Windows 10 installatie CD

Windows 10: vier belangrijke privacy problemen

Laatst bijgewerkt: 29 januari 2019
Leestijd: 3 minuten, 53 seconden

De privacy bewustwording neemt de laatste jaren sterk toe onder de bevolking. Met het uitbrengen van Windows 10 heeft Microsoft een grote hoeveelheid kritiek over zich heen gekregen met betrekking tot de manier waarop Windows 10 met privacy van zijn gebruikers omgaat. In dit artikel bespreek ik vier belangrijke problemen.

De nieuwste versie van het besturingssysteem werd afgelopen Juli (2015) uitgebracht als een gratis download voor bestaande gebruikers. Standaard staat in Windows 10 het delen van gebruikersgegevens met Microsoft toe. Helaas blijkt dat zelf na het uitschakelen van deze opties Windows gegevens blijft sturen naar Microsoft.

De Windows 10 privacy controverse heeft geleid tot veel verzet van de tech-gemeenschap, en in bredere zin het gesprek rond privacy en technologie aangewakkerd. Hier zijn vier grote privacy problemen van Windows 10:

1. Personalisatie versus privacy

In de afgelopen jaren hebben we een geleidelijke verschuiving gezien van Microsoft’s business model, namelijk van de traditionele software naar cloud services. En voor de correcte werking van deze cloud-services is gebruikersdata nodig.

“Microsoft-managers hebben Windows 10 niet gratis weggegeven omdat het barmhartige samaritanen zijn, maar om een vliegende start te maken met de Windows Store en het cloud-ecosysteem van Microsoft”, zo merkt het SANS Instituut, een instituut voor security research op.

Wat Microsoft doet met Windows 10 is niets nieuws. Tech-giganten als Google, Apple en Amazon zijn allemaal bezig met het verzamelen van persoonlijke gegevens en daarbij hun producten te verbeteren voor de individuele gebruikers. Hetgeen dat nu aan de hand is valt te omschrijven als: het uitwisseling van persoonsgegevens voor gebruiksgemak. De grote vraag is: Willen we een betere privacy of een “beter product”?

Als we een beter product willen, kan het zinvol zijn om meer (persoonlijke)gebruiksgegevens terug te sturen naar Microsoft. Het is niet anders dan dat Apple doet met onder andere Siri.

Concluderend zal het uitkomen op een persoonlijke keuze of je liever meer privacy wil, of gebruiksgemak.

2. Opt-out versus opt-in

Een ander probleem dat ontstaat bij het gebruik van Windows 10 is de mate van controle die gebruikers willen uitoefenen op het beheer van hun persoonlijke gegevens. Met steeds frequenter voorkomende hacks (digitale inbraken) waarbij er vaak veel persoonlijke gegevens wordt buitgemaakt willen steeds meer gebruikers duidelijkheid over hoe hun gegevens worden opgeslagen, beveiligd, en gebruikt.

Gebruikers die Windows 10 hebben gedownload kregen de gelegenheid om de standaardinstellingen met betrekking tot datavergaring en uitwisseling aan te passen via een opt-out systeem. Dit betekent dat de opties standaard aan staan en dat je zelf actie moet ondernemen om het delen van gegevens te beperken. In de meeste gevallen werden de opties ook niet (duidelijk) tijdens de installatie aangeboden en moest je er zelf naar op zoek ná de installatie. In Amerika is een opt-out systeem gebruikelijk en geaccepteerd, in de EU/ UK is men gewend (deels ook bij wet vastgelegd) dat er sprake moet zijn van een opt-in systeem, dus dan deze instellingen standaard uit moeten staan en ingeschakeld moeten worden door de gebruiker.

3. Valse opties

Het opslaan van persoonlijke data gebeurt op vreselijk grote schaal en veel bedrijven bieden niet eens de optie om je hiervoor uit te schrijven. Google bijvoorbeeld geeft toe dat elke zoekopdracht sinds dag één opgeslagen wordt in combinatie met een berg metadata rond die zoekopdrachten. Google heeft dit nooit ontkent, maar ook nooit een duidelijke opt-out optie geboden.

Microsoft, biedt daarentegen wel een opt-out optie, maar deze werkt anders dan hij in eerste instantie doet vermoeden. In feite is het een valse optie, waarbij je geen volledige opt-out kunt bewerkstelligen.

Het is belangrijk op te merken dat deze problematiek voor een groot deel niet nieuw is, maar de laatste tijd meer onder de aandacht wordt gebracht.

4. Privacy is subjectief

De hoeveelheid privacy die gewenst is, blijkt erg subjectief te zijn. Een frequent gehoord argument is “Ik heb niks te verbergen, dus laat ze alles maar registreren en opslaan”. Voor je een uitspraak als deze kan doen moet je goed besef hebben van de mate van registratiedrift en de potentie die “Big Data” met zich meebrengt. Samengevat is er vaak véél meer informatie te halen uit kleine stukjes data, die op zichzelf weinig voorstellen, maar samengevoegd érg veel persoonlijke informatie kunnen verschaffen.

Persoonlijke informatie wordt voor zeer diverse redenen verzameld en gebruikt, in veel gevallen is de op zet niet kwaadaardig, bijvoorbeeld gerichtere advertenties en het personaliseren van een applicatie. Eenmaal verzameld en opgeslagen kunnen de gegevens (op termijn of gecombineerd) tóch voor doelen gebruikt worden waar je minder enthousiast van wordt en eenmaal verzameld / afgestaan is er vaak geen weg meer terug.

Een ander probleem / risico vormen hackers. Persoonlijke data gestald bij of verzameld door een betrouwbaar bedrijf kan buitgemaakt worden door kwaadwillenden / veiligheidsdiensten en daarvoor voor heel andere doeleinden ingezet worden!

Hoofdauteur:

Meer artikelen uit het ‘Nieuws’ dossier

Reacties
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen

Op zoek naar een VPN?

Bekijk ons overzicht met de meest betrouwbare, snelle en veilige VPN-services.
Uitgebreid getest door experts.

Bekijk welke VPN het beste bij je past