Stichting AVG lanceert AVG OK-vignet

Man die achter zijn computer zit steekt zijn duim omhoog

AVG OK, dat is de naam van het keurmerk dat Stichting AVG vandaag lanceert. Met het vignet wil de stichting burgers, bedrijven, klanten, medewerkers en leden verzekeren dat een organisatie goed omgaat met persoonsgegevens. Als het aan de stichting ligt is het keurmerk de opmaat voor een officieel AVG-certificaat.

Dat laat Stichting AVG aan VPNGids.nl weten.

Teveel privacyklachten en datalekken

Het AVG OK-vignet is volgens de stichting hard nodig. In de praktijk blijkt dat veel bedrijven, organisaties en instanties de bescherming van privégegevens niet serieus genoeg nemen. De jaarcijfers van de Autoriteit Persoonsgegevens bewijzen dat. De toezichthouder meldde onlangs in haar jaarverslag dat ze afgelopen jaar 24.866 meldingen van datalekken ontving.

Het aantal privacyklachten daalde weliswaar van 25.590 naar 18.914. Deze daling is waarschijnlijk toe te schrijven aan het feit dat de privacywaakhond een half jaar en langer nodig heeft om een klacht in behandeling te nemen, wat Nederlanders wellicht afschrikt om een privacyinbreuk te melden.

De Autoriteit Persoonsgegevens legde vorig jaar 11 keer een boete op voor het overtreden van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De Belastingdienst kreeg de hoogste boete voor het onrechtmatig verwerken van nationaliteitsgegevens van mensen die kinderopvangtoeslag aanvroegen.

‘Veel bedrijven hebben hun AVG niet op orde’

De Nederlandse toezichthouder controleert of bedrijven zich aan de Europese privacywetgeving houden. Een andere belangrijke taak van de privacywaakhond is voorlichting. Iedereen met vragen over privacygerelateerde zaken, kan bij de AP aankloppen voor gratis advies. Tevens verzorgen medewerkers voorlichtingsavonden over het onderwerp.

Wat de Autoriteit Persoonsgegevens niet doet, is keurmerken of certificaten uitdelen. Dat is volgens Stichting AVG een groot gemis. Daarom introduceert de stichting vandaag zelf een keurmerk: het AVG OK-vignet. “Mensen willen ervan uit kunnen gaan dat organisaties zorgvuldig omgaan met hun gegevens”, vertelt Maarten Roelfs van Stichting AVG.

Hij vervolgt zijn verhaal. “Helaas zijn er in Nederland nog veel bedrijven die hun AVG niet op orde hebben. Ons vignet is in het leven geroepen voor bedrijven die wél aan de wetgeving voldoen; zij kunnen met het vignet op hun website aantonen dat ze privacy serieus nemen en dat ze er tijd en middelen in investeren.”

Roelfs benadrukt dat het AVG OK-keurmerk geen officieel AVG-certificaat is. Als het aan hem ligt is het een voorloper op een officieel keurmerk vanuit de Autoriteit Persoonsgegevens.

Grote behoefte om AVG-keurmerk

Stichting AVG zegt dat de behoefte voor een AVG-keurmerk groot is. De stichting werkt samen met 180 branche- en beroepsverenigingen die achter het AVG-OK-vignet staan. Eén van die partijen is reisbrancheorganisatie ANVR. “ANVR-bedrijven zijn reisorganisaties die heel zorgvuldig met veel belangrijke persoonsgegevens omgaan. Wij zijn daarom blij met het AVG OK-vignet, zodat onze leden dat ook op objectieve wijze kenbaar kunnen maken aan hun klanten”, vertelt Frank Radstake, verantwoordelijk voor Consumentenzaken bij ANVR.

Stichting AVG beheert het AVG OK-vignet en controleert of de aanvrager voldoet aan alle eisen die de Europese privacywetgeving stelt. Als alles in orde is, krijgt het bedrijf of de organisatie die het verzoek indient het keurmerk. Om de privacy ook buiten het programma om op orde te krijgen, werkt de stichting tevens samen met marktpartijen.

Techredacteur
Techliefhebber pur sang: Anton is gek op alles wat met technologie en internet te maken heeft. Cybersecurity, privacy en internetcensuur hebben dan ook zijn volle aandacht. Meer over Anton.
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen