Schermafbeelding van de website van de Australian Competition and Consumer Commission (ACCC)

Australische consumentenwaakhond ACCC klaagt Google aan wegens misleiding

Laatst bijgewerkt: 27 juli 2020
Leestijd: 3 minuten, 12 seconden

De Australian Competition and Consumer Commission (ACCC) sleept Google voor het gerecht. Volgens de belangenorganisatie heeft de zoekgigant Australische consumenten misleid door hen niet goed te informeren over de data die ze verzamelt en combineert om gepersonaliseerde advertenties aan te bieden. Het gaat om in beginsel “zeer gevoelige privé-informatie”.

Dat schrijft de ACCC in een persverklaring.

Google vergoot advertentie-imperium door gegevens samen te voegen

Volgens de consumentenwaakhond informeert Google gebruikers niet goed over wat ze precies met de verzamelde informatie data doet. De zoekmachinereus uit Mountain View heeft bovendien nooit expliciet om toestemming gevraagd om persoonlijke informatie met derden te delen. Ook heeft het zoekmachine- en advertentiebedrijf gebruikers op het verkeerde been proberen te zetten met zijn privacyvoorwaarden.

Sinds juni 2016 combineert Google persoonlijke gegevens van Google accounts met activiteiten van individuele gebruikers op andere (niet-Google) sites en apps. Vóór die tijd werden deze zaken strikt gescheiden en vergaarde Google alleen data via haar eigen diensten zoals Search en YouTube. Door deze gegevens te combineren, vergaart Google veel meer persoonlijke informatie van zijn gebruikers. Hierdoor groeide het advertentie-imperium van Google explosief.

Australische consumenten betalen met hun data

“We ondernemen actie omdat we vinden dat Google Australische consumenten niet goed heeft geïnformeerd over wat het precies met de grote hoeveelheden aan persoonlijke informatie doet, zoals internetactiviteit op websites die van Google zijn”, zo vertelt Rod Sims, bestuursvoorzitter van de ACCC. “Google heeft het bereik om gegevens over zijn gebruikers te verzamelen dusdanig vergroot dat individuele gebruikers zijn te identificeren. Het haat om zeer gevoelige privé-informatie over wat ze doen op websites van derden. Deze informatie is vervolgens gebruikt om zeer persoonlijk afgestemde advertenties aan te bieden. Dit gebeurde zonder expliciete en geïnformeerde toestemming van gebruikers.”

De ACCC beschuldigt Google ervan dat ze deze stap heeft genomen zonder haar klanten hierover goed te informeren. De waarde van Googles advertentieplatform is hierdoor ‘significant’ meer waard geworden. De waakhond vindt dat miljoenen Australische consumenten met hun data betalen om gebruik te kunnen maken van de diensten van Google. Daarover had het bedrijf open en eerlijk moeten zijn, en dat heeft Google nagelaten. Daarom moet het bedrijf zich nu verantwoorden tegenover de federale rechtbank in Australië.

Google is verwikkeld in allerlei juridische conflicten

De rechtszaak met de ACCC is niet het enige juridische conflict waarin Google momenteel is betrokken. Eind mei klaagde Mark Brnovich, de officier van justitie van de staat Arizona, Google aan vanwege diens “misleidende en oneerlijke” praktijken. Volgens hem gaat de zoekgigant zijn boekje ver te buiten om locatiegegevens van gebruikers te verzamelen. Door simpelweg de optie ‘locatiegeschiedenis opslaan’ uit te schakelen, voorkom je niet dat Google locatiegegevens verzamelt. Daarvoor moet je verder in de instellingen duiken en de functie ‘web- en app-activiteit’ zoeken. Wanneer je hier de schuifknop omzet, verzamelt Google niet langer je locatiegegevens.

“Google heeft misschien veel geld, maar dat wil niet zeggen dat ze kan doen en laten wat ze wil. Met deze rechtszaak wil ik Google duidelijk maken dat Arizona wetgeving heeft om consumentenfraude tegen te gaan. Google is misschien het meest innovatieve bedrijf ter wereld, maar dat betekent niet dat ze boven de wet staat”, aldus de officier van justitie.

Ook hier in Europa moet Google zich voor de rechter verantwoorden. Volgens Noyb, de campagnegroep van de Oostenrijkse privacyactivist Max Schrems, plaats Google automatisch een Android Advertising ID (AAID) op iedere Android-telefoon zodra deze voor het eerst wordt ingeschakeld. Dit is een unieke code die aan een specifieke gebruiker is gekoppeld. Hierdoor zijn Google, ontwikkelaars en adverteerders in staat om precies na te gaan wat je op je smartphone doet. Volgens de aanklager voldoet Google niet aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), omdat ze niet expliciet om toestemming vraagt alvorens de AAID te installeren. Daarnaast is het onmogelijk om een AAID te weigeren of verwijderen: gebruikers kunnen enkel een nieuwe aanmaken.

Privacy en security redacteur
Techliefhebber pur sang: Anton is gek op alles wat met technologie en internet te maken heeft. Cybersecurity, privacy en internetcensuur hebben dan ook zijn volle aandacht. 

Meer artikelen uit het ‘Nieuws’ dossier

Reacties
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen