Thuisbezorgd scooters op straat

Thuisbezorgd.nl geraakt door DDoS-aanval

Laatst bijgewerkt: 19 maart 2020
Leestijd: 2 minuten, 18 seconden

Gisteravond zorgde een DDoS-aanval ervoor dat de online systemen van Thuisbezorgd.nl problemen ondervonden. Bevestigingsmails van de bestelservice werden niet langer verstuurd en ook kwamen bestellingen niet aan bij de restaurants. Hierdoor zaten veel Nederlanders zonder eten, terwijl ze daar wel voor hadden betaald. Thuisbezorgd bracht mensen via Twitter op de hoogte van het probleem en beloofde eventuele loze betalingen terug te storten zodra de technische moeilijkheden zijn opgelost.

Computeraanval zorgt voor problemen met bestellingen

De systemen van Thuisbezorgd werden woensdagavond vanaf 16:00 aangevallen. De bezorgservice was het slachtoffer van een DDoS-aanval, waardoor de server van hun website niet goed meer werkte. In sommige gevallen kwamen de e-mails met de bevestiging van de bestelling niet bij klanten aan, terwijl in andere gevallen de bestellingen ook niet bij de restaurants werden afgeleverd. Veel mensen liepen hierdoor hun eten mis. Dit allemaal omdat iemand het systeem van Thuisbezorgd moedwillig aanviel.

Overbelasting van Thuisbezorgd server

Thuisbezorgd is een online bezorgservice die in contact staat met duizenden restaurants en afhaallocaties in Nederland. Via hun website kun je een restaurant in jouw buurt vinden en daar vervolgens eten bestellen. Dit wordt vervolgens bij je thuis aan de deur bezorgd.

Op woensdagavond ondervond het netwerk van Thuisbezorgd.nl echter een DDoS-aanval. Bij een DDoS-aanval zorgt een internetcrimineel ervoor dat heel veel computers (onderdeel van een zogenoemd botnet) tegelijkertijd met dezelfde server proberen te verbinden. Door de grote hoeveelheid aanvragen raakt de server overbelast, waardoor deze stopt met functioneren. Dit was ook het geval bij Thuisbezorgd.

Thuisbezorgd-bestellingen worden vergoed

Thuisbezorgd maakte via Twitter bekend dat ze hun best gaan doen alle bestellingen die uiteindelijk niet zijn doorgekomen, maar wel betaald zijn, te vergoeden. Veel Nederlanders contacteerden de service via social media nadat ze erachter kwamen dat de restaurants waarbij ze besteld hadden geen idee hadden van hun bestelling. De systemen van Thuisbezorgd stonden op dat moment nog steeds onder druk. Hierdoor had het Thuisbezorgdteam geen inzicht in deze bestellingen. Wel beloofden zij hun klanten om deze ongemakkelijke situaties op een later moment te verhelpen. Klanten die dus gisteravond eten hebben besteld, hiervoor hebben betaald en geen bestelling hebben ontvangen, kunnen hun geld terugvragen.

DDoS-aanval tijdens internationale Corona-crisis

De aanval op Thuisbezorgd vond plaats middenin de Corona-crisis. Strenge maatregelen zorgen ervoor dat het dagelijkse leven in een groot deel van de wereld ernstig verstoord is. Dit om de verspreiding van het gevaarlijke Corona-virus onder controle te houden. Restaurants, cafés en veel andere publieke plekken in heel Nederland zijn om deze reden gesloten. Afhaal- en leverdiensten zijn tot op heden nog wel actief. Veel mensen gebruiken op dit moment daarom services zoals Thuisbezorgd om aan eten te komen. Dat iemand in deze onstuimige tijd een DDoS-aanval op een bezorgservice uitvoert, is dan ook erg vervelend, zegt een woordvoerder van Thuisbezorgd.nl.

Cybersecurity analist
David is cybersecurity analist en een van de oprichters van VPNgids.nl. Geïnteresseerd in het fenomeen van de ‘digitale identiteit’, met speciale aandacht voor het recht op privacy en bescherming van persoonsgegevens.

Meer artikelen uit het ‘Nieuws’ dossier

Reacties
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen