Apetito doelwit van ‘gerichte cyberaanval’

Bestelbusje van maaltijdbezorger Apetito

Maaltijdbezorgdienst Apetito is afgelopen weekend getroffen door een cyberaanval. Daardoor heeft het bedrijf nauwelijks toegang tot zijn IT-systemen. De maaltijdbezorger zegt haar best te doen om bestellingen van klanten te bezorgen.

Dat meldt Apetito in een persbericht.

Onduidelijk of er persoonsgegevens zijn gestolen

Naar eigen zeggen gaat het om een “doelgerichte cyberaanval”. Deze vond op zaterdag 25 juni plaats. “Hierbij zijn onze servers aangevallen waardoor wij op dit moment niet of nauwelijks toegang hebben tot onze IT-systemen. Hierdoor is ons vermogen om te opereren ernstig belemmerd”, zo zegt de maaltijdbezorger in een statement.

IT-medewerkers van het bedrijf en externe beveiligingsspecialisten doen hun uiterste best om kritieke systemen zo snel mogelijk weer aan de praat te krijgen. Apetito verwacht de komende tijd “aanzienlijke storingen” terwijl de gevolgen van de cyberaanval worden teruggedraaid. Hoeveel tijd dit in beslag gaat nemen, kan de maaltijdbezorgdienst niet inschatten. “We werken intensief aan alternatieve leveringen om de verzorging van onze klanten veilig te stellen”, zo zegt het bedrijf.

Apetito is een maaltijdbezorgdienst dat gevestigd is in Duitsland. Het bedrijf zegt aangifte te hebben bij de lokale politie, waaronder het de instantie voor cybercriminaliteit in Keulen (ZAC NRW). Er is tevens melding gedaan van het incident bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Of er persoonsgegevens zijn buitgemaakt bij de digitale aanval, kan Apetito op dit moment niet zeggen. Dat is aan de cybersecurityexperts om dat uit te zoeken.

Foodora eerder doelwit van hackers

Het is niet de eerste keer dat een maaltijdbezorgdienst het doelwit is van hackers. In juni 2020 maakte Foodora bekend door een omvangrijk datalek te zijn getroffen. De aanvallers wisten de hand te leggen op namen, adressen, telefoonnummers en wachtwoorden van rum 727.000 klanten in 14 landen. Uit een analyse van Scattered Secrets zijn daarbij de persoonlijke gegevens van meer dan 50.000 Nederlandse klanten op straat beland.

De hack vond naar verluidt al in 2019 plaats. De database met de buitgemaakte gegevens werd sinds 19 mei op diverse hackerfora aangeboden. De oudste gegevens stammen uit augustus 2015, de jongste gegevens gaan terug tot april 2016. Beveiligingsexperts waarschuwden dat de gegevens gebruikt konden worden voor phishing, identiteitsfraude en andere vormen van online fraude.

Foodora was tot 2018 actief in ons land. Toen besloot moederbedrijf Delivery Hero om de stekker uit de dienst te trekken, omdat er geen koper voor de Nederlandse tak was.

Techredacteur
Techliefhebber pur sang: Anton is gek op alles wat met technologie en internet te maken heeft. Cybersecurity, privacy en internetcensuur hebben dan ook zijn volle aandacht. Meer over Anton.
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen