer mensen aangifte zullen doen wanneer ze het slachtoffer van cybercrime worden. Hoe meer mensen aangifte doen hoe meer informatie de politie heeft over de criminelen.

Cybercriminelen in de kraag vatten

Het kan soms erg lastig zijn om de daders van online misdrijven te vinden omdat zij zich vaak anoniem weten te houden. Toch is er wel degelijk iets wat de politie in zulke gevallen kan doen. Aangiftes van zoveel mogelijk slachtoffers helpen hier enorm bij. De politie kan dan sneller een onderzoek starten en vervolgens overgaan op opsporing en vervolging van de criminelen. Ook kunnen ze beter waarschuwen voor bepaalde cybercrime technieken wanneer ze beter weten hoe de criminelen te werk gaan. Ook kan de politie er zo voor zorgen dat bepaalde telefoonnummers die gebruikt worden bij oplichting, worden geblokkeerd.

Beveiligd tegen cybercrime

Er zijn een boel dingen die je kunt doen om te zorgen dat je geen slachtoffer van cybercrime wordt. Bij helpdeskfraude is het voornamelijk belangrijk om erg alert te blijven wanneer je onverwachts en ongevraagd een telefoontje van een helpdesk krijgt. Wanneer je het niet vertrouwd kun je beter meteen ophangen en eventueel het bedrijf bellen op hun officiële nummer. Verder is het goed om te weten dat de meeste van zulke bedrijven nooit telefonisch zouden vragen naar wachtwoorden of verificatiecodes. Mocht je onverhoopt toch slachtoffer worden van helpdeskfraude kun je nu dus gemakkelijk online aangifte doen, zodat de daders hopelijk gepakt kunnen worden.

Tech-journaliste
Tove is reeds sinds 2017 als cybersecurity-redacteur betrokken bij VPNgids. Sinds 2019 is zij tevens coördinator voor het cybersecurity-nieuws dat op de website verschijnt.

Meer artikelen uit het ‘Nieuws’ dossier

Reacties
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen