Consumentenbond eist 1,5 miljard euro van TikTok

Telefoon met TikTok-app

De Consumentenbond en Stichting Take Back Your Privacy eisen dat TikTok Nederlandse gebruikers compenseert. Volgens de belangenorganisaties verzamelt en verhandelt het Chinese sociale netwerk onrechtmatig gegevens. Ook eisen ze dat TikTok de verzamelde gegevens verwijdert. Doen het platform dit niet, dan stappen de organisaties naar de rechter.

Dat schrijft de Consumentenbond in een persbericht.

TikTok verdient miljarden aan Nederlandse kinderen

De Bond zegt dat de applicatie van TikTok kinderen nauwlettend in de gaten houdt en al jarenlang illegaal gegevens van hen verzamelt. Daarbij gaat het om profielinformatie, foto’s, video’s, locatiegegevens en alles wat kinderen doen op de app (zoals naar welke video’s ze kijken, hoeveel tijd ze daar aan besteden en wat ze leuk vinden). Tot slot stuurt het sociale netwerk deze gegevens naar het buitenland, zonder dat duidelijk is of deze data veilig wordt bewaard.

De Consumentenbond en Stichting Take Back Your Privacy schatten dat TikTok de afgelopen jaren persoonsgegevens van 1,2 tot 1,6 miljoen Nederlandse kinderen heeft verzameld. Deze informatie heeft het bedrijf gebruikt om gerichte advertenties aan te bieden en miljarden dollars aan winst te maken. Afgelopen jaar kwam de wereldwijde omzet uit op ruim 37 miljard dollar. Een deel daarvan is verdiend door de rechten van Nederlandse kinderen te schenden.

‘Handelswijze van TikTok is pure uitbuiting’

De belangenorganisaties eisen dat ByteDance, het moederbedrijf van TikTok, stopt met zijn onrechtmatige gedrag. Tevens eisen ze een schadevergoeding van 1,5 miljard euro voor de inbreuk op de rechten van Nederlandse kinderen. Tot slot willen de Consumentenbond en Stichting Take Back Your Privacy dat ByteDance alle verzamelde gegevens verwijdert.

“De handelwijze van TikTok is pure uitbuiting”, zo zegt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. “Het bedrijf verdient honderden miljoenen per jaar over de rug van kinderen. En dat terwijl de privacywet juist voorschrijft dat kinderen extra beschermd zouden moeten worden. Maar daar heeft TikTok lak aan. Het verzamelt stiekem toch allerlei privé-gegevens van kinderen en gebruikt die voor advertenties, waar het bakken met geld mee verdient. TikTok heeft kinderen tot een product gemaakt.”

Consumentenbond en stichting dreigen met rechtszaak

Geeft het moederbedrijf geen gehoor aan deze eisen, dan stappen de Bond en de stichting naar de rechter. De advocaten van het kantoor Scott+Scott zijn hiervoor ingehuurd. Zij doen een beroep op de Wet collectieve afwikkeling massaschade. De advocaten die de claim hebben voorbereid, zijn ervan overtuigd dat ze de zaak gaan winnen. “Kinderen hebben niet door dat hun privacy wordt geschonden. Zij lezen de kleine lettertjes natuurlijk niet. Bovendien heeft lezen geen zin, want de informatie die TikTok geeft is onduidelijk, onvolledig, en onleesbaar”, zo vertelt Damiën Berkhout van het advocatenkantoor tegenover RTL Nieuws.

In februari diende de Consumentenbond samen met consumentenbelangenorganisaties uit 17 EU-lidstaten een klacht in bij de Europese consumentenrechtenorganisatie BEUC. De groep vindt het ‘schaamteloos’ dat TikTok kinderen als billboard gebruikt om reclame te maken voor hun product. Ook vinden de leden dat het niet door de beugel kan dat TikTok zonder toestemming of financiële compensatie video’s van content creators mag gebruiken voor commerciële doeleinden.

‘TikTok is gewoon een profielen- en advertentiemachine’

Het is de tweede keer in korte tijd dat een partij uit Nederland een schadeclaim indient tegen TikTok. Begin deze maand eiste Stichting Onderzoek Marktinformatie (SOMI) dat het Chinese sociale netwerk een bedrag van 1,4 miljard euro betaalt wegens het op grote schaal overtreden van de privacy- en consumentenwetgeving. Tevens voldoet het platform naar eigen zeggen niet aan de transparantieverplichtingen die voortvloeien uit de AVG. TikTok geeft tieners onvoldoende inzicht in hoe het bedrijf met persoonsgegevens omgaat en deze verwerkt.

“Het lijkt vaak leuk en onschuldig, maar TikTok is gewoon een profielen- en advertentiemachine”, betoogde advocaat Douwe Linders, die de stichting vertegenwoordigt. “SOMI heeft een sterke zaak en wij zullen vechten voor de belangen van haar achterban. Maar een reus als TikTok zal zich niet snel gewonnen geven. We moeten een lange adem hebben en zorgvuldig te werk gaan.” SOMI zegt dat 64.000 ouders verspreid over heel Europa zich bij hen hebben gemeld.

Techredacteur
Techliefhebber pur sang: Anton is gek op alles wat met technologie en internet te maken heeft. Cybersecurity, privacy en internetcensuur hebben dan ook zijn volle aandacht. Meer over Anton.
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen