ABN AMRO gaat schade bij bankhelpdeskfraude vergoeden

ABN Amro gebouw

ABN AMRO gaat de schade van klanten die slachtoffer zijn geworden van bankhelpdeskfraude toch vergoeden. Zelfs wanneer de klant hun pinpas heeft afgegeven zal de bank schade vergoeden.

Bankhelpdeskfraude

Bankhelpdeskfraude is een vorm van oplichting waarbij criminelen zich voordoen als bankmedewerkers en klanten van de bank op verschillende manieren geld afhandig proberen te maken.

Soms doen de oplichters alsof er iets mis is met je rekening en zeggen ze dat je je geld naar een zogenaamde ‘kluisrekening’ over moet maken. In werkelijkheid is er niks aan de hand met je rekening en komt je geld zo in handen van criminelen.

Grof nalatig

Bij een andere methode van bankhelpdeskfraude wordt er aan de telefoon door de zogenaamde bankmedewerker gevraagd naar de pincode van het slachtoffer. Er zou iets mis zijn met de pinpas van het slachtoffer en dus moet deze door een bankmedewerker of koerier opgehaald worden. Wanneer de klant de pinpas meegeeft wordt hun bankrekening zo snel mogelijk leeggepind.

De ABN AMRO vergoedde deze vorm van bankhelpdeskfraude eerder niet omdat de klant “grof nalatig” zou zijn geweest.

Fraude compenseren

Via stichting GIBO (Gedupeerden Internet Bankrekening Oplichting) kregen al zo’n 900 klanten bij verschillende banken hun geleden schade vergoed. In totaal ging dat om een bedrag van 15 miljoen euro. De ABN AMRO is na een brandbrief van de organisatie GIBO toch van standpunt veranderd.

Directeur van betaalrekeningen particulieren ABN AMRO, Hans Reus, zei het volgende in Meldpunt: “Als je ziet hoe gewiekst de fraudeurs te werk gaan, en dat mensen in een tunnel terechtkomen, waarbij mensen nog steeds geloven de bank aan de telefoon te hebben, dan snap je het. We zijn dus inderdaad tot omkeer gekomen. We gaan deze vorm van fraude compenseren en ook met terugwerkende kracht.”

Dit is goed nieuws voor klanten van de bank die eerder al slachtoffer werden van deze vorm van helpdeskfraude.

Tijdsslot

De bank is daarnaast ook bezig met een nieuwe optie waarmee de klant zichzelf beter zou kunnen beveiligen. Het zou gaan om een soort tijdsslot dat de klant zelf in kan stellen.

De veranderingen zijn hoog nodig gezien cybercrime nog altijd toeneemt en de oplichters zich graag richten op klanten van banken die bijvoorbeeld een hoge daglimiet hebben.

Techredacteur
Tove is al een aantal jaar actief bij VPNgids als techredacteur. Haar doel is om belangrijke informatie over veilig internetten en privacy voor iedereen beschikbaar en begrijpelijk te maken. Mensen kunnen zich beter wapenen tegen cybercriminaliteit en internetcensuur wanneer ze weten waar het over gaat. Meer over Tove.
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen