Datingapp op telefoon

Datingapps in strijd met AVG door verkoop gebruikersdata

Laatst bijgewerkt: 15 januari 2020
Leestijd: 1 minuut, 50 seconden

De digitale marketingindustrie is constant in strijd met de Europese privacywet (AVG), zo blijkt uit onderzoek van de Noorse consumentenbond. Vooral datingapps zoals Grindr, Tinder en OKCupid blijken gevoelige gebruikersdata te verkopen zonder hun gebruikers hier goed over in te lichten. Ze overtreden hiermee de Algemene verordening gegevensbescherming, de privacywet die geldt voor de hele Europese Unie.

Persoonlijke data doorverkocht aan derden

De onderzoekers van de Noorse consumentenbond brachten dinsdag een rapport naar buiten waaruit bleek dat ontzettend veel van onze persoonlijke data in de handen van talloze bedrijven komt, zonder ons medeweten. Elke keer dat je je telefoon gebruikt, slaan je actieve apps informatie over jou op. Deze informatie, die onder andere kan gaan over je interesses, gewoontes en online gedrag, wordt door de apps verzameld en vervolgens vaak doorverkocht. Dit is legaal, mits de gebruiker hiervan op de hoogte is, maar bij veel apps is dit niet het geval. Het gaat hierbij ook om datingapps zoals Tinder en Grindr. De persoonlijke informatie die door dit soort platformen wordt verzameld, kan erg gevoelig zijn. Denk aan je GPS-locatie, seksuele voorkeur, leeftijd, geslacht en in sommige gevallen zelfs data over je gezondheid.

Veel privacyproblemen met datingapps

Het doorverkopen van persoonlijke informatie zonder medeweten van gebruikers is een grove schending van de AVG. Toch is dit niet het enige punt waarop veel datingapps tekortschieten. Het is al even bekend dat de precieze locatie van veel gebruikers op Grindr (een datingapp voor homo- en biseksuele mannen) heel gemakkelijk bepaald kan worden. Dit vormt een groot privacyrisico, vooral in gebieden waar homoseksualiteit nog niet wordt geaccepteerd. Ook op Tinder moeten gebruikers voorzichtig zijn: al je berichten en acties op de app worden opgeslagen en kunnen dus mogelijk tegen je worden gebruikt.

Twitter bant Grindr uit advertentienetwerk

Na de publicatie van het onderzoek van de Noorse consumentenbond besloot Twitter Grindr tijdelijk te bannen uit zijn advertentienetwerk, MoPub. Dit netwerk helpt apps advertenties te vinden, zodat ze daar geld aan kunnen verdienen. Twitter liet weten dat ze eerst nauwkeurig willen onderzoeken hoe Grindr gebruikers toestemming voor het delen van data vraagt. Totdat ze duidelijkheid hebben over de legale implicaties van Grindr’s huidige systeem en mogelijke tekortkomingen zijn opgelost, zal Grindr’s MoPub-account non-actief blijven.

Cybersecurity analist
David is cybersecurity analist en een van de oprichters van VPNgids.nl. Geïnteresseerd in het fenomeen van de ‘digitale identiteit’, met speciale aandacht voor het recht op privacy en bescherming van persoonsgegevens.

Meer artikelen uit het ‘Nieuws’ dossier

Reacties
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen