Tilburgse senioren zogenaamd slachtoffer van phishing

Twee vrouwelijke helpdeskmedewerksters met headset op aan het werk

Een 88-jarige vrouw en een 85-jarige man uit Tilburg zijn het slachtoffer geworden van geraffineerde oplichters. Twee mannen deden zich voor als bankmedewerkers en maakten tienduizenden euro’s buit van de senioren. De daders zijn nog niet opgepakt. De politie vraagt mensen om alert te zijn.

Dat schrijft de politie in een weblog.

Zo gingen de daders te werk

De 88-jarige vrouw zegt dat ze op donderdag 8 juli rond half 12 gebeld werd door een man die zich uitgaf als medewerker van de Rabobank. De man zei dat de vrouw het slachtoffer was geworden van phishing. Een onbekend persoon zou geld van haar rekening hebben opgenomen in Amsterdam. Hij beloofde een collega langs te sturen om de overboeking te blokkeren.

Een kleine tien minuten later belde hij bij het slachtoffer aan. Hij had een pas bij zich, waarmee hij de indruk wekte dat hij voor de Rabobank werkt. De man vroeg of hij naar binnen mocht komen en op haar computer kijken. Hij vroeg aan de vrouw of ze kon inloggen op haar account bij de Rabobank. De man constateerde dat ze ‘een virus’ op haar computer had. Dat was zogenaamd de boosdoener waardoor een ander geld van haar rekening had kunnen pinnen.

Na enige tijd knipte de man de pinpas van de vrouw door en verliet hij de woning. De vrouw op leeftijd vertelde een familielid wat haar was overkomen. Die had direct door dat ze was opgelicht en trok onmiddellijk aan de bel. Op dat moment was een groot deel van haar spaargeld al opgenomen.

Politie roept burgers op om waakzaam te zijn

Volgens de bejaarde vrouw sprak degene die haar belde ‘perfect Nederlands’. De man die haar woning betrad was blank en tussen de twintig en dertig jaar oud. Tot slot had hij kort blond haar.

De 88-jarige vrouw was niet het enige slachtoffer van het duo. Een 85-jarige man uit Tilburg werd op dezelfde manier opgelicht. Ook bij hem werd ‘een aanzienlijk geldbedrag’ opgenomen. De politie van het team Groene Beemden gaat er dan ook vanuit dat het om dezelfde daders gaat. De politie stelt een onderzoek in en kijkt of er relevante camerabeelden zijn gemaakt.

De politie waarschuwt mensen dat als ze gebeld worden door iemand die zich uitgeeft als een medewerker van de bank, om nooit bankrekeninggegevens of persoonsgegevens te verstrekken. “Laat ze niet binnen, een rekening blokkeren kan de bank vanuit kantoor en hoeft zeker niet door middel van de privécomputer.”

Helpdeskfraude in omgeving Alphen aan den Rijn

Het bovenstaande verhaal doet sterk denken aan een zaak die zich in de omgeving van Alphen aan den Rijn afspeelde. Een 23-jarige man uit Den Helder en een 19-jarige man uit Den Haag werkten samen om duizenden euro’s van nietsvermoedende slachtoffers binnen te harken. De een deed zich voor als ‘Sander de Boer’ die zogenaamd op de afdeling fraudebestrijding van een bank werkte. Die benaderde slachtoffers om te zeggen dat er een ‘verdachte overboeking’ had plaatsgevonden.

Om de overboeking ongedaan te maken, moest het slachtoffer zijn of haar bankpas aan een collega overhandigen. Hij zou ervoor zorgen dat de pas vernietigd en afgevoerd zou worden. In werkelijkheid gebruikte hij de pinpas om dure aankopen te doen.

Het Openbaar Ministerie noemde de oplichtingstruc, ook wel helpdeskfraude genoemd, ‘een hele lage vorm van criminaliteit die zich speciaal richt op kwetsbare groepen’. De strafeis van de officier van justitie voor beide verdachten was één jaar gevangenisstraf, waarvan vier maanden voorwaardelijk. De rechtbank van Den Haag doet binnenkort uitspraak.

Privacy en security redacteur
Techliefhebber pur sang: Anton is gek op alles wat met technologie en internet te maken heeft. Cybersecurity, privacy en internetcensuur hebben dan ook zijn volle aandacht. Meer over Anton.
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen