Geen klantdata gestolen bij ransomware-aanval MediaMarkt

Logo van MediaMarkt op een filiaal in Duitsland

Klanten van MediaMarkt kunnen producten ruilen en retourneren. Bestellingen ophalen is vooralsnog niet mogelijk in de 49 filialen die Nederland telt. Klanten hoeven zich geen zorgen te maken dat hun gegevens zijn gestolen: dat is namelijk niet het geval.

Dat bevestigt MediaMarkt woordvoerster Angela Meijer tegenover het Algemeen Dagblad.

Hackersgroep Hive valt MediaMarkt aan met gijzelsoftware

Maandag werd bekend dat MediaMarkt het doelwit was van een cyberaanval. In een interne e-mail aan werknemers, die is ingezien door RTL Nieuws, vroeg het bedrijf om de internetkabels uit de kassa’s te halen en de systemen niet opnieuw op te starten. Bestellingen ophalen en producten retourneren was door de cyberaanval onmogelijk. Klanten konden wel gewoon in een van de winkels terecht om te winkelen. Naast Nederland ondervond de retailer ook problemen in onder meer België, Luxemburg en Duitsland.

Dinsdag kwamen er nieuwe details over de cyberaanval naar buiten. Hoewel de MediaMarkt het niet officieel wilde bevestigen, heeft het er alle schijn van dat het concern door een ransomware-aanval is getroffen. Daarbij worden bedrijfsgevoelige en andere relevante bestanden in een soort van digitale kluis geplaatst. De enige manier om deze data weer te raadplegen, is door losgeld te betalen.

Volgens RTL Nieuws is de internationale hackersgroep Hive verantwoordelijk voor de aanval op MediaMarkt. Ze vragen naar verluidt 50 miljoen dollar aan losgeld, te betalen in bitcoin. Het hackerscollectief zou duizenden computers en servers van MediaMarkt hebben geïnfecteerd met gijzelsoftware. Wie een versleuteld bestand probeert te openen, krijgt de boodschap: “Je netwerk is gehackt en alle data is versleuteld. Om weer toegang te krijgen tot alle data, moet je onze decryptiesoftware aanschaffen.”

Geen klantgegevens gestolen

Inmiddels is het woensdag en zijn er vorderingen gemaakt. Angela Meijer, woordvoerster van MediaMarkt, vertelt tegenover het Algemeen Dagblad dat er geen klantgegevens zijn gestolen. “Het allerbelangrijkste zijn onze klanten en na uitgebreid onderzoek kunnen we zeggen dat er geen klantgegevens zijn gestolen. De klantdata zijn volledig veilig en klanten hoeven zich dus geen zorgen te maken”, aldus de woordvoerster.

Meijer laat niets los over het gerucht dat de hackers 50 miljoen dollar aan losgeld vragen. “We reageren niet op speculaties. We zijn met professionele partijen in Duitsland bezig om alles te onderzoeken.” De woordvoerster weet niet wat de volgende stap is om de cyberaanval ongedaan te maken. “Wat de volgende stap is, is nu nog niet bekend. Voor ons waren de klantgegevens het allerbelangrijkste en we zijn blij dat die volledig veilig zijn.”

MediaMarkt wil op dit moment nog steeds niet bevestigen of ze het doelwit is van een ransomware-aanval. Het is eveneens onbekend of de retailer, of een cybersecuritybedrijf namens het concern, onderhandelt over de hoogte van het losgeldbedrag. Meijer laat wel weten dat klanten op dit moment nog geen bestellingen kunnen afhalen bij de 49 MediaMarkt filialen die ons land telt.

Techredacteur
Techliefhebber pur sang: Anton is gek op alles wat met technologie en internet te maken heeft. Cybersecurity, privacy en internetcensuur hebben dan ook zijn volle aandacht. Meer over Anton.
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen