likeknop facebook

Websites mede verantwoordelijk voor datadeling via social media likeknop

Laatst bijgewerkt: 1 augustus 2019
Leestijd: 1 minuut, 42 seconden

Wanneer een website een likeknop van een andere site, bijvoorbeeld Facebook, plaatst zijn zij medeverantwoordelijk voor de gebruikersgegevens die hiermee worden verzameld en doorgestuurd. Zo bepaalde het Europees Hof gister in een rechtszaak.

Fashion ID

De rechtszaak werd aangespannen tegen de Duitse webwinkel Fashion ID. Zij hadden op hun website een likeknop van Facebook staan. Een Duitse consumentenorganisatie vond dat gegevens van de bezoekers onvoldoende werden beschermd. Verder wilden zij dat er meer duidelijkheid kwam over wat er met de gegevens gebeurde. Het Europese Hof heeft nu bepaald dat de website zijn bezoekers beter zal moeten informeren over hoe data met derden wordt gedeeld.

Uitspraak Europees Hof

De uitspraak betekent in principe dat bezoekers nu moeten worden geïnformeerd wanneer ze op een site op een plug-in van een andere site willen drukken. Het moet voor bezoekers duidelijk zijn wat er met hun gebruikersdata gebeurt. Wanneer er bijvoorbeeld een likeknop van Facebook op de website staat moeten de bezoekers weten dat ze door erop te klikken informatie delen met Facebook. De beheerder van de website moet hier zelf voor zorgen. De verantwoordelijkheid voor wat Facebook met de aangeleverde informatie doet ligt bij Facebook zelf. De uitspraak van het Europees Hof in deze zaak zal hoogstwaarschijnlijk ook gevolgen hebben voor andere websites die dit soort likeknoppen hebben.

Likeknop

De meeste websites hebben dergelijke likeknoppen ingebouwd. Op deze manier geven ze bezoekers de mogelijkheid om op een directe manier hun content te delen op platformen als Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn. Zo kom je bijvoorbeeld direct bij de Facebook pagina van de website terecht. Maar door op een dergelijke plug-in te klikken geef je een bedrijf als Facebook ook informatie over jezelf. Facebook weet op deze manier namelijk wie er allemaal op een bepaalde website zijn geweest. Met deze informatie kan Facebook gebruikersprofielen creëren voor adverteerders.
Of het nu zal betekenen dat websites expliciet om toestemming zullen gaan vragen wanneer je op een likeknop wil drukken, zal nog moeten blijken. Maar wie weet krijgen we naast alle cookie-meldingen nu ook wel likeknop-meldingen.

Hoofdauteur:

Meer artikelen uit het ‘Nieuws’ dossier

Reacties
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen